Weet iemand waar aan een olie slang nippel te komen voor een 2t scooter?

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Weet iemand waar aan een olie slang nippel te komen voor een 2t scooter?

Bericht#1 » 15 mar 2018, 01:20

Ik heb al een hele tijd problemen met me oude 2takt scooter.. Dit betreft de olie pomp nog steeds..

Het gaat om een peugeot vivacity van 2006 en dus mijn oude scooter die ik tijdelijk gebruik als reserve scooter..

Bij de dealer is waar mijn andere scooter staat is er een van de monteurs familie lid overleden.. Dus het komt erop neer dat de reperatie en servicebeurt iets langer dan geplant kan duren.. Ik kan overigens geen dagen meer wachten.. Aangezien me reserve scooter ook op ze kant loopt om kapot te gaan.. Ik hoop het i.i.g tot vrijdag vol te houden.. Al denk ik dat hij dan precies defect gaat. Ik wil in het weekend zoiezo het blok uitelkaar gaan trekken en de krukas met de lagers gaan vervangen (de oude kan dan de vuilbak wel in) Nou wil ik dus de oliepomp gaan repareren... Momenteel zit de elektrische pomp aangesloten op de nippel van de carburateur.. Met de mechanische oliepomp werkte dit systeem vroeger altijd prima op een andere peugeot vivacity.
Maar sinds ik deze met de elektrische oliepomp heb alleen maar problemen ermee gehad.

De elektrische oliepomp werkt naar mijn idee gewoon en dit is ook getest.. Alleen ik denk dat de olie word tegen gehouden door het te krappe olie kanaaltje in de carburateur. Er komt denkt ik te weinig eruit gestroomt..

Nou heb ik 2 opties.. Of in de buurt een imitatie oliepomp kopen (ben ik wel 40 euro kwijt, helaas moet er dan ook een splitter gas kabel erbij.. Het aansluiten daar van vergt nogal best veel tijd.. En ik weet niet of ik hem goed aangesloten ga krijgen..

De andere optie is in een spruitstuk van peugeot een olienippel erin te maken en daarop de olie leiding aan te sluiten zodat de olie in het spruitstuk naar beneden valt en dus de carburateur by-passed.

Ik heb hier wel een boor, en een tap setje en ook wat creativiteit.. Alleen weet iemand waar haal ik die olieslang pilaar / nippel vandaan? En weet iemand welke maat dat is.. Ik heb er eentje nodig die je met schroefdraad kan monteren.
0 x

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Weet iemand waar aan een olie slang nippel te komen voor een 2t scooter?

Bericht#2 » 15 mar 2018, 05:52

Je kan natuurlik ook gewoon je olieleiding afdoppen en ff zelf mengen, maar goed dit is natuurlijk een logische simpele en betrouwbare oplossing, en waarom dat doen als het ook op zijn klapbands doen...
Nippeltje zou je bij elke goede automatrialen zaak moeten krijgen.
2 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
Area51
Berichten: 162

Re: Weet iemand waar aan een olie slang nippel te komen voor een 2t scooter?

Bericht#3 » 15 mar 2018, 08:04

Als je wilt testen of de oliepomp werkt moet je het hele olie reservoir vullen tot de rand. Evt wat extra olie door de benzine voor de zekerheid. Na een tiental km kijken of het olie reservoir is gezakt. Is dat zo dan doet de pomp het. Zakt hij niet kan je altijd nog zelf olie bij de benzine doen. In het olie nipeltje op de carb zit een keerklepje waardoor er alleen olie in kan lopen en niet er uit. Succes met de Vivacity
0 x

Gebruikersavatar
martin66
Voormalig STN Lid
Berichten: 860

Re: Weet iemand waar aan een olie slang nippel te komen voor een 2t scooter?

Bericht#4 » 15 mar 2018, 14:22

Gewoon doorrijden je merkt het vanzelf als hij stil valt of vastloopt kreeg hij dus geen olie en is de pomp stuk of verstopt :oops:
Groet Martn
0 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Weet iemand waar aan een olie slang nippel te komen voor een 2t scooter?

Bericht#5 » 16 mar 2018, 00:50

roadkill schreef:Je kan natuurlik ook gewoon je olieleiding afdoppen en ff zelf mengen, maar goed dit is natuurlijk een logische simpele en betrouwbare oplossing, en waarom dat doen als het ook op zijn klapbands doen...
Nippeltje zou je bij elke goede automatrialen zaak moeten krijgen.



Ik meng op dit moment al zelf. Misschien dat het bij andere merken scooter goed werkt, maar bij de peugeot viva-city merk ik dat het niet zo heel goed uitpakt dan zoals ik gehoopt hebt.

Probleem is dat het een olieboot word, stank en een hoop walm plus de ene keer smeert het redelijk en een paar minuten laten loopt het weer brak.. Wil dus in langer termijn denken en gewoon dat dit kan worden opgelost en normaal er weer ermee kan rijden. Ik las ergens dat de carburateur voor peugeot (gurtner) helemaal niet geschikt is om voor mengsmering te gebruiken (dat de olie vanuit de benzine tank het vlotter in komt en dan met de hoofdsproeier het zaakje word opgezogen..

Ik weet dat je bij de automaterialen handel zoiets kan kopen.. Maar meestal krijg je alleen de wat grotere nippels, en niet zo`n kleintje als voor de olie leiding te gebruiken.. Ik weet overigens de maat helemaal niet eens ervan.


Area51 schreef:Als je wilt testen of de oliepomp werkt moet je het hele olie reservoir vullen tot de rand. Evt wat extra olie door de benzine voor de zekerheid. Na een tiental km kijken of het olie reservoir is gezakt. Is dat zo dan doet de pomp het. Zakt hij niet kan je altijd nog zelf olie bij de benzine doen. In het olie nipeltje op de carb zit een keerklepje waardoor er alleen olie in kan lopen en niet er uit. Succes met de Vivacity


Ik weet dat de oliepomp het wel doet, maar blijkbaar gaat er toch iets mis.
Of de gepompte olie kan / gaat slecht door de carburateur olie kanaal (is maar een heel klein gaatje)
Of op lage toeren werkt hij wel goed, maar op hoge toeren kan de oliepomp niet genoeg olie aanvoeren.. En gaat het daarop mis..

-Ik heb de oliepomp al eens vervangen gehad
- Heb de kabelboom al vervangen gehad (dit moest toch gebeuren wat de oude zat vol breuk)
- Bij montage oliepomp ontlucht en je zag dat er echt beetjes olie eruit komt.
- Heb al een andere olie slangentje gebruikt (waar de doorgang iets groter leek te zijn)
- Heb meerdere malen de olieregelaar unit vervangen gehad *heb er 3 liggen) (maar vervangen hielp niks)


Dus wat overblijft:

- Misschien de olie slang wat korter houden
- Olie slang op een open slang nippel aansluiten en niet meer op de carburateur (bij de carb af doppen)

Laatste red middel is terug gaan op een mechanische oliepomp... (daar heb ik nog nooit gedonder mee gehad)

Dat bij mengen doe ik op dit moment al, want heb geen ander alternatief op dit moment.. Echt ideaal vind ik het niet.
0 x

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Weet iemand waar aan een olie slang nippel te komen voor een 2t scooter?

Bericht#6 » 16 mar 2018, 07:04

Gewoon de zooi afsluiten en op mengsmering gaan rijden (1/40).
Daar reden we vroeger ook mee en de 2takt is in zijn principe niks veranderd.
Als mijn Puch Maxi met 65cc met 80km/u daar zonder problemen op reed, kan jou vivacity dat ook!
Maar dan moet je of nog een mengsmering pomp vinden en anders zelf goed mengen.
Dan heb je goede smering en geen overdreven rook!
0 x

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: Weet iemand waar aan een olie slang nippel te komen voor een 2t scooter?

Bericht#7 » 16 mar 2018, 07:26

yep afsluiten is de enige remedie. en als her veranderd van mengsel zal dat wel aan de menger liggen haha deed het bij de zundapp ook elke liter benzine 20cc olie er bij even schudden.. 10cc voir de goddelozen en gaan haha tweetakt rookt altijd je verbrand immers olie
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
martin66
Voormalig STN Lid
Berichten: 860

Re: Weet iemand waar aan een olie slang nippel te komen voor een 2t scooter?

Bericht#8 » 16 mar 2018, 10:21

Hoi
gewoon jerrycan 5 liter nemen en zo een bolletje waar je wasmiddel kunt afmeten voor in de wasmachine kun je prima mee afmeten
Voor je gaat tanken effe olie in de jerrycan en 5 liter erbij klaar
Doe het al jaren zo mocht je onderweg willen tanken gewoon zo een vermengspuit voor nood bij je kan vaak 60 cc in dus voor 3 liter kun je weer thuiskomen
Groet Martin
0 x

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Weet iemand waar aan een olie slang nippel te komen voor een 2t scooter?

Bericht#9 » 16 mar 2018, 12:55

Als ik je goed begrijp rij je op zelf gemengd en heb je je oliepomp nog aangesloten?
1 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Weet iemand waar aan een olie slang nippel te komen voor een 2t scooter?

Bericht#10 » 16 mar 2018, 14:46

Ja zo lees ik het ook...en dan vreemd vinden dat hij rookt! :o
0 x

Social Media

   

Terug naar “Mechanische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer