Modificatie laag windscherm Piaggio New Liberty

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Modificatie laag windscherm Piaggio New Liberty

Bericht#1 » 02 sep 2017, 23:57

Hallo medeclubleden,

Kort na aanschaf van mijn Piaggio New Liberty plaatste ik een bericht op dit forum betreffende het ongemak dat ik ondervond van de reflectie en transport van het licht van de koplamp tegen en door het lage windscherm waarmee ik de nieuwe scooter had opgetuigd.

Afbeelding

Weer even later heb ik mijn oplossing gedeeld: een zwarte muts die ik over het scherm trok en getrokken hield met enkele toevoegingen, maar niet mooi vond maar wel uiterst doeltreffend om de donkere dagen door te komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu de donkere dagen weer een feit zijn en ik na het rijden zonder muts het scherm opgetuigd heb met een telefoonhouder-houder, past de muts niet meer er heb ik een spuitbus Motip Removable Coating (ook wel bekend als Plasti Dip) aangeschaft in de kleur matzwart om genoemd ongemak te bestrijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadat ik volgens voorschrift om de 5 minuten (soms langer)5 lagen over elkaar had aangebracht, gespoten op een afstand van 25 tot 30 cm, was ik uiterst ontevreden over het resultaat: lichtdoorlatend en ruw mat.
Ik heb vervolgens de bus bijna leeggespoten om een zesde vloeiende laag aan te brengen en dit gaf het resultaat dat overeen kwam met de mooie foto op de bus en waar ik voor ging.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de voorgeschreven uithardingstijd van 2 uren heb ik het scherm weer opgebouwd en de spuitnevel aan de voorzijde weggepoetst en het scherm aan deze zijde in de was gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met dit resultaat was ik al zeer tevreden en vind ik het er prachtig uit zien.
Wellicht ga ik dit resultaat nog voltooien met een STN-sticker van groot formaat, deze zal dan komende jubileum-jaarmeeting aangeschaft worden.
Vervolgens werd het donker en ben ik super tevreden met het effect dat de matzwarte coating sorteert.

Afbeelding

Tenslotte heb ik de telefoonhouder-houder weer gemonteerd en hiermee de klus afgerond.

Afbeelding

Ik kon dit uitvoeren, daar het scherm een dusdanige hoogte heeft dat ik er ruimschoots overheen kijk, maar vorm en hoogte hebben tijdens de ritten door weer en wind voldoende effect om er gemak van te hebben...

Nog even over de bus Motip Removable Coating 500 ml: er wordt her en der geadverteerd dat 1 bus voldoende zal zijn voor het aanbrengen van een verwijderbare coating voor 4 lichtmetalen velgen, dit is één groot verzinsel, daar op Technisch Informatieblad de inhoud van een bus (mits gehouden aan de voorschriften) voldoende zal zijn voor 0,2 - 0,4 m2.
Dit is in 't eggie gelijk aan 1 velg met al zijn welvingen en op foto getoonde dikte van de coating, bovendien heb ik bijna de bus leeggespoten op mijn scherm...

Afbeelding

Ik hoop dat ik met het leveren van dit verslag medeclubleden met hetzelfde probleem als ik ondervond, verblinding door mijn eigen scherm waardoor pupillen kleiner worden en het zicht hierdoor in het donker belemmert vwb contrast wegdek en berm, aan een idee heb geholpen die ook voor hen uitvoerbaar is.

Vriendelijke groet,
Frans
3 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeffjamm94
Berichten: 384

Re: Modificatie laag windscherm Piaggio New Liberty

Bericht#2 » 03 sep 2017, 00:28

dat ziet er pittig fraai uit :thumbsup:
0 x
Ken je mij niet?
Dan kom ik misschien wat apart over.

Maar ken je mij wel?
Dan zie je zelf dat ik toch echt wel prettig gestoord ben maar dan wel een betere van dat soort

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Modificatie laag windscherm Piaggio New Liberty

Bericht#3 » 03 sep 2017, 01:33

Ziet er goed uit Frans!
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Modificatie laag windscherm Piaggio New Liberty

Bericht#4 » 03 sep 2017, 01:51

Frank en Jeff,

En dat is het ook...

Piaggio zou ze zo ook moeten leveren: matzwart aan de achterzijde en glanzend zwart aan de voorzijde, en net zo glanzend als enkele delen die ze in combinatie met het chroom op de scooter hebben aangebracht!

Vriendelijke groet,
Frans
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Modificatie laag windscherm Piaggio New Liberty

Bericht#5 » 03 sep 2017, 08:56

Dat heb je mooi gedaan!
Staat erg mooi zo op je scooter!
0 x

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Modificatie laag windscherm Piaggio New Liberty

Bericht#6 » 03 sep 2017, 10:17

Netjes zo, en een tip voor de mensen die willen Plasti dippen; kijk op spraydip.nl werkt mooier en spuitbussen zijn veel voordeliger
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Modificatie laag windscherm Piaggio New Liberty

Bericht#7 » 03 sep 2017, 10:35

Hallo Michiel,

Dit is wat je noemt: "Mosterd na de maaltijd!" :lol:

Ik heb de bus (schandalig duur) voor 15 euro bij Automat gekocht, terwijl ze op internet voor minder dan de helft worden aangeboden... maar ja dan komen daar verzend- of reiskosten bovenop.
Gelukkig kon het bij deze ene bus blijven en is het resultaat mij die 15 euro ook wel waard, maar bedankt voor deze tip.

Vriendelijke groet,
Frans
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ruud_B
Berichten: 561

Re: Modificatie laag windscherm Piaggio New Liberty

Bericht#8 » 03 sep 2017, 10:59

Hey Frans,
Ik ben verrast door het mooie resultaat, doordat alleen de binnenzijde is gecoat behoud je de originele Piaggio uitstraling van je scherm.

Ik vind t een zeer mooi resultaat.

Vrgr Ruud
0 x
" IK ACCEPTEER U, ZOALS IK BEN "

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Modificatie laag windscherm Piaggio New Liberty

Bericht#9 » 03 sep 2017, 11:19

Ik ben wel benieuwd hoe de coating zich gedraagd als langere tijd de zon volop op het scherm staat, de coating zelf is volgens Technisch Informatieblad geschikt tot 100 grC.
En wat doet het met (nacht)vorst...

De coating zou overigens wel een douche van 130 bar kunnen doorstaan.

Vriendelijke groet,
Frans
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ruud_B
Berichten: 561

Re: Modificatie laag windscherm Piaggio New Liberty

Bericht#10 » 03 sep 2017, 13:22

Mocht de coating niet bevallen met temperatuurschommelingen zou je ook nog wrapfolie kunnen overwegen hetwelk o.a. op autoruiten wordt gewrapt. Zit ik me nu te bedenken.

Vrgr Ruud
0 x
" IK ACCEPTEER U, ZOALS IK BEN "

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

Aanmelden  •  Registreer