Stoptober (Column)

Deze rubriek is voor maatschappelijke zaken, verkeersveiligheid, kritieken en columns.
Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Stoptober (Column)

Bericht#1 » 03 okt 2017, 16:41

Stoptober

Je hebt er vast wel van gehoord of gelezen op TV of internet.
Laat je in november je snor staan; in october is het kennelijk de tijd om massaal te stoppen met roken.
Tout bekend Nederland verleent zijn of haar medewerking en beloofd plechtig om maar liefst 28 dagen niet te roken.
De voorpret begint al in september. Met een soort van aftel en opnaai-campagne worden de geïnteresseerde stoppers erop geattendeerd dat het nog maar een aantal weken/dagen duurt eer men zich er van bewust moet zijn dat het tijd is om te stoppen.
Ik zit dit circus al enige tijd gade te slaan en reageer soms wel eens op een facebookberichtje van de zoveelste aspirant stopper die weer met vage verhalen en weke smoezen komt over hoe moeilijk het wel niet is om te stoppen.
De klaagzangen van Jeremia zijn er niks bij.
Wat mensen al niet verzinnen om maar zogenaamd te kunnen blijven roken.
Het is lekker, het is bevorderlijk voor de stoelgang, het is gezellig, het is sociaal, het is relaxend, het is…. nou ja; vul zelf maar in.
EN…. het is moeilijk om te stoppen!
Dames en heren rokers. Laat mij u uit de droom helpen.
Het is helemaal niet lekker, nicotine is de pest voor je darmen en daarom ga je er van aan de schijt. Het is helemaal niet gezellig, rokers gaan bij elkaar staan omdat ze moeten roken en niet omdat ze zo gezellig zijn. Het is zo asociaal als de schurft. Ik zag gisteren nog een vader roken in de auto met een klein kind op de achterbank in een kinderstoeltje. Hoe haal je het in je zieke hersens?!
Het is helemaal niet relaxend; ja 10 minuten. Na een half uur sta je weer te shaken om zo’n kolereding.
Je kleding gaat ervan stinken. Je gaat er zelf van meuren als een vos.
Laat staan dat je zelf niet rookt en je partner wel. Gatverdamme! Potje zoenen is alsof je een asbak aan het schoonlikken bent.
Het huis stinkt ernaar, want die pestlucht hangt in je kussens en gordijnen etc.
Je blijft aan de gang met ramen zemen. Audioapparatuur gaat naar de kloten door de teer - en nicotineaanslag.
De tandarts blijft aan je kop zeuren dat het slecht is voor je tandvlees en je gebit… en dat is WAAR!
Je longen worden continue getriggerd door rook, teer en andere irriterende stoffen, waardoor ze een slijmlaag gaan aanmaken om zichzelf te beschermen.
Feitelijk loop je constant met ontstoken longen. Je weerstand vermindert drastisch. Je krijgt vroeg of laat de conditie van een postpaard.
Je smaak loopt terug. Je aangezichtskleur wordt grauw.
Omdat je in je onderbewustzijn constant bezig bent met verslaafd zijn is je concentratie een stuk minder.
Ik kan nog wel tig redenen opnoemen om gewoon te kappen met die smerige gewoonte.
En; het is niet moeilijk. Het is bijvoorbeeld niet moeilijker dan leren zwemmen of leren fietsen.
Ook twee dingen die je niet kende voordat ze je geleerd werden.
Roken is ook aangeleerd. En je bent niet gemaakt om te roken, anders had je wel een schoorsteenpijp op je hoofd gehad.
Alles wat je aanleert kan je afleren.
En ja. Je gaat door een hel….
Maar je was toch ook zo bijdehand om een sigaret op te steken? En de rook te inhaleren?
De eerste sigaret was smerig. Geef maar toe.
Maar de nicotine had ook jou te pakken. Die rush door je hersens.... Te laat! Verslaafd… De LUL!
Het is niet makkelijk. Dat geef ik toe.
ALS je voornemens bent om te stoppen, doe het dan cold turkey, anders is de kans groter dat je terugvalt.
Mind over matter. Zeg NEE tegen jezelf. De zin in een peuk komt en gaat in vlagen.
Heus... je kunt zonder!
Die 28 dagen is trouwens gewoon onzin. Je merkt na 28 dagen nog helemaal niet de gevolgen van het niet roken.
Daar gaat minimaal een half jaar overheen.
185 dagen x 6 euro….
1110 eurie…. in je knip. Als je een jaar niet rookt kan je een nieuwe scooter kopen!
Als je twee jaar niet rookt kan je je eerste scooter inruilen en een grotere scooter kopen… of je motorrijbewijs halen, of een nieuwe computer kopen of…
Gewoon elke dag aan je doel denken en 6 euro in een potje stoppen.
Je verstand op nul en je blik op oneindig.
Na een maand ben je niet meer lichamelijk verslaafd, want het is uit je lichaam. Blijf geestelijk volharden!
Voor je het weet kan je je scooter gaan bestellen… en geloof mij; niets werkt meer motiverend.
lekker crossen voor volk en vaderland. Wind in je gezicht. Zonnetje erbij.
Genieten. Dat is pas een kick.
Alleen dat is al een reden op zich om te stoppen.
Ik ben nu bijna anderhalf jaar gestopt (na 35 jaar te hebben gerookt) en inmiddels wellicht de grootste nicotine-facist die er rondloopt.
Iedereen kan ik het aanraden.
En stoptober? Onzin ! Stopmei of stopjuli. Stop gewoon.
Je krijgt er zoveel moois voor terug.
Heb je al een scooter en heb je geld genoeg?
Lekker blijven roken! Goed voor de staatskas.
Laatst gewijzigd door stoyanov op 04 okt 2017, 05:44, 1 keer totaal gewijzigd.
6 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
ROADHOGG
Voormalig STN Lid
Berichten: 1070

