Elyseo bergop deel 2

awdurzmba
Berichten: 22

Elyseo bergop deel 2

Bericht#1 » 07 nov 2017, 20:56

Afgelopen zomer met 2 elyseos de carbagerun gereden. Beide brommers Standaard blok met 7.5 grams rollen en variplaat begrenzer op ca 55 km/h gezet.
Op vlak weg reden ze vrijwel hetzelfde in top en acceleratie.

Bergop echter een enorm verschil.
nr 2 zakt bij een helling helemaal weg en is het bij 17% nog maar stapvoets kruipen.
Nr 1 knort vrolijk naar boven

Uiteindelijk geexperimengeerd met lichtdre rolletjes en in stapjes terug gegaan tot 5.5 grams rolletjes. Met die rolletjes kon no 2 de andere (die nog altijd 7.5 grams heeft )bergop eindelijk bijna bijhouden. Op vlakke stuk zijn ze nog gelijkwaardig aan elkaar zonder dat hij belachelijke toeren draait.

Dit kan eigenlijk helemaal niet tenzij de vertanding van no 2 heel anders is dan bij elyseo no1
Nu heeft elyseo no 2 een schijfrem achter wat eigenlijk niet bestaat. Zou een ander blok voor model met grote wielen kunnen zijn gemonteerd met kleine wielen van elyseo waardoor vertanding anders tov origineel is geworden?

Wat is vertanding van elyseo?
0 x

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Elyseo bergop deel 2

Bericht#2 » 07 nov 2017, 23:50

Primair 12 tands in, Secondair 12 tands in.
Er zijn wat speedfights LC geweest met 13 tands in op de primaire as. Kan zijn dat jij zo'n blok hebt ivm de schijfrem achter. Deze gaan het hardst std.
0 x

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Elyseo bergop deel 2

Bericht#3 » 07 nov 2017, 23:57

Elyseo General schreef:Primair 12 tands in, Secondair 12 tands in.
Er zijn wat speedfights LC geweest met 13 tands in op de primaire as. Kan zijn dat jij zo'n blok hebt ivm de schijfrem achter. Deze gaan het hardst op top std.


Speedfight wielen voor en achter zijn gelijk. 120x70x12 oversizen kan tot 130x80x12. De grootste wielmaat is bijv een setje c-tech velgen. Dan is je max 120x70x13.... 130 breed loopt tegen je carter. De 13" velg is iets breder namelijk.

Ik heb zelf de vertanding zo laag mogelijk gelaten,... anders alleen maar extra WOK risico. Reed een polini corsa 70 die niet veel sneller was als een std cylinder. Trekt wel als een motor. hehehehe.
0 x

awdurzmba
Berichten: 22

Re: Elyseo bergop deel 2

Bericht#4 » 08 nov 2017, 20:17

[quote="Elyseo General"]Primair 12 tands in, Secondair 12 tands in.

Betekend dit dat 12x12 =144 omwentelingen van koppeling oo 1 volledige wielomwenteling zou uitkomen ?
0 x

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Elyseo bergop deel 2

Bericht#5 » 08 nov 2017, 20:45

Nope, berekeningen kan ik niet. Ik tel de tandjes op de aandrijvende as.
Als je de transmissiebak uit elkaar hebt tel je steeds de kleinste. Poulie as en tussen as.
brom peug 50cc staand ac is dan 12 op poelie as en 12 op het tussen tandwiel.
lc is 13 en 12 100cc is 14 en 15.
Bij deze getallen hoort ook aantal tandwielen uitgaande as,... die zou je moeten tellen voor berekeningen enz.
Om het eenvoudig te houden voor mezelf tel ik altijd de kleinste tandwielen, om te bepalen welke ik heb.

Je standaard natuurkundige berekeningen van tandwielen is vaak niet toe te passen door tandgrootte en daadwerkelijke diameter.
VB Ik heb voor de 100cc een gear-up kit. Ding heeft zelfde aantal tandjes als de std poulie as. maar diameter is wel stuk groter. En is dan ook nog eens recht vertand (herrie). Zelfde gedaan bij de secondaire as,... die is wel groter 16t. Top gaat hij nu 100kmU er is nog genoeg vermogen maar de vario loopt max, met de 120cc kit en deze 2 transmissie aanpassingen zou ik dan 7% minder draaien op de poulie as en 12% minder op de secondaire as tov standaard vertanding.
119kmpu ??? We gaan het binnenkort zien.
Ik heb hem al geperst en in het donorblok gebouwd,.... maar dit zijn de doosjes iig.

Het zijn 2 rechte vertandingen in de sets, een kijken of dat echt lawaai gaat maken.
De enkele gearup kit recht, die ooit heb gereden DJY50 kymco....... gierde vanaf 30kmU als een gek.
Nu 2 gear-up kits door elkaar. Primair is polini en secondair is malossi.

Afbeelding
0 x

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer