FAQ: Ik wil ook LED verlichting op mijn scooter/CR

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

FAQ: Ik wil ook LED verlichting op mijn scooter/CR

Bericht#1 » 09 dec 2017, 21:23

Zelf ben ik lid geworden van dit forum, in mijn zoektocht naar antwoorden op de vraag; Is mijn scooter geschikt voor LED verlichting en welke lamp moet ik dan kopen?

Er zijn ontzettend veel LED-lampen te koop, dus een buyguide ga ik niet maken. Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken en dat doe ik dus ook. Dit is mijns inziens de beste verhouding tussen prijs en lichtopbrengst.

Omdat ik de laatste tijd steeds vaker vragen en pb's krijg over de LEDlamp in mijn Symphony ST presenteer ik vol trots:

Het grote FAQ, ik wil ook LED verlichting op mijn scooter/CR-draadje

Welke LED-lamp?
Zoek eerst uit van welke lamp je tweewieler nu voorzien is. Dan kun je gaan zoeken op bijvoorbeeld Ebay.
Zoek op "H4 COB LED" en kom op bijvoorbeeld deze uit:

Afbeelding

Nagenoeg dezelfde zit in mijn SYM. Het is ongeveer 36W per lamp en dit is ruim voldoende voor de scooter.
Er zijn een aantal zaken enorm belangrijk om op te letten bij deze Chinese lampen.

1. Hoe zit de lamp in de fitting?
De bedoeling is dat de lamp alleen naar boven in de reflector/spiegel van de koplamp schijnt als er dimlicht gevoerd moet worden. Vanuit de spiegel schijnt het licht dan naar beneden op de weg en verblind je de tegenliggers niet.

Afbeelding

Bij de Chinese COB LED zit dit er zo uit:

Afbeelding

Het schild bij de rode pijl is de onderkant van de lamp. Aan beide zijkanten van de lamp zitten de LED-chips en bij de oranje cirkel zie je het breedste uitsteeksel van de fitting. Dit is de bovenkant van de lamp.
Toen ik mijn LED binnenkreeg, zat deze gedraaid in de fitting. Dan klopt je lichtbeeld niet meer.

Origineel beeld van de halogeenlamp:

Afbeelding

Dimlichtbeeld van de LED-lamp zoals deze uit de verpakking kwam:

Afbeelding

Na wat rommelen kwam het die avond niet meer van foto's. UIteindelijk heb ik de fittingring van de lamp af gehaald om de lamp juist te kunnen draaien en om het rubber waarmee de lamp afdicht op het koplamphuis te kunnen plaatsen.

Op een koplampapparaat ziet het er zo uit:

Afbeelding

Misschien wat slecht te zien, maar de bedoeling is dat je een duidelijke scheiding van licht/donker ziet. Dit kun je ook op de schutting beoordelen t.o.v. je originele lamp. Uiteindelijk zie je tijdens het rijden ook het verschil tussen goed en fout wel.

2. Het aansluiten. Bij de Symphony is dit plug&play. Belangrijk is om te weten of je scooter gelijkspanning of wisselspanning op de LED zet. Als dit wisselspanning is, moet dit gelijkgericht worden. Bij gebrek aan ervaring hiermee kan ik alleen gokken dat dit met een diode en condensator moet die enigszins vermogen kunnen leveren. Wellicht dat iemand een universele oplossing in de comments kan plaatsen, dan voeg ik dit hier toe.

3. Past het koelblok in mijn lamphuis/achter mijn stuurkap? Tijd om de duimstok tevoorschijn te toveren en te kijken hoeveel ruimte je hebt. Afmetingen van de betreffende lamp:

Afbeelding

Aan de achterkant heb je, van fitting naar uiteinde ventilator 55mm nodig. Op je halogeenlamp zit ook een stekker, dus trek je die lengte er vanaf. Hoe kun je dan van te voren weten of het past? Plak anders eens een Duploblokje aan de achterkant van je lampstekker en kijk of je de boel probleemloos dicht krijgt.
Je moet ook ergens nog de stekker kwijt kunnen, dus kijk daar ook alvast even naar.

Overige vragen.
-Hoe lang gaat zo'n lamp mee?
Geen idee. De mijne nu een maand of 4, maar het is goedkoop en Chinees. Bestel er anders gewoon 2. Heb je 1 op reserve.

-Geeft zo'n lamp niet ontzettend veel strooilicht?
Ja, er komt strooilicht van de lamp, zij het beperkt. Zie dit als een voordeel! Medeweggebruikers zien jou minder snel over het hoofd en dit vergroot je eigen veiligheid. Ja, soms moppert er eens een automobilist. Boeie?

-Maakt het echt zoveel verschil?
Ja, je hebt zichtbaar meer licht. Het is geen xenon, maar wel een stuk feller dan halogeen. Bovendien is de lichtbundel een stuk breder en zijn verkeersborden door het beetje strooilicht beter zichtbaar.

-Wordt deze lamp warm?
Ik heb er geen problemen mee ondervonden. Test het even uit door de lamp 5 minuten te laten branden en met je hand te voelen of het lampglas veel warmer wordt dan bij je halogeenlamp. Twijfel je, niet verdergaan.

-Is er een alternatief?
Ja, er zijn halogeenlampen met xenon-look. Deze geven hetzelfde lichtbeeld als de originele lamp, hebben geen elektrische aanpassing nodig en zien er witter uit dan de gele halogeenlamp. Ze geven echter niet meer licht.

Uiteindelijk is het resultaat de beloning voor je harde werk. Zo ziet een schemerig fietspad zonder straatverlichting eruit met de LED-lamp.

Afbeelding

En het oog wil ook wat.

Met halogeen:

Afbeelding

Met LED:

Afbeelding


Wat moet je vooral NIET kopen?

Alles wat in alle richtingen in je koplamphuis schijnt en niet gericht is. Koop onderstaande voorbeelden dus NIET!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Nog een kleine indekking:
Voor al het bovenstaande geldt: Gebruiken en toepassen van deze informatie is op eigen risico!
4 x

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: FAQ: Ik wil ook LED verlichting op mijn scooter/CR

Bericht#2 » 09 dec 2017, 23:57

NOVSIGHT H4 44 W/set Super Heldere H4 LED Mistlichten Auto Driving Koplamp Rijden Mistlamp Bollen Geel DC12V
http://s.aliexpress.com/yEfAFBB3
(from AliExpress Android)
Laat ik nou laatst deze besteld hebben, of te wel degene die jij juist afraad. En dat is dus juist een bewuste keuze, met een gloeilamp gebruik je ook de hele reflector dusmoet ook gewoon kunnen met een LED ( vind ik dan toch) anders lever je nog in. Misschien niet ten op zichte van de halogeen lamp, maar wel qua potentieel van de LED zelf.
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: FAQ: Ik wil ook LED verlichting op mijn scooter/CR

Bericht#3 » 10 dec 2017, 00:19

roadkill schreef:NOVSIGHT H4 44 W/set Super Heldere H4 LED Mistlichten Auto Driving Koplamp Rijden Mistlamp Bollen Geel DC12V
http://s.aliexpress.com/yEfAFBB3
(from AliExpress Android)
Laat ik nou laatst deze besteld hebben, of te wel degene die jij juist afraad. En dat is dus juist een bewuste keuze, met een gloeilamp gebruik je ook de hele reflector dusmoet ook gewoon kunnen met een LED ( vind ik dan toch) anders lever je nog in. Misschien niet ten op zichte van de halogeen lamp, maar wel qua potentieel van de LED zelf.

Laat even weten wat je bevindingen zijn. :)
0 x

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: FAQ: Ik wil ook LED verlichting op mijn scooter/CR

Bericht#4 » 10 dec 2017, 09:29

Zal in ieder een stuk beter zijn dan de halogeen die er nu in zit, man die geeft echt amper licht..... :-(
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1651

Re: FAQ: Ik wil ook LED verlichting op mijn scooter/CR

Bericht#5 » 10 dec 2017, 11:42

Goed dat je er een faq van gemaakt hebt!

Ik had er ook al eens mee geëxperimenteerd, en over geschreven in mijn topic.

Wat betreft de CR zijn er wat bijzonderheden die je misschien niet op een scooter tegen komt:

1. Dim en groot licht gaan op gelijkspanning. Je hoeft dus niet met gelijkrichters aan de gang.
2. Dim en groot licht gaan via een speciaal relais dat pas aan gaat als het pulsen van de CDI krijgt; Dus als de motor loopt.
3. Qua maatvoering moet je kijken of de lamp wel in de koplamp past, je hebt natuurlijk maar weinig plek en er zit ook nog een bos draad in.

Mijn eigen ervaring met de lampen waar aan alle kanten LEDs op zitten is inderdaad ook slecht.
Het schijnt echt alle kanten op.
Bovendien werd bij mij het koplamp"glas" steeds matter. Ik denk dat dat komt doordat die lampen ook veel IR licht uitzenden.
Of misschien gewoon omdat ze te heet worden...
0 x

Gebruikersavatar
Spikey
Voormalig STN Lid
Berichten: 151

Re: FAQ: Ik wil ook LED verlichting op mijn scooter/CR

Bericht#6 » 10 dec 2017, 16:52

Ik heb ook een led lamp besteld bij AliExpress en volgens AliExpress zou deze A-C lamp in mijn scooter moeten werken.
Zodra ik hem binnenheb en gemonteerd zal ik mijn bevindingen delen op stcn.
Afbeelding
0 x
Bella 50 - agm lx - Sym st :crap:
Kymco new people S A merk
Dagrecord met de kymco 402 km

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: FAQ: Ik wil ook LED verlichting op mijn scooter/CR

Bericht#7 » 10 dec 2017, 18:04

Nog even een tip: Als je een lamp hebt besteld en het komt niet overeen met de advertentie, kun je een refund aanvragen met als argument dat het artikel niet volgens de omschrijving in de advertentie is.
0 x

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: FAQ: Ik wil ook LED verlichting op mijn scooter/CR

Bericht#8 » 13 dec 2017, 20:53

Gisteren mijn Ledlamp binnen gekregen, en meteen maar gemonteerd, ongeveer 10x meer verlichting dan met de halogeenlamp ik zie dus weer waar ik rij. Moet de lamp zelf nog iets naar beneden zetten dan is het gewoon prima. Ik zal van het weekend ff fotootje maken.
1 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: FAQ: Ik wil ook LED verlichting op mijn scooter/CR

Bericht#9 » 13 dec 2017, 21:13

Spikey schreef:Ik heb ook een led lamp besteld bij AliExpress en volgens AliExpress zou deze A-C lamp in mijn scooter moeten werken.
Zodra ik hem binnenheb en gemonteerd zal ik mijn bevindingen delen op stcn.
Afbeelding

Heb je een linkje naar deze lamp?
0 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: FAQ: Ik wil ook LED verlichting op mijn scooter/CR

Bericht#10 » 13 dec 2017, 21:36

roadkill schreef:Gisteren mijn Ledlamp binnen gekregen, en meteen maar gemonteerd, ongeveer 10x meer verlichting dan met de halogeenlamp ik zie dus weer waar ik rij. Moet de lamp zelf nog iets naar beneden zetten dan is het gewoon prima. Ik zal van het weekend ff fotootje maken.

Graag!

Heb je een goed lichtbeeld? Licht/donker scheiding?

Is het ook echt geel licht? Ik heb wel gehoord van motorrijders dat ze hier bewust voor kiezen omdat het een opvallende kleur is tussen al het wit van de auto's. Beter zichtbaar tijdens het laveren in de file.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Aanmelden  •  Registreer