IDM Variabele cdi van Topperformances en MVT Millennium ingebouwd.

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

IDM Variabele cdi van Topperformances en MVT Millennium ingebouwd.

Bericht#1 » 19 dec 2017, 21:26

Na weer wat stotter problemen en af en toe uitvallen bij regen was ik het Peugeot Immobiliser CDI Systeem goed zat.
Inclusief hun gelijkstroom cdi, ook die met een by-pass.
Om niet een eindeloze zoektocht te moeten gaan houden waar het zit,......

Ben ik overgestapt van reparatie naar nieuwe aanleg onsteking en CDI.

Peugeot alarmpje erin van de e-bay, origineel dus door-stekkeren zonder gedoe. Wist dat ze er waren maar veel te duur 100+ eur, laats 1 gezien voor 30eur en toen wel gelijk gedaan. Merk is DataTool.
Vervelend van deze alarmsets,..... ze komen maar met 1 bediening. Dus scout in nog steeds de ebays af voor een goedkoop 2e setje want ze worden al 7 jaar niet meer gemaakt.

Ik had nog een MVT Millennium ontsteking liggen van de elyseo 50. Het is een speciale ontsteking met de pick-up aan de binnenkant. Vliegwiel is kleiner (iets) en lichter. Spiebaan A is analoog (std 5pin cdi) en spiebaan D is digitaal voor gebruik met programmeerbare CDI MVT Digimax2. Gebalanceerd en gemaakt voor 15.000rpm.

Als CDI heb ik niet de bijgeleverde MVT (te mild) maar de Topperformances CDI met verlegde spiebaan.
Moest even zoeken maar komt hier vandaan; https://www.idm-srl.it/electronic-ignitions.

Oude CDI heb ik laten zitten (nu dummie), cdi nu ook direct op bobine met een nieuwe draad.
Voor het uitzetten van de motor heb ik een draad getrokken naar het contact waar ik hem naast de schakel+ heb gezet.
Hiervoor de meestal niet gebruikte middelste pin (5pin cdi honda, peug, kymco 2t vertical) aan gesloten op aarde wanneer sleutel uit contact is. (Normally Closed zoals dat bij relais heet).

Alle zekeringen en mijn startrelais bij elkaar in een behuizing gezet. zie foto


Alle draden voor de cdi direct, ik bedoel zonder tussenstekkers aan de stator gemaakt dmv de originele stekkers (los gekochte huisjes met pinnetjes). Op de foto lijkt het een hele nieuwe draadboom,... echter door de pvc mantel gaan 12v voor de plug, 12v alarm, Shutoff wire (andere CDI) en 1 voor een toekomstig project ongebruikt en er alvast in.
De 2 draaden voor de CDI zitten op de ontsteking (gaan niet meer heel de scoot door).


De enige draad die nu helemaal naar voren gaat is de Cutt-Off wire. Bij de std draadbomen Elyseo en Elystar gaan er cdi draden door de hele scoot (probleem???). Elyseo heeft een AEC400 cdi,....dus accu stuk/leeg of ander elektrisch probleem kan de CDI niet goed gevoed worden = gezeik.

Verlichtings gedeelte en laadstroom circuit heb ik gelaten als het was.
Hier heb ik nog wel plannen voor om het wisselstroom lichtcircuit dmv een 2e spanningsregelaar om te zetten naar gelijkstroom. (want men zegt wel dat je bepaalde led lampen in wissel en gelijkspanning kunt gebruiken,.. ze zeggen er alleen niet bij dat zo'n led 50% minder fel is op wisselspanning).
Nou hoef ik niet perse led lampen, maar wil wel mijn lampen vanaf de accu gaan schakelen via een relais (met diode).
Want bovenstaande (race)ontsteking geeft niet de hoogste lichtspanning (knippert bij stationair heel erg).
MVT Brommerontsteking laadt wel de 10Ah Maxiscoot accu op zonder problemen, dat dan weer wel.

Conclusie: Goed zelf te doen, en bedrading wordt ongemoeid gelaten dus simpele klus met 5 draden.

Een beest van een onsteking, heeft zeer snelle gasreactie met een std luchtfilter en carb setup. De MVT Millenium 50CC ontsteking is beter voor de 2t maxiscoots. Reden: Deze variabele CDI kan niet worden voorzien van een toerenbegrenser en is veel te snel met de vermogensontwikkeling.
Voor Maxi Scoots 100+cc 2t, is het een zeer goede oplossing die merkbaar verschil in top en trekkracht levert met de betrouwbaarheid van een CDI die wordt gevoed met eigen spoel. Het geld dubbel en dwars waard. MVT ontsteking was ooit 145 euro en de cdi is 50 euro ongeveer.
Veel minder rook ook,... viel op.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: IDM Variabele cdi van Topperformances en MVT Millennium ingebouwd.

Bericht#2 » 19 dec 2017, 22:54

Elyseo General schreef:Conclusie: Goed zelf te doen, en bedrading wordt ongemoeid gelaten dus simpele klus met 5 draden.



Afbeelding



Wazaa ??!!
3 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: IDM Variabele cdi van Topperformances en MVT Millennium ingebouwd.

Bericht#3 » 19 dec 2017, 23:02

Is het nog gelukt met je pickup?
0 x

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: IDM Variabele cdi van Topperformances en MVT Millennium ingebouwd.

Bericht#4 » 19 dec 2017, 23:51

Meatlove schreef:Is het nog gelukt met je pickup?


Heb er gewoon 1 besteld op alie,... en na aansluiten weet ik of de pick-up wordt gezien door de displaytacho..... zo niet 7 eur kwijt........... kan dan nog wel proberen of een losse Hallsensor de magneet in het vliegwiel oppakt.
Maar als je niets probeert,...
Ding werkt op elke puls van 0-5 volt..... we will try and see. hehehe
1 x

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer