Bij een carburateur motor zonder al te veel elektronica als lambda sondes ed. :
Vlammetjes uit de uitlaat, is meestal een verkeerd ontstekingstijdstip.
Langere of kortere kabel maakt misschien wat uit voor de weerstand, niet het tijdstip van ontsteking.
Heeft je pick-up op je vlieg wiel geen tik gekregen?, zit ie niet los.
Anders CDI Dood, maar dat heb ik nog nooit gezien. Pick-up los wel. Vast draaien en op 0,25 mm van de magneet met voelermaatje monteren. Heb je ruimte dan als volgt, Pick-up handvast en tegen magneet en voelermaat aan dan tegen de draairichting in van de motor bewegen. Hij is dan op de meest vroege positie.
Het is geen officieel afstelpunt bij scootjes maar als er speling of ruimte inzit dan kan dit net uitmaken.
Ook heb ik net zoals die youtuber 49ccscoot.com, de pick-up wat heen en weergeschoven, bij laat tijdstip vette plof in de uitlaat. Vooral bij variabele cdi's op de hogere toerentallen want dan vertraagt hij de ontsteking.
Vervroegd (niet te veel) trekt en klinkt hij veel beter.
Standaard bobines en kabels zijn de beste. Die rode setjes uit china,.... zijn ruk en interne kabel is te dun.
Bij de CDI ombouw laatst bij een elyseo, zat ook zo'n bobine. Liep totaal niet lekker. Ik had nog die van STNer Elystardriver liggen 89.000km. Gemonteerd na schoonmaken, en rijdt supers.
Liefst een oude of originele, gebruikte kabels stukje (schoon) knippen zodat je weer een ronde (roodkoperen) kern ziet en opnieuw bevestigen. Zijn ze taai geworden en ben je emotioneel aan de kabel gehecht, dan een weekje in Rem vloeistof bewaren.
Anders hier een degelijke kopen:
https://www.rdae.nl/Ook een goed adres voor als je originele stekkertjes, connectors en bedrading op kleur.
Ik rij nu een TopPerformances variabele 2t cdi met een verstelde wig (17graden) tussen as en vliegwiel.
Scheelt enorm en gas reactie kan ik direct noemen, start nu zonder choke tot -3.
Setje is bedoeld voor de 50cc blokjes,.... maar draait ook meest geweldig op de 100cc.
IDM electronics ,..... voor mij geen ander meer. Ook geen vlam meer gezien of plof gehoord.