Verlichting - koplamp Piaggio Liberty

Gebruikersavatar
Aledubpe
Berichten: 112

Verlichting - koplamp Piaggio Liberty

Bericht#1 » 22 sep 2017, 08:17

Hallo,

Mijn Liberty uit 2010 heeft naar mijn mening een eerder zwakke koplamp dewelke ik zou graag willen vervangen naar een lamp met een betere lichtopbrengst.
Welke lamp zou ik het beste kunnen monteren?

Mvg,
Alex
0 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Verlichting - koplamp Piaggio Liberty

Bericht#2 » 22 sep 2017, 09:25

Dag Alex,
Ik heb ook een Liberty uit 2008 en 2012 gehad met een normale 35 W duplolamp voor groot en dimlicht.
Omdat Led licht inbouwen alleen door zeer technische leden wordt ingebouwd, zou ik je adviseren bij EasyParts.nl of bij een Piaggio dealer te kijken naar ombouw voor een een Halogeen H4 35 W duplolamp.
Wel zul je een nieuwe reflector en fitting voor de halogeenlamp moeten aanschaffen voor je scooter.
Succes en groet,
Jan-H.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Verlichting - koplamp Piaggio Liberty

Bericht#3 » 22 sep 2017, 09:39

Hallo Alex,

Ik zou je graag willen helpen, maar kan je alleen maar vertellen dat ik deze scooter, welliswaar bouwjaar 2014, tot augustus vorig jaar vanaf nieuw heb gereden en zeer tevreden was met zijn lichtopbrengst.

Mijn huidige scooter Piaggio New Liberty had onlangs een defecte koplamp-lamp en heb daarvoor een nieuwe moeten aanschaffen en vanwege de verkrijgbaarheid heb ik er meteen 2 aangeschaft. Onderaan dit bericht vind je een 2-tal foto's van deze lamp in de verpakking.
Van de oude lamp en deze nieuwe vond/vind ik de lichtopbrengst ook helemaal prima.
Ik ben niet brildragend en ook niet kleurenblind of nachtblind, dus mijn mening is objectief.

Anderen zullen kou waarschijnlijk een LED-lamp gaan adviseren, maar dat soort verlichting heeft heel veel strooilicht en is erg diffuus, waardoor de spiegel/reflector van de koplamp zijn effect verliest en en het licht niet mooi bundelt naar een goed lichtbeeld.
Elk type lamp behoeft zijn eigen type spiegel/reflector en dat wordt nog vaak over het hoofd gezien!
Van mij dus het advies om vooral niet voor een LED-lamp te gaan.

Ik hoop dat dit advies bruikbaar voor je is...

Afbeelding

Afbeelding

Vriendelijke groet,
Frans
1 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Aledubpe
Berichten: 112

Re: Verlichting - koplamp Piaggio Liberty

Bericht#4 » 22 sep 2017, 09:45

Hallo Jan en Frans,

Bedankt voor jullie respons! Ik heb ondertussen even wat opzoekwerk gedaan en ben daarbij uitgekomen bij de Philips S2 Vision Moto lamp.
Deze zou tot 30% meer licht geven dan de standaard koplamp en dat lijkt me wel voldoende.
Iemand toevallig weet of het mogelijk is om de hoek van de koplamp in te stellen? Zou de lichtbundel wat meer naar de grond toe willen richten.

Groet,
Alex
0 x

Gebruikersavatar
Aledubpe
Berichten: 112

Re: Verlichting - koplamp Piaggio Liberty

Bericht#5 » 22 sep 2017, 09:54

Frans,

De lamp die jij in je Liberty hebt is - op de voet na - dezelfde als ik in gedachten heb dus lijkt me dat de goede keuze.
Ik vermoed dat de originele lamp in mijn Liberty de gewone standaard gloeilamp is dus hoop ik dat die 30% meer opbrengst realistisch is en geen verkoopstruc. :thumbsup:

Groet,
Alex
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Verlichting - koplamp Piaggio Liberty

Bericht#6 » 22 sep 2017, 10:00

Koplamp stellen doe je met het kruiskopschroefje onderaan de koplamp aan voorzijde.
Hiermee verplaats je de spiegel/reflector met lampvoethouder.
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Aledubpe
Berichten: 112

Re: Verlichting - koplamp Piaggio Liberty

Bericht#7 » 22 sep 2017, 10:29

Ok, bedankt Frans voor de toelichting!

Groet,
Alex
0 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Verlichting - koplamp Piaggio Liberty

Bericht#8 » 22 sep 2017, 23:26

Verwacht van de speciale halogeenlampen geen wonderen. 35W blijft 35W.
Ik zou je wel LED willen aanraden, maar ik ben dan weer 'zeer technisch' naar het schijnt. (no offence) Een juiste LED-lamp geeft een stuk meer licht. Ook strooilicht ja, maar het opvallen bij medeweggebruikers heeft voor mij prioriteit boven de irritatie bij 2% van de mensen die het niet aanstaat.

Helaas is het techniek die een beetje in de kinderschoenen staat. Een hele goede LED-lamp kost zomaar €60,-. De mijne een euro of 6 via ebay, maar er is zoveel kaf tussen het koren dat het bijna niet te doen is.

Afbeelding


De lamp die ik uit China kreeg zat niet goed in de fitting, dus deze heb ik moeten aanpassen. Vandaar dat ik 'm niet aanraad.
1 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Verlichting - koplamp Piaggio Liberty

Bericht#9 » 23 sep 2017, 00:19

Hallo Alex,

Lees eens de informatie van onderstaande link.

https://www.xenonlamp.nl/verschil-halog ... ed-koplamp

Na het lezen van deze webpagina en bestudering van onderstaande figuur, met betrekking tot jouw huidige koplamp, zul je een stuk wijzer worden op het gebied van lampen, je hoeft hiervoor niet eens zo heel technisch te zijn...

Afbeelding

Vriendelijke groet,
Frans
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Aanmelden  •  Registreer