Re: Stoptober (Column)

Bericht#2 » 03 okt 2017, 17:17

Zeker ook ex-roker ?(zijn altijd de fanatiekste)
Ik weet niet wat of wie anderen denken te zijn, dat ze voor mij willen invullen wat ik met mijn leven cq gezondheid doe...
*rolt er nog eentje, en de brand erin ! !*
1 x
"I apologize in case I did not offend you"

DAGRECORD : 465 Km.

https://www.scootertourclubnederland.com/forum/viewtopic.php?f=97&t=9947

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Stoptober (Column)

Bericht#3 » 03 okt 2017, 17:35

ROADHOGG schreef:Zeker ook ex-roker ?(zijn altijd de fanatiekste)
Ik weet niet wat of wie anderen denken te zijn, dat ze voor mij willen invullen wat ik met mijn leven cq gezondheid doe...
*rolt er nog eentje, en de brand erin ! !*


:lol2: :hippie:
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
axisissi_NL
Berichten: 293

Re: Stoptober (Column)

Bericht#4 » 03 okt 2017, 18:28

@stoyanov klopt allemaal :thumbsup: ik ben ook een ex roker . kreeg kanker en was er meteen klaar mee ,heb nooit meer zelfs gedacht om weer te beginnen.
In het avl ziekenhuis zijn er zelfs nog mensen die met een paal vol met chemozakken een sigaretje gaan staan roken buiten ,dan ben je echt niet goed bij je paas ei .

Een paar jaar terug zat er een oncoloog bij Jinek aan tafel ,hij was in opspraak gekomen omdat hij het roken van zijn zijn patiënten aan kaak stelde.
Hij vond het maar zonde van al dat gemeenschapsgeld dat hij mensen moest helpen die zichzelf toch nog naar de klote hielpen.
Die man is achteraf natuurlijk volledig afgebrand,echt weer typisch Nederlands want je zal maar roker zijn :oops: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Stoptober (Column)

Bericht#5 » 03 okt 2017, 19:54

axisissi_NL schreef:@stoyanov klopt allemaal :thumbsup: ik ben ook een ex roker . kreeg kanker en was er meteen klaar mee ,heb nooit meer zelfs gedacht om weer te beginnen.
In het avl ziekenhuis zijn er zelfs nog mensen die met een paal vol met chemozakken een sigaretje gaan staan roken buiten ,dan ben je echt niet goed bij je paas ei .

Een paar jaar terug zat er een oncoloog bij Jinek aan tafel ,hij was in opspraak gekomen omdat hij het roken van zijn zijn patiënten aan kaak stelde.
Hij vond het maar zonde van al dat gemeenschapsgeld dat hij mensen moest helpen die zichzelf toch nog naar de klote hielpen.
Die man is achteraf natuurlijk volledig afgebrand,echt weer typisch Nederlands want je zal maar roker zijn :oops: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,


Dat mensen hun gezondheid riskeren moeten ze zelf weten. Al geef ik die oncoloog wel gelijk. Ik vermoed dat veel meer ziektes dan wij allemaal weten worden veroorzaakt door roken.
Ik ben overigens niet bewust gestopt vanwege gezondheidsredenen.
Bij mij was het een weddenschap en een centenkwestie.
Kiezen of delen.
Dan maar stoppen.
Die weddenschap heb ik inmiddels glansrijk gewonnen, maar er is geen haar op mijn hoofd die ook maar prakkiseert om weer te beginnen.
Ik heb lucht als een blaasbalg. Mijn tandvlees is weer gezond. Brandend maagzuur is 80% minder, en daardoor geen last meer van mijn keel. Mijn kleding stinkt niet meer. Darmflora is geheel hersteld.
Heb tijd teveel. Beter geconcentreerd. Productiever, Positiever. Weerstand is 10x beter.
Ben tot op heden niet meer verkouden of grieperig geweest. (afkloppen)
Dat kreeg ik er allemaal gratis bij.
Hou elke maand geld over....dat is het tweede positieve.
Alleen dat eten hè? Ik heb de eetlust van een olifant.
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
axisissi_NL
Berichten: 293

Re: Stoptober (Column)

Bericht#6 » 03 okt 2017, 20:02

@stoyanov dat eten ja ,,,,ik moest met de chemo,s elk uur wat eten daardoor kan ik nu nog steeds niet veel eten in een 1 keer maar de hele dag kleine beetjes zet ook aardig aan :schater:
van 64 naar 90 kg :thumbsup: maar dat is beter dan roken :boss1:
1 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Stoptober (Column)

Bericht#7 » 03 okt 2017, 22:13

Na een jaar of 15 te hebben gerookt, ben ik nu ruim 2,5 jaar gestopt. Een echte verademing.

Ik kan een ieder het boek 'Allen Carr - Stoppen met roken' van harte aanbevelen. Het heeft mij geholpen om er vanaf te komen en er ook geen behoefte meer aan te hebben.
Het stond eerder online als pdf bestand, maar de aanschafprijs is het dubbel en dwars waard. Niet meedoen aan stoptober, maar voor jezelf een doel stellen wanneer je wilt stoppen.

En niet vergeten door te roken terwijl je het boek aan het lezen bent!
1 x

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: Stoptober (Column)

Bericht#8 » 04 okt 2017, 08:23

Na 2 hartaanvallen, en een open hartoperatie, waarbij er 5 bypasses zijn aangebracht, ben ik meteen gestopt met roken.
Het is ondertussen 11 jaar geleden, en ik voel me er een stuk beter bij.

Ik heb gerookt vanaf mijn 14e jaar tot mijn 50ste.
Het heeft me bijna mijn leven gekost.
Stoppen met roken is volgens mij de beste investering in je leven.

Niettemin, ik gun iedereen de vrijheid om zelf te beslissen wat hij of zij doet met zijn leven.

Gr, Henk
2 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Stoptober (Column)

Bericht#9 » 04 okt 2017, 19:43

Ik heb van mijn 14de tot mijn 49ste gerookt. Nu 13 jaar clean. Ik mis het nog elke dag, niet meer zo frequent, maar als toemaatje, bij iets fijns, meerdere keren per dag.
Moest ik nou morgen ongeneeslijk ziek worden, ik zou geen moment twijfelen en onmiddelijk tabak kopen... EN proberen de jaren zonder terug in te halen.
Ik mis ze nog elke dag.
ps. Ik ben niks bij gekomen en loop nu wekelijks 3 x afstanden tussen 12 en 28 kilometer, soms nog meer.
2 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Social Media

   

Terug naar “Vlam in de Pijp”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer