Pagina 1 van 5

Er komt vocht uit de luchtfilter????

Geplaatst: 13 feb 2018, 12:49
door Eagleseye
Hallo allemaal,

Ik constateer de laatste tijd dat er vocht uit luchtfilter komt van mijn "Silverwing".
het is alleen maar 1 of 2 drupjes per dag.
Door de gebeurtenis van mijn vrouw weet ik nu dat een 4 takt motor overtollige carter olie via de luchtfilter de weg naar buiten zoekt.
Maar hoe zit het nu met een 2 takt motor want die gebruiken geen carter olie.
Daarom vraag ik me nu af waar komt deze vocht vandaan.
weet er iemand hier daar wat meer van af???

Re: Er komt vocht uit de luchtfilter????

Geplaatst: 13 feb 2018, 13:13
door Amendoim
Alle Grand Dinks doen dat. Da's extra olie die niet wordt verbruikt, die wordt er via het luchtfilter uitgegooid.

Afhankelijk van het weer en soms andere omstandigheden, is de mijne soms kurkdroog, en andere keren lekt die weer als de ziekte.

Hoef je je geen zorgen om te maken. Da's "normaal".

Het schoonmaken van je luchtfilterkast en het vervangen van je filter willen nog wel eens helpen. Eventueel kan je de motor / oliepomp iets "schraler" afstellen maar da's ook niet altijd goed. Beter iets teveel olie dan te weinig. Maar nogmaals is het dus niet iets om je zorgen om te maken.

Re: Er komt vocht uit de luchtfilter????

Geplaatst: 13 feb 2018, 13:24
door Eagleseye
Amendoim schreef:Alle Grand Dinks doen dat. Da's extra olie die niet wordt verbruikt, die wordt er via het luchtfilter uitgegooid.

Afhankelijk van het weer en soms andere omstandigheden, is de mijne soms kurkdroog, en andere keren lekt die weer als de ziekte.

Hoef je je geen zorgen om te maken. Da's "normaal".

Het schoonmaken van je luchtfilterkast en het vervangen van je filter willen nog wel eens helpen. Eventueel kan je de motor / oliepomp iets "schraler" afstellen maar da's ook niet altijd goed. Beter iets teveel olie dan te weinig. Maar nogmaals is het dus niet iets om je zorgen om te maken.

Dat is fijn om te weten.
Want dit heb ik nog nooit gehad met andere scooters die ik heb gereden.
Ik zal eens gaan kijken voor een nieuwe filter als dat nodig is.
Bedankt voor de info man.
:thumbsup:

Re: Er komt vocht uit de luchtfilter????

Geplaatst: 13 feb 2018, 13:26
door Amendoim
"Een" voordeel is dat je filter altijd vochtig is en plakt dus je krijgt minder troep in je motor :-)

Een GD is erg territoriaal en markeert dat dus op die manier...

Re: Er komt vocht uit de luchtfilter????

Geplaatst: 13 feb 2018, 13:46
door Eagleseye
Amendoim schreef:Een GD is erg territoriaal en markeert dat dus op die manier...

Daarom laat ik hem net als onze 2 kleine rakkers ieder dag uit.
:rlol:

Re: Er komt vocht uit de luchtfilter????

Geplaatst: 13 feb 2018, 13:58
door Scooter Forens Frans
Vandaar dat mijn scooter vaak onverwachts met een grote boog ergens omheen rijdt...

Dan heeft daarvoor een Grand Dink daar gereden!

Re: Er komt vocht uit de luchtfilter????

Geplaatst: 13 feb 2018, 14:10
door Jan-H
Scooter Forens Frans schreef:Vandaar dat mijn scooter vaak onverwachts met een grote boog ergens omheen rijdt...

Dan heeft daarvoor een Grand Dink daar gereden!


Help!!!!
The clash of the Titans between the 2 and 4 stroke adepts. :angel:

Re: Er komt vocht uit de luchtfilter????

Geplaatst: 13 feb 2018, 14:16
door thomas
With up to 33.1% incline and hairpin bends, oil rinsing out (of the air filter) is a matter in the Sauerland. :darulez:

Re: Er komt vocht uit de luchtfilter????

Geplaatst: 13 feb 2018, 17:09
door Elyseo General
Er zit idd een overloopje in het filterhuis, je carter ook trouwens.

Bie de elyseo 50 (met een 70cc en carb luchtfilter hetzelfde als bij de 100cc) heeft best wel terugslag.

De 100cc is redelijk droog, nat genoeg voor stofopvang maar loopt niet over ergens.

Dan heeft de elyseo50 ook nog een boostbottle die deze teruggaande drukgolf op zou moeten vangen. Ik heb zitten denken waar het aan kan liggen. En ik denk dat het de carburateur is.

Laatst de 100cc afgesteld voor een gianelli sprint (120ccuitlaat). En was is het begin wat nat, die hoek op de gasschuif van 30graden (standaard) naar 45graden gevijld en atomisatie is nu veel beter geworden. Start zonder choke tot 3graden C, voelt levendig aan in het hele gasgebied.

Wat mij betreft een enorme vooruitgang, wel is het demperplaatje nat maar dat komt doordat ik na 1 stoplicht gelijk de snelweg oprij. (ring op, en er gelijk weer af 250 meter). Dit moet dus vol gas,.... en hij is dan echt nog niet warm,...... heeft hij 250meter voor nodig. Niet dat de hele motor dan warm is,... maar de uitlaatbocht is dan zo opgewarmd dat je volgas kunt rijden.hehehe.
Met de gasschuif zoals hij was standaard, 30gr, duurde het veel langer. Als je werk dan maar 3km van je huis is, werkt dit niet lekkers. Nu kan ik gelijk goed door tuffen en gas hoeft veel minder ver open voor power,..... kan wel....hehehe.
Reed 150 km op tank van 10ltr, nu 180 wel op winterbanden. dus ook zuiniger.

Hoe het zit bij die klepcarbs voor 4t, heb ik nog niet bekeken. Betere atomisatie van de brandstof zal ook daar beter werken.
Als de fabrikant dit al niet heeft gedaan voor je. 4t 50cc tov. 2t 50cc. groter luchtfilter, en grotere carburateur.
VB GY6 scootermotortje 45km heeft een 18mm carb. Mijn maxiscoot elyseo100 heeft std een 17,5 dellorto carbje.

Re: Er komt vocht uit de luchtfilter????

Geplaatst: 13 feb 2018, 19:51
door Amendoim
Jan-H schreef:
Scooter Forens Frans schreef:Vandaar dat mijn scooter vaak onverwachts met een grote boog ergens omheen rijdt...

Dan heeft daarvoor een Grand Dink daar gereden!


Help!!!!
The clash of the Titans between the 2 and 4 stroke adepts. :angel:


... en weer wint tweetakt want duidelijk zijn viertakters bang van ons.

Niet geheel onterecht uiteraard :rlol: