Vakantie naar Hongarije

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#101 » 26 aug 2017, 17:09

Zaterdag 26 augustus – de zestiende dag

Gisteren werd ik gebeld door mijn nichtje, met het slechte nieuws, dat mijn broer Jos, waar ik nog maar net een week geleden een heerlijke tijd in Hongarije mee doorbracht, van een trap is gevallen, en daarbij zijn heup, enkel en spaakbeen gebroken heeft.

Dit, nadat hij al zo lang heeft moeten afzien na een bedrijfsongeval, waar zijn hele been aan gort lag.

Juist dit jaar konden hij en zijn vrouw weer op vakantie, en dan gebeurt dit.
Vanaf deze plaats, Jos, wens ik jou nogmaals het allerbeste, het komt weer goed, dat weet ik, want je bent een doorzetter.

Als zoiets gebeurt, en je bent ruim 500 km van huis, met een scooter, dan voel je jezelf toch wel even beroerd.
Maar we moeten nog even verder.

Zoals ik al verteld had, kwamen Angela Merkel, en zangeres Sarah Conner gisteren naar Fulda.
Dus dacht ik ze maar eens met een bezoek van mij te gaan vereren. Omdat ik ook nog moest eten, wilde ik dat combineren, en ergens een niet te grote maaltijd nemen, in de buurt van dit optreden.

Toen ik mijn hotel verliet, begon de lucht enorm dicht te trekken. En net toen ik klaar was met eten, en richting bijeenkomst ging, hoorde ik het Duitse volkslied spelen, en begon het te regenen, onweren, en bliksemen.

Een giga noodweer. Ik weet niet wat Angela Merkel gezegd heeft, maar dat het zo’n noodweer losmaakte, belooft niet veel goeds.

Uiteindelijke liedje, niks meegekregen van de optredens.

Toen ik vanochtend de gordijnen op mijn kamer open deed, regende het nog volop. Ik dacht nog aan mijn uitspraak van gisteren, dat ik het zo getroffen heb met het weer.

Ik, met mijn grote mond ook altijd.

Tijdens mijn ontbijt heb ik nog even mijn facebook gegevens uitgewisseld, want de medewerkers van het hotel wilden graag mijn verslagen met foto’s zien. Op een of andere wijze waren ze onder de indruk van deze reis.
Ik heb maar meteen verteld, dat er mensen bij zijn die NOG verder trekken, tot zelfs in Wit-Rusland. Chapeau.

Vandaag ging de reis naar Brilon, een kleine 170 km. Toen het personeel van het hotel de garage opendeed, waar ik mijn scooter had staan, stopte het met regenen.

Echt ongelooflijk. “Hoe is dat mogelijk” liet ik me nog ontvallen, met als antwoord “Es gibt ein Gott”. Wie weet ??

Dus zonder regenkleding op pad, sterker nog, in een mum van tijd lieten zonnestralen zich zien.

Afbeelding

Onderweg moest ik wel mijn route aanpassen, want ik kwam op een weg die nog compleet blank stond. Er ging een vrachtauto doorheen, en hier kon ik goed aan zien hoe diep het was.
Veel te diep voor mijn scooter.

Afbeelding

Mijn eerste verrassende stop was in Schwalmstadt - Ziegenhain. Vakwerkhuizen, die een lust voor het oog zijn, maar ook een heus klein museum, met een leuk carillon aan de muur. Voor wie eens in de buurt komt, museum der Schwalm.
Leuk om te bezoeken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ziegenhain is ontstaan in de 11e eeuw, en kreeg al stadsrechten in 1275. Het heeft iets meer dan 4000 inwoners.
Mooi detail, ze hebben een gevangenis, en een zogenaamd “kornhaus”, een rusthuis voor oudere gevangenen.
Toen ik mijn foto’s maakte was ik al zo verbaasd over al het prikkeldraad en de tralies.

Afbeelding

Afbeelding

Verderop diende het volgende dorp zich alweer aan. Soms denk ik wel eens, dat als je de snelwegen mijd, Duitsland een compleet openlucht museum is. Voor wie de doorgaande weg even verlaat, is er zoveel moois en interessants te zien.

Zo kwam in Frankenberg. Hier had ik wel 100 foto’s kunnen maken. Wat is dit een leuk plaatsje.

Afbeelding

Wel steile straatjes, dus lopen gaat niet echt gemakkelijk, en als je de scooter parkeert, let op dat hij niet van zijn standaard valt.

Afbeelding

Afbeelding

Frankenberg is ontstaan in 1233, toen de landgraaf van Thüringen hier een burcht en een stad stichtte. Wellicht hebben zich hier in de 5e eeuw al Franken gevestigd, maar zeker is dat de Frankenberg daarna tot de komst van de landgraaf, onbewoond is geweest.

Afbeelding

Vele branden hebben de stad in de loop der eeuwen getroffen, maar de welvarendheid zorgde voor een prachtig herstel.
Dit is zeker te zien aan het raadhuis, met zijn 10 torens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnen, op de begane grond van het raadhuis, is er altijd een weekmarkt, een traditie die al lang bestaat.

Afbeelding

Afbeelding

Na dit enerverende bezoek, ben ik nog even gaan kijken in Medebach. Dit is een hanzestad, en dus lid van het Hanzeverbond, een organisatie die indertijd belangrijk was voor het drijven van handel, omdat men overeenkomsten had gesloten op het gebied van documenten, rechtspraak, en naleving, cq afdwinging van afspraken.

Afbeelding

Afbeelding

Hoewel Duits van oorsprong, waren er ook steden in landen als Nederland, Belgie, Denemarken, Noorwegen en Zweden bij aangesloten.

Medebach verloor echter in de zijn waarde voor het Hanzeverbond, en degradeerde weer tot een agrarisch dorp. Niettenmin is in 2012 besloten om de naam Hanzestadt Medebach te gaan voeren.

Ik ben alweer aangekomen op mijn bestemming in het mooie Brilon.

Het weer is me goed gezind geweest.

Afbeelding

Voor nu maar eens even bijkomen, onder het genot van een lekker biertje.

Nog twee hotelovernachtingen, en dan weer in mijn eigen bedje.


Tot morgen.
3 x

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#102 » 26 aug 2017, 19:15

Heerlijk verslag weer, beterschap voor je broer ( dat is bij mij de reden dat ik dit jaar mijn vakantie heb gecancelled, vriendin in de lappenmand )
2 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Reyn
R.I.P. In Memoriam
Berichten: 768

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#103 » 26 aug 2017, 20:00

Allereerst beterschap voor je broer.
Weer e3n mooi verslag met dito foto's
Altijd weer een genot om te lezen.
1 x
Sym Symphony ST 2018 euro4
Extra's: half hoog windscherm, 39l topkoffer, extra remlicht onder koffer, heidenau K66 banden

Dagrecord: 336 km

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#104 » 26 aug 2017, 21:58

Wat jammer dat je broer dit moet overkomen op je reis Henk. Laten we hopen dat hij weer helemaal kan herstellen.
Nu je reis bijna aan zijn einde komt, denk ik dat hij je weer veel mooie ervaringen heeft gebracht en mooi dat je die zo uitgebreid met ons hebt gedeeld.
Ik wens je veel plezier bij je thuiskomst en hopelijk zien we elkaar 16 september tijdens de Jaarmeeting in Bussum. :D
Groet,
Jan.
2 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#105 » 27 aug 2017, 16:00

Zojuist heb ik voor een week bijgelezen. Wat een prachtig avontuur!
Ik zit zelf ook met het gezin in Duitsland. Het is inderdaad een schitterend land en het wordt vaak onderschat hoe vriendelijk en gastvrij de (meeste) Duitsers zijn. Met kleine kinderen op de achterbank heb ik echter niet het geduld om provinciaal te rijden en rag ik flink door over de Autobahn.

Je hebt het wel heel slecht getroffen in Oostenrijk met het eten. Het is mij nog nooit gelukt om daar teleurgesteld te raken in een diner. Vaak kun je een schnitzel bestellen die amper op je bord past en ook echt lekker is. Of gerechten die in een koperen pannetje geserveerd worden.

Morgen klappen wij weer volgas naar huis. Ook wij hebben schitterend weer gehad.

Ik heb echt genoten van jouw avontuur. Dik respect dat je het met een scooter hebt ondernomen. Misschien dat ik het over een jaar of wat ook wel zou willen, maar dan met een paar cc meer.
2 x

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#106 » 27 aug 2017, 23:04

Zondag 27 augustus – de zeventiende dag

Hoe anders kan een dag verlopen, dan voorheen gepland. Dit is zo’n dag geworden.

Gisteren heb ik, na het maken van mijn verslag, heerlijk gegeten in mijn hotel. Ik heb mezelf echt even verwend.
Daarna ben ik nog even een stukje gaan wandelen, om de spijsvertering wat actiever te laten verlopen.

Van Brilon zelf heb ik niet zoveel gezien, omdat het hotel even buiten het centrum van het stadje ligt. In officiële documenten is voor het eerst in het jaar 973 sprake van Brilon
Rond 1220 werd er een stadsmuur om Brilon gebouwd, en kreeg Brilon stadsrechten.
Ook maakte Brilon enige tijd deel uit van het Hanzeverbond.

Kenmerkend voor deze stad is wel het feit dat het enorme hoogteverschillen kent.
Het laagste punt ligt op een hoogte van 278 mtr, terwijl het hoogste punt op 806 mtr ligt.

Het is een typisch vakantieoord, wat zowel voor een zomervakantie, maar ook voor wintersport vele mogelijkheden kent.

Dit keer had ik een prettig hotel, met een goede keuken, en een heerlijk ontbijt.
Maar de badkamer was echt hopeloos.

Groene tegeltjes tegen de wand, en de douchehoek, gemetseld van een paar stenen, en deze voorzien van dezelfde tegeltjes, met daarin gebouwd een douchebak, en het geheel afgewerkt met een blauw plastic douchegordijn.
En daar moet je dan douchen, in een bakje van 80 bij 80 cm, terwijl het plastic steeds dichter tegen je aan zit.

Nee, dit was het niet voor Henkie.

Gelukkig was de rest echt goed, en de verzorging door het personeel bijzonder prettig, dat maakt veel goed.

En dan maar weer op pad. Om 9 uur vertrokken, bij een temperatuur van 11 graden. De bossen waren vochtig en er hing een dikke nevel. Toch was het aangenaam rijden, erg stil op de weg, en je kon al zien dat het lekker weer zou worden.

Ik had een route gekozen, hoofdzakelijk door bossen. Boven een open veld zag ik een roofvogel landen.
Hij bleef zelfs gewoon zitten, en gaf mij de tijd om hem te fotograferen.

Afbeelding

Toen ik even later door Mulheim reed, viel mijn oog op een paar speciale gebouwen.

Deze gebouwen staan er verwaarloosd bij, maar zijn zeker de moeite waard om ze wat dichterbij te bekijken.
Het hoofdgebouw dateert uit 1682, en is gebouwd door de kapucijnenbroeders van de orde van Ambrosius von Oelde, in opdracht van Franz Wilhelm von Fürstenberg. Het behoorde toe aan de ridderorde. In respectievelijk 1734, en 1749, zijn de gebouwen aan de zijkant erbij gebouwd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kerk die er bij staat dateert van 1707 en is gebouwd als zaalkerk. De stijl binnen is nog steeds identiek, met uitzondering van het altaar, wat dateert uit 1875.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verderop, in Werl, ben ik een kopje koffie gaan drinken, en kwam in gesprek met een paar motorrijders, die samen met hun echtgenoten, een tourtje aan het rijden waren.
Ze waren onder de indruk van mijn reis, en hebben vol belangstelling de scooter van top tot teen bekeken.
Vooral ook de manier waarop ik mijn navigatie heb aangebracht, vonden ze wel apart.

Na dit heerlijke kopje koffie, wat vergezeld ging van een appelgebakje, kreeg ik plotseling een heel ander idee.
Ik wilde mijn broer verrassen met een bezoek, vandaag nog, in het ziekenhuis in Den Bosch.

Gezien de afstand, totaal ongeveer 300 km, hoefde dit geen probleem te zijn. Dus heb ik mijn hotelreservering geannuleerd (lang leve booking.com, waar dit soms kan op de dag van aankomst), en een nieuwe route uitgezet naar Nederland.

Ja, dan wil je in een keer zo snel mogelijk, maar wel veilig natuurlijk, die route afleggen.


Helaas kwam ik in een heuse file bij Wesel, met een lengte van ongeveer 4 km.
Maar wat gebeurt er, er komen twee motorrijders, beiden op een Harley Davidson, die de file aan linkerkant inhaalde, en mij wenkte om tussen hen in te gaan rijden.
Mocht een auto al niet gezien hebben dat wij er aan kwamen, dat deed een keer gas geven met zo’n Harley wonderen. Jeetje, wat een geluid kwam daaruit.
In een poep en een zucht waren we de file voorbij, en stonden we vooraan bij een weg versmalling, wat de oorzaak was van deze ellende.

Afbeelding

Van daaraf ging alles ontzettend voortvarend, en om half 4 stond ik bij Gennip in Nederland.
Geen bord gezien, maar onmiskenbaar Nederland, want het gedonder van fietspad op, fietspad af, begon weer.
In het buitenland rijd je gemiddeld bijna 50 km per uur. In Nederland deed ik over de laatste 40 km bijna anderhalf uur.
Vaak omdat je de B wegen niet op mag, en er niet altijd een fietspad naast ligt.

Wel lekker om over de Peel te rijden, een schitterend stukje Brabant. Van foto’s maken is niet veel gekomen.
Een gebouw bij de grens, en nog een straaljager bij vliegbasis Volkel.
De straaljager beeld wel een beetje de snelheid uit waarmee deze rreis is verlopen.

Afbeelding

Afbeelding

Om 5 uur was ik in Den Bosch, ben naar de chinees gegaan om te eten, en heb daarna mijn broer bezocht. Compleet verrast, en dus extra leuk. Het was de lange rit waard.

Morgen het laatste stuk naar huis, nadat ik vanavond bij mijn zus blijf. Er gaat toch niks boven familie.

Tot morgen
6 x

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#107 » 27 aug 2017, 23:19

Grappig dat juist de harley rijders een 50cc scooter hielpen. Waren het Nederlanders of buitenlanders?

Iig ben je weer veilig in nederland en morgen ben je zo thuis. Ik heb weer genoten van je verslag.
1 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#108 » 27 aug 2017, 23:29

Hallo Henk,

Wat een fantastisch mooi reisverslag, alsof ik met je mee op pad was, dikke vette 10.

Naast een reisverslag meteen een stuk geschiedenisles van je gekregen, maar je moet me niet overhoren, want ik ben niet zo goed in jaartallen...

Vriendelijke groet,
Frans
2 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#109 » 28 aug 2017, 08:01

[quote="FTrotsenburg"]Grappig dat juist de harley rijders een 50cc scooter hielpen. Waren het Nederlanders of buitenlanders?

Hoi Frank, het ging om om een Duitse man en een Duitse vrouw.
Het prototype van een echte"biker". T-shirt, grote baard, en enige huidbeschilderingen.
Zijn hart kon ik niet zien, maar zit zeker op de goeie plek.

Gr. Henk
1 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#110 » 28 aug 2017, 08:27

henkhouet schreef:
FTrotsenburg schreef:Grappig dat juist de harley rijders een 50cc scooter hielpen. Waren het Nederlanders of buitenlanders?

Hoi Frank, het ging om om een Duitse man en een Duitse vrouw.
Het prototype van een echte"biker". T-shirt, grote baard, en enige huidbeschilderingen.
Zijn hart kon ik niet zien, maar zit zeker op de goeie plek.

Gr. Henk


Vast en zeker in het kader van de "wiedergutmachung". :schater:
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Social Media

   

Terug naar “Verslagen van 2018”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer