Nieuw Project

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Nieuw Project

Bericht#81 » 27 jan 2018, 14:20

:thumbsup: MacGyver :thumbsup:
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Nieuw Project

Bericht#82 » 27 jan 2018, 14:57

Ik zat het deel van de remkabel te lezen en dacht: dan verleng je de kabel toch met een schroefdraadbus. Maar uiteindelijk was jij zelf al zo slim.
Prima opgelost allemaal!
0 x

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Nieuw Project

Bericht#83 » 27 jan 2018, 17:52

Ik heb er een uitlaatmoer voor gebruikt , mijn remkabel was febroken.
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Nieuw Project

Bericht#84 » 27 jan 2018, 18:22

Hoi die Björn,
Super opgelost,... en als je het nog verder wil maskeren kan je er een krimpkous overheen krimpen.
Mooi 1 geheel en gelijk roest beschermd.
Of je laat het zo zitten,......
Is zeker wel presentatie-waardig deze aanpassing.
Dathebdegijgoegedaan!

Nadat ik voor de zoveelste keer gezeik had met afstellen,.... Schijfremconversie uitgevoerd.
Alles van de remleiding in rvs,.... klaar. Jammer dat er voor de trommelremmen weinig of geen rvs kabels zijn.
grtjs.
Peter EG
0 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Nieuw Project

Bericht#85 » 03 feb 2018, 23:49

Vandaag was het tijd om de standaard te zetten :schater: .

Toen ik de Super 8 kocht was al duidelijk dat de midden bok niet te redden was. De beugel om je voet op te zetten was afgebroken even als 1 poot.

Afbeelding

Hij was enkel nog bruikbaar om het blok in de goede positie te zetten ten opzichte van het frame.

Er moest dus een nieuwe onder. Ik kon er weer 1 van een super 8 onder schroeven, maar ik twijfelde aan de stevigheid van die standaard. Deze was afgebroken en (ik ben even zijn naam kwijt) had het zelfde met zijn Super 8.
Ik kon er 1 van een ND onder zetten. 2e hands gezocht maar niet gevonden. Nieuw kost hij 55 euro en dan moet hij nog aangepast worden. Hmmm
Er zelf 1 maken met de overblijfselen van de super 8 standaard.

Na het internet afgezochte te hebben naar geschikte buis voor een nieuwe standaard kwam ik uit bij warmte service voor gas buis, 17.2 dia meter met 2.35 wand dikte. 2 meter voor 16 euro :thumbsup: stevig genoeg voor een standaard.

Afbeelding

Afbeelding

Nu nog kijken hoe ik het ga buigen zonder dat het knikt.

En weer het internet op :help2: .
Na wat zoeken kom een filmpje tegen op het net van iemand die een rvs buis buigt als of het boter is met enkel een acetyleen brander zonder dat de buis knikt. Na wat door zoeken kom ik er achter hoe hij het doet.
Dus onder het mom van "beter goed gejat dan slecht verzonnen" gaan we het op die manier proberen.

Eerst de buis aan de eene kant dicht gelast.
Afbeelding

Daarna de buis vol gestort met fijn zand wat ik geleend heb uit de zandbak van de achterbuur jongen.
Dit zand eerst een week goed laten drogen want vocht is niet gewenst in de buis als hij verhit wordt.
Afbeelding

Het zand aangestampt en de bovenkant ook dicht gelast.

Afbeelding

Als je de buis nu wil gaan buigen zorgt het zand er voor dat de buis niet plat gedrukt wordt, het gedraagt zich nu net als een massieve stuk rond ijzer.

Van een hoop oud ijzer heb ik een soort van klem gemaakt om het buigen wat makkelijker te laten verlopen.
Afbeelding

Vlam er op (helaas geen foto's van) alleen de buitenkant rood gloeiend maken en voorzichtig langs de aluminium schijf buigen.
Afbeelding

Af laten koelen en de buis in de klem zetten en fixeren voor de 2e bocht.
Afbeelding

Weer de vlam er op en ook weer rustig buigen.
Afbeelding

Hierna heb ik alle delen niet nog op de super 8 standaard zaten en die ik nog nodig had, verwijdert en schoon gemaakt en voorzien van een laagje zinkspray.
Om alles weer netjes in elkaar te zetten zou best lastig worden zonder goede maat voering, dus voordat ik de oude standaard uit elkaar gehaald had heb ik de vorm overgetrokken op een vel papier en er de nodige maten en hoeken bij geschreven.
Aangezien de 2 bevestigen die aan het blok komen nu los van elkaar waren moest ik daar ook wat voor verzinnen.
Gelukkig had ik nog een oud ND blok liggen wat toch niet meer te gebruiken was. Het vario huis in gescheurd.

Dit blok op zijn kop in de bankschroef gezet en de de 2 losse bevestigingen er op geschroefd, nieuwe buis er tussen en de graden meter erop.
Afbeelding
Alle hoeken gecontroleerd en de buis vast gelast. Eerst nog wel ongeveer een centimeter in het midden er tussen uit gehaald om de poten iets dichterbij elkaar te zetten.
Hier ging het ook fout, maar daar later neer over.

Hierna de haak van de veer, de stop voor onder het blok en de dwars versteviging aangebracht.
Afbeelding

Nu werd het tijd om de standaard te gaan passen onder de scooter. Meet een lange pijp door de achterkant van het frame het achter wiel op gelijke hoogte gezet zoals mijn ND.
Afbeelding

En toen de standaard er onder geschroefd en naar voren gedaan.
Afbeelding

Uh, ho, wacht hier klopt iets niet. De standaard kan niet verder naar voren. Wat heb ik