Langere aandrijfriem monteren

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Langere aandrijfriem monteren

Bericht#21 » 09 mar 2018, 20:37

roadkill schreef:Om snel op te trekken moet ie juist zo laag mogelijk in je variateur zitten en bij je koppeling zo hoog mogelijk


Die snaar komt niet hoger, geloof me maar.
Het probleem zit hem in die kl#te-varioring. De snaar ligt idd te hoog voorin.
Ik zou er zwaardere gewichten inzetten.
Zeker als hij zometeen de plug eruit heeft gehaald en een 84 sproeier heeft gestoken.
Dan heeft hij vol lucht en voldoende benzine = power.
Kan makkelijk 8 gram of meer in.
Met een (te) kleine sproeier rijdt echt ruk.
Affijn, we wachten effe af wat er gebeurd als de plug uit het luchtfilter is en de afstelling fatsoenlijk is.
Wie weet is Sjeuf helemaal rondom gelukkig.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Langere aandrijfriem monteren

Bericht#22 » 10 mar 2018, 00:42

Hij wilbeter optrekken, dan wil je er toch juist geen zwaardere rollen in hebben, want dan klimt je snaar toch juist sneller omhoog.... Het gaat hier btw om een snor he.
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Langere aandrijfriem monteren

Bericht#23 » 10 mar 2018, 05:31

roadkill schreef:Hij wilbeter optrekken, dan wil je er toch juist geen zwaardere rollen in hebben, want dan klimt je snaar toch juist sneller omhoog.... Het gaat hier btw om een snor he.


Lichtere rollen en veel toeren wil niet altijd zeggen dat je ook harder optrekt.
Als je daarmee buiten je powerband zit, kan het ook averechts gaan werken.
Is mijn ervaring
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Langere aandrijfriem monteren

Bericht#24 » 10 mar 2018, 07:29

Daar heb je een punt.

Maar ff wat anders wat betreft de variio, ik ben nog een beetje een noob wat dat betreft, in grote lijnen begrijp ik hoe het werkt.
In principe bepaald het gewicht van de rollen hoe hoog de riem komt. Wat ik mij afvraag zijn er vario's met verschillende eigen gewichten? Ik maak in mijn hoofd namelijk alweer de vergelijking naar auto's en daar is het in ieder geval dat het minder zwaar maken van de draaiende delen de motor makkelijker op toeren komt ( heb hele goede ervaringen met een afgedraaid vliegwiel) dus ik vraag mij af zou dit ook schelen bij de vario? Nou is het op zich niet zo moeilijk als je het zelf kan of iemand kent die het kan, enkel hoeveel gewicht er dan af moet , want als je teveel verlicht beinvloed je stationair loop. Daarom mijn vraag of hier al ervaring mee is?

Voor de duidelijkheid, ik heb het puur over de vario, niet over de rollen! Vliegwiel zou ook nog kunnen om te verlichten.
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Langere aandrijfriem monteren

Bericht#25 » 10 mar 2018, 08:28

De enige winst die je daarmee behaalt is het eerste moment bij het wegrijden. Dan zal de motor mogelijk iets sneller op toeren komen. Maar bij de meeste scooters grijpt de koppeling al aan voordat je echt voordeel hebt en gaat het toerental op een niveau zitten wat jij bepaalt met de rollen.

Aangezien dit niet tot weinig verandert totdat de scooter het laatste stukje op toeren naar zijn top gaat is de winst zo minimaal dat ik zeker de moeite zou besparen!
0 x

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Langere aandrijfriem monteren

Bericht#26 » 10 mar 2018, 09:03

stoyanov schreef:
Sjeuf schreef:Ik zie dat de varioring breder is dan de snaar.

Als je goed kijkt zie je dat de varioring verschoven is naar voren en achteraan de vario niet raakt.
Tijdens het rijden schuift hij vanzelf wel weer terug...
Hij is naar mijn idee dus niet breder dan de riem.
1 x

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Langere aandrijfriem monteren

Bericht#27 » 10 mar 2018, 09:16

Meatlove schreef:De enige winst die je daarmee behaalt is het eerste moment bij het wegrijden. Dan zal de motor mogelijk iets sneller op toeren komen. Maar bij de meeste scooters grijpt de koppeling al aan voordat je echt voordeel hebt en gaat het toerental op een niveau zitten wat jij bepaalt met de rollen.

Aangezien dit niet tot weinig verandert totdat de scooter het laatste stukje op toeren naar zijn top gaat is de winst zo minimaal dat ik zeker de moeite zou besparen!


Duidelijk, op de scoot gaat het niet gebeuren dus, misschien een optie op Lucifer ergens in de verre toekomst ;-)
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
Symkee
Voormalig STN Lid
Berichten: 250

Re: Langere aandrijfriem monteren

Bericht#28 » 10 mar 2018, 14:01

Het is eigenlijk niet zo moeilijk,boor een 6mm gat onderin je luchtfilter,dus in deksel
monteer een bredere V snaar liefst een Dayco en lichtere rollen,meer toeren beter optrekken
ik heb het zelf ook, geen gezeur met aanzuig lucht,vol optrekken naar max
gr kees
0 x

Gebruikersavatar
Sjeuf
Berichten: 222

Re: Langere aandrijfriem monteren

Bericht#29 » 14 mar 2018, 18:01

Vandaag een stuk gereden zonder die vernauwings-plug in het filterhuis, Dr. Pulley sliders van 7.3 gr en een hoofdsproeier van 84 en ben zeer tevreden met het resultaat. Behalve dat de scooter sneller uit de startblokken komt is de dip die ik had bij het plotseling gas bijgeven tijdens het cruisen helemaal verdwenen. Waar ik voorheen problemen had met een 82 of 84er sproeier loopt de scooter nu heerlijk. Motortje slaat niet meer af bij het stoplicht of op de zijstandaard. Ook ruik ik geen benzinelucht bij het openen van het zadel na de rit. Het afstellen van de luchtschroef gaat nu zoals dat hoort, dat was voorheen wel anders. Ik wil jullie dan ook graag bedanken voor het aandragen van oplossingen.

gr. Ger
2 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Langere aandrijfriem monteren

Bericht#30 » 15 mar 2018, 00:18

Graag gedaan.
Hier word ik nou vrolijk van.

:cheers:

Geniet ervan!
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer