Vraag voor de techneuten

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Vraag voor de techneuten

Bericht#11 » 10 jan 2018, 21:26

@MelvinLX150, had ik met de oude uitlaat ook moeten hebben denk ik aan gezien uitlaat en uitlaat flens achteraf losse delen bleken te zijn ( compleet doorgerot)

Filmpje maken is geen enkel probleem, het posten daar in tegen...........
2 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Vraag voor de techneuten

Bericht#12 » 10 jan 2018, 22:23

Terugkomend op mijn eerste reactie. Hoe loopt de motor verder buiten het ploffen in de uitlaat? Zit er wel vermogen in?

Ik zou wel eens kijken of die andere bobine een ander gedrag vertoont. Waarom heb je die gewisseld eigenlijk?
0 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Vraag voor de techneuten

Bericht#13 » 10 jan 2018, 22:28

In het werkplaats handboek staat hoe je de bobine door kan meten en welke waardes daarbij horen, hoofdstuk 15 pagina 4.

Alle stekkers los nemen:
    meten (weerstand) over de 2 aansluit pinnen - gemeten waarde tussen de 0.1 en 1.0 Ohm
    meten over de primaire spoel (aansluiting met de zwarte draad) en de bougie dop - gemeten waarde tussen de 7 en 12 KOhm
    Zelfde meting als hier boven maar dan op de bougie kabel zonder de dop - gemeten waarde tussen de 3 en 5 KOhm

Wat ook nog een mogelijkheid is is dat je SLS (Second Air Clener)( die zwarte ton tussen de slang vanaf je inlaatspruitstuk en de slang naar de onderkant van het kleppendeksel) defect is. Als die kapot/lek is zuigt hij valse lucht en zorgt hij ook niet voor extra lucht in de uitlaat om onverbrande benzine als nog te doen ontbranden.

Je kan proberen het vacuum slangetje op het spruitstuk dicht te knijpen en dan kijken of hij reageert op de luchtschroef.
0 x

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Vraag voor de techneuten

Bericht#14 » 10 jan 2018, 22:31

Bij een carburateur motor zonder al te veel elektronica als lambda sondes ed. :

Vlammetjes uit de uitlaat, is meestal een verkeerd ontstekingstijdstip.
Langere of kortere kabel maakt misschien wat uit voor de weerstand, niet het tijdstip van ontsteking.
Heeft je pick-up op je vlieg wiel geen tik gekregen?, zit ie niet los.
Anders CDI Dood, maar dat heb ik nog nooit gezien. Pick-up los wel. Vast draaien en op 0,25 mm van de magneet met voelermaatje monteren. Heb je ruimte dan als volgt, Pick-up handvast en tegen magneet en voelermaat aan dan tegen de draairichting in van de motor bewegen. Hij is dan op de meest vroege positie.
Het is geen officieel afstelpunt bij scootjes maar als er speling of ruimte inzit dan kan dit net uitmaken.

Ook heb ik net zoals die youtuber 49ccscoot.com, de pick-up wat heen en weergeschoven, bij laat tijdstip vette plof in de uitlaat. Vooral bij variabele cdi's op de hogere toerentallen want dan vertraagt hij de ontsteking.
Vervroegd (niet te veel) trekt en klinkt hij veel beter.

Standaard bobines en kabels zijn de beste. Die rode setjes uit china,.... zijn ruk en interne kabel is te dun.
Bij de CDI ombouw laatst bij een elyseo, zat ook zo'n bobine. Liep totaal niet lekker. Ik had nog die van STNer Elystardriver liggen 89.000km. Gemonteerd na schoonmaken, en rijdt supers.
Liefst een oude of originele, gebruikte kabels stukje (schoon) knippen zodat je weer een ronde (roodkoperen) kern ziet en opnieuw bevestigen. Zijn ze taai geworden en ben je emotioneel aan de kabel gehecht, dan een weekje in Rem vloeistof bewaren.

Anders hier een degelijke kopen: https://www.rdae.nl/
Ook een goed adres voor als je originele stekkertjes, connectors en bedrading op kleur.

Ik rij nu een TopPerformances variabele 2t cdi met een verstelde wig (17graden) tussen as en vliegwiel.
Scheelt enorm en gas reactie kan ik direct noemen, start nu zonder choke tot -3.
Setje is bedoeld voor de 50cc blokjes,.... maar draait ook meest geweldig op de 100cc.
IDM electronics ,..... voor mij geen ander meer. Ook geen vlam meer gezien of plof gehoord.
0 x

Gebruikersavatar
MelvinLX150
Berichten: 1733

Re: Vraag voor de techneuten

Bericht#15 » 10 jan 2018, 22:39

Nokkenas wel correct terug geplaatst?
0 x
:sct1:

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Vraag voor de techneuten

Bericht#16 » 11 jan 2018, 06:19

Geen sls systeem meer, verklaring van @MelvinLX150 qua uitlaat is imho ook een logische verklaring qua knallen en vlammen ( onverbrande benzine verbrand iig prima ;-) ) . Bobine heb ik eigenlijk gewoon puur op uiterlijk gewisseld, zag er als nieuw uit en de oude was vies. Nokkenas zit er goed in, alles op de merktekens op tijd gezet en nokkenastandwiel is niet los geweest van de nokkenas.

Ik ga in ieder geval de bobine weer wissellen, en eventueel sproeier ook wissellen voor een 92
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
MelvinLX150
Berichten: 1733

Re: Vraag voor de techneuten

Bericht#17 » 11 jan 2018, 08:13

Waarom 92 sproeier? 82 is groot dat voor 50cc
0 x
:sct1:

Gebruikersavatar
Remco1979
Berichten: 1000

Re: Vraag voor de techneuten

Bericht#18 » 11 jan 2018, 09:55

Het is geen 50 cc meer.....
1 x
Afbeelding
Vanaf 14-1-2018 bezitter Piaggio MP3 Sneeuwwitje 18304 km
27-5-2019 42028 km and counting
km record op 1 dag 476 km :thumbsup:
Vmax 150km/h+

Gebruikersavatar
MelvinLX150
Berichten: 1733

Re: Vraag voor de techneuten

Bericht#19 » 11 jan 2018, 11:17

Toen ik van 125cc naar 150cc ging, werd mij verteld een sproeier 4 maten groter te monteren. Miss kan je er wat mee..
0 x
:sct1:

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Vraag voor de techneuten

Bericht#20 » 11 jan 2018, 14:28

Sproeiers hele goeie,.... vergeet niet dat je idle jet afhankelijk is van je mainjet (sproeier).
Om de Elyseo 100cc 2t van zijn standaard dieet af te krijgen, het volgende gedaan. 17,5carbje
Hoofdsproeier van 80 naar 94
Idle jet van 30 naar 50
Gasschuif in-hoek 30graden,.... naar 40graden gevijld. (je kan ook 40graden schuifjes kopen)

(bij 50cc tjes zit vaak een te dikke naald in de carb, bij de 100cc zat al een magere)

De idle jet zit net voor de mainjet en trekt benzine uit dezelfde kamer.
Bij alleen grotere hoofdsproeier plaatsen, wordt er minder uit de idle getrokken.... die dezelfde maat blijft. als je er 1 aanpast,.. dan andere ook meenemen.
De hoek in de voorzijde van de ronde gasschuif is voor verschillende druk "gebieden" op de sproeier.
Deze dus ook meenemen kijken of het een 30 of 40 graden versie is (staat ingeslagen op de schuif).

Ik dacht bij de elyseo100,... dikke uitlaat erop en klaar. Reed wel, schraal en kwam niet snel van zijn plek.
Na frustraties een oude kennis gebeld die bij eurocarbs werkt (imp dellorto UK).
Gebieden nagelopen die hij schetste,... En we rijden nu lekkers weg vanuit stilstand.

Ook belangrijk,.... 2t 50cc zijn meestal kleine carbs, of een 17,5 met plaatje erin. De moderne 50cc 4takt heeft al een 18mm carb zonder restricties. (4t geeft al weinig pk's, dus grotere carb is gewenst). 18mm zijn ze.
Wat je kan doen als controle:
Vereenvoudigde berekening zonder correctie factoren doen. Grof maar je komt in de buurt.
5 x diameter carb = sproeiermaat (ongeveer)
5x18 is 90..... vanaf hier sproeiermaten afstellen. Die 92 van jou zou ik als correct zien.... dicht bij de beginwaarde van 90.

Zo doe ik het sinds ik ook af en toe Kart-motortjes afstel.
Stond ooit in een montage boekje, klonk logisch. En werkt ook bij 2t scoots.
4takt geen ervaring mee, wellicht kan je de regel ook toepassen hierbij maar zeker weten doe ik dat niet.
Laatst gewijzigd door Elyseo General op 11 jan 2018, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

Social Media

   

Terug naar “Elektrische vragen en oplossingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer