Vakantie naar Hongarije

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#91 » 24 aug 2017, 20:14

Nou Henk, ik hoop dat je het droog houd tot Hoofddorp. Hier in Griekenland is het 30°C 8-) en
's-avonds heel typerend dan steekt er een harde wind (6 Beaufort) van zee op terwijl de temperatuur rond de 24°C blijft hangen. Veel rij plezier nog. Ik geniet van je dag verslagen. Groetjes Jan (Oldy)
1 x

Reyn
R.I.P. In Memoriam
Berichten: 768

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#92 » 24 aug 2017, 20:16

Weer met veel plezier je verslag gelezen Henk.
Als de weerberichten kloppen blijft het de laatste dagen van je reis mooi weer.
1 x
Sym Symphony ST 2018 euro4
Extra's: half hoog windscherm, 39l topkoffer, extra remlicht onder koffer, heidenau K66 banden

Dagrecord: 336 km

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#93 » 25 aug 2017, 19:26

Vrijdag 25 augustus – de vijftiende dag

Gisteren heb ik een redelijke wandeling gemaakt door een gedeelte van Neurenberg, in de buurt van mijn hotel.
Deze omgeving is wat je van een grote stad ook verwacht, gebouwen met meerdere woonlagen, en redelijk dicht bij elkaar.

Omdat Neurenberg tijdens de oorlog veel schade heeft opgelopen, zie je hier best wel veel oude en nieuwere gebouwen door elkaar.
De omgeving waar ik ben, vind ik niet mooi.

Mijn hotel is aan de buitenzijde ook erg onaantrekkelijk. Een erg groot pand van 5 verdiepingen, recht toe recht aan, en grijs geschilderd. Veel triester kan het eigenlijk niet.

Binnen echter is alles heel strak afgewerkt, de kamers zijn compleet, en zeer schoon. Leuke detail, in de douchekop zit LED-verlichting, die meekleurt met de temperatuur van het water.

Ik heb er heerlijk geslapen, en heel goed ontbeten. Het was het IBIS budget hotel.
Voor een overnachting een goede keuze.

Vanochtend vertrok ik voor een rit van 221 km naar Fulda. Wat ik toen nog niet wist, is dat ik erg veel wegwerkzaamheden tegen zou komen, zodat ik telkens een andere route moest zoeken.

Ook erg veel klimmen en dalen vandaag. Wat dat betreft heeft de scooter extra hard moeten werken. Allereest in Neurenberg nog even een bezoek gebracht aan het paleis van Justitie.
Op deze plek, en in deze gebouwen, hebben de legendarische Neurenbergprocessen zich afgespeeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op 20 november 1945 begon hier het proces tegen de verantwoordelijke Nazi’s voor hun daden tegen de vrede en de menselijkheid.
Dit proces duurde uiteindelijk tot 1 Oktober 1946, toen het vonnis werd uitgesproken.

Nadien zijn hier nog 12 andere processen geweest, in de periode van 1946 tm 1949.

In Court Room 600, die speciaal aangepast was, speelde zich dit allemaal af. Het voorbeeld van deze wijze van recht spreken, zou ook de basis vormen voor het latere internationaal Gerechtshof in Den Haag.

Daarna nog even snel wat plaatjes geschoten in Neurenberg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al snel kwam ik voor de verrassing te staan dat een door mij gekozen B-weg, helaas een autoweg bleek te zijn.
Dus maar een alternatieve route gezocht.

Ik ben er niet teleurgesteld over, want hierdoor heb ik een hoop mooie dingen kunnen zien.
Het was een rustige route, met vele vergezichten over het Duitse landschap.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook kwam ik bij het dorpje Prischenstadt, een geweldig mooi plaatsje, met iets meer dan 3000 inwoners. Binnen de stadsmuren bevinden zich vele vakwerkhuizen. Aan beide zijden bevindt zich een stadspoort. Hier waan je jezelf echt in een sprookje van de Efteling.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Weer verderop kwam ik door Sulzheim, waar nog een slot staat, waar je indien gewenst een feest kan vieren, zoals een bruiloft of iets dergelijks. Helaas kon ik maar de voorzijde fotograferen, en kon ik niet in de tuin komen.

Afbeelding

Afbeelding

Wat heb ik toch geluk gehad met het weer deze vakantie.
Ook vandaag is het weer een zonnige dag, bijna windstil, en een aangename temperatuur van 26 graden.

En dan kom ik op mijn weg bij Bad Bruckenau, de voormalige zomerresidentie van de
vroegere Beierse koning Ludwig de Eerste.

Afbeelding

Men begon met de bouw van de zogenaamde “kursaalgebouw” op 25 augustus 1827, de verjaardag van de koning, en het werk was klaar in juli 1833.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er staan hier verschillende gebouwen, die allen verschillend zijn van architectuur. De tuin is openbaar, en overal staan bankjes, waar men heerlijk kan vertoeven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals ik in het begin al vertelde, was het ook een dag van klimmen en dalen.
Er waren momenten bij dat ik werkelijk dacht dat ik niet boven zou komen.

Er waren dan ook hellingen bij van maar liefst 14 %, en eentje zelfs van 17 %. Eerst omhoog, EN daarna weer omlaag, waarbij ik vol doodsverachting, zeer hoge snelheden bereikte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig is alles weer goed gegaan, en ben ik veilig in mijn hotel aangekomen. Ik mocht mijn scooter parkeren in de privé schuur van de hotelier.

Dan ga ik zo meteen even naar het spektakel toe, want Angela Merkel komt hier vanavond in de stad,
gevolgd door een optreden van, als ik het goed gehoord heb, Sarah Conner.
En dan is er nog feest, met veel wijn en bier.

We zullen het zien.

Tot morgen
4 x

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#94 » 25 aug 2017, 19:48

Weer een heerlijk verslag!
1 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#95 » 25 aug 2017, 19:51

Veel plezier dan vanavond. Ik wist niet dat je geïnteresseerd bent in politiek. Vooral de Duitse :D
1 x

Gebruikersavatar
Kymcopeoples
Voormalig STN Lid
Berichten: 2699

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#96 » 25 aug 2017, 19:59

Mooi, mooi, mooi,
Weer heerlijk om te lezen.
1 x
Groet uit Soesterberg, Eric

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#97 » 25 aug 2017, 20:07

Heerlijk om te lezen Henk! Ik had het voordeel dat mijn 14%ervaring alleen omlaag was. Het stijlste aangegeven omhoog was voor mij 10% Maar claire was ook wel wat zwaarder bepakt.
2 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#98 » 25 aug 2017, 20:24

Schitterend Henk.
Die moffen hebben het best aardigjes voor elkaar.
Mooie gebouwtjes.
Mooi landschap.
2 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Ruud_B
Berichten: 561

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#99 » 25 aug 2017, 20:53

Dag Henk,

Een bijzonder goed inhoudelijk verslag weer, je laat interessante stukjes geschiedenis de revue passeren.

Entertainend en leerzaam tegelijk. Mooie saillante details gelardeerd met dito foto's.

Dank Henk!

Vrgr Ruud
1 x
" IK ACCEPTEER U, ZOALS IK BEN "

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Vakantie naar Hongarije

Bericht#100 » 26 aug 2017, 11:34

Prachtig en leerzaam Henk.
Dank en groet,
Jan.
1 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Verslagen van 2018”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer