Juist afstellen 2takt carburateur

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Juist afstellen 2takt carburateur

Bericht#1 » 06 dec 2017, 23:25

2 takt maxiscoots PHVA PHVB carbs.
Ik had na het plaatsen van een dikkere uitlaat op de elyseo 100cc motorscooter een twijfelend "middengebied" bij het wegtrekken. Eenmaal boven de 5 kmU, vliegt hij weg.
Sproeiers aangepast, no effect. Top wel was 80 std is nu 105.
Idle jet van 30 naar 34, iets verbetering.

Als het probleem niet duidelijk is voor me, blijf ik zoeken.
Gasschuif stond een nummer op nr30. ?????
2takt sleutelboeken erbij, schijnt de hoek te zijn voor het op druk brengen van de idle jet.

Even de Dollorto catalogus gekeken, er zijn inderdaad verschillende gasschuifjes voor de PHVA 17,5.
30 en 40 graden afschuining. Ik heb met een vijl de 30 naar een 40 gevijld. En probleem lijkt nu bijna weg.
Stationair ook eindelijk normaal af te stellen, stat.schroef stond max hoogte en luchtschroef 2,5 slag uit.
Nu stat.schroef licht aangedraaid, en luchtschroef op 2. en alles snort heerlijk.

Ik verwacht een idle sproeier setje 40,45,50,55,60 en 65 van Eurocarb. Dan heb ik het helemaal opgelost denk ik.

Conclusie, als je std carburateurs voor 2taktjes wilt aanpassen. En dan de carbjes die er affabriek opzitten om emissie normen te halen.
Moet je rekening houden met.
De naald,.... meestal een te dikke erin.
Gasschuif,..... vaak een gasschuifje met (te) lage hoek.
Sproeier,..... te klein voor het plaatsen grotere uitlaat.
Idle Sproeier,.... icm met de hoofdsproeier vaak te klein.
Stationair / choke sproeier,.... 99% van de gevallen ook na aanpassingen OK. Niks mee doen.
Choke,.... handchoke voor schonere motor en makkelijk afstellen. (bonus 20w extra op je licht circuit bij verwijderen e-choke).

Gek genoeg komen de meeste imi / tuning carbjes, wel gelijk met de juiste componenten.
Ik moest natuurlijk weer een originele dellorto, en kon na aanschaf nog eens 20 euro trekken voor naald, handchoke, idle en hoofdsproeier, Les geleerd.

Bij juist afstellen werkt alles met de standaard luchtfilterbox, wel evt restricties eruithalen.
Ben blij dat ik hetzelf heb kunnen oplossen, want binnenkort ga ik een 120cc met 21mm carb plaatsen en dan wil ik niet weer dat gezeik hebben.
0 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Juist afstellen 2takt carburateur

Bericht#2 » 07 dec 2017, 07:45

Vanzelfsprekend genereer je dan meer pk's. Is het overige in de aandrijving daar wel op berekend? Blijft dit goed gaan voor cilinder/zuiger/krukas(lagers) /varioriem?
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Juist afstellen 2takt carburateur

Bericht#3 » 07 dec 2017, 09:07

bertocello schreef:Vanzelfsprekend genereer je dan meer pk's. Is het overige in de aandrijving daar wel op berekend? Blijft dit goed gaan voor cilinder/zuiger/krukas(lagers) /varioriem?


Goed punt!
Het is een 2takt met olieinjectie dmv pompje op krukas. Deze schroef ik wat verder uit voor meer olie injectie en gebruik alleen MOBIL 1 racing 2t.
verder heb ik een iets betere krukas voor de 120cc en omdat het koppel verandert ook een aanpassing op de primaire en secondaire as in de transmissie kast. Anders lekker veel power,.. wel overtoeren.
Verder ben ik niet voor een alu cylinder gegaan (voor de 100cc zijn er alleen maar kitjes van alu) heb ik een Taiwanese gietijzer cylinder 100cc door een specialist naar 120cc gebracht. Merk is CHARMO. Kop is er niet, std laten vlakken en op 55mm boring gebracht. Squishruimte is 0.9mm en de compressie test geeft 188bar aan.
Carter is aangepast, geloof het of niet 100cc carter heeft de zelfde inlaat als een 50cc.
Ook het spruitstuk is van 19 naar 22 mm gegaan, nu ook 4kleps membraan.
Geen gekke stage6 tuning zooi, maar een polini bigvalve kit voor montage met std luchtfilter.
Standaard ontsteking wordt vervangen door een MVT millenium met een IDM (topperformances) variabele CDI.
Malossi multivar, std riem (vervangers zijn enkele mms korter), dr pulley sliding rollers, sliding pieces, Hit-clutch en std bell. Donorblok waar het over gaat is gereviseerd met skf lagers en VITON keerringen.
Oh ja ook nog een carter-deksel met geforceerde luchtkoeling (alleen op 98' modellen 100cc). Intern een passage gedremeld naar de koppeling.

Als je binnen de 30% extra power blijft zit je nog in de reserve van de fabrikant.
Belangrijk is de koeling, daarom mijn keuze voor giet ijzer. Niet de meeste power maar wel levensduur.
Kijk maar naar die chips voor diesel autos. Die halen alleen de reserves weg die de fabriek voor levensduur en emissies heeft ingeprogrammeerd. Wat is de maximale winst bij die dingen???????? De duurdere geven je tot 30%+ pk en koppel.
Geen gekke dingen doen zoals nos injectie etc. en regelmatig met liefde onderhoud plegen.

Gevordert tot zover,.... zie foto
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Elyseo General op 07 dec 2017, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Juist afstellen 2takt carburateur

Bericht#4 » 07 dec 2017, 12:59

Laat een ander maar lullen... ik vind het gaaf.
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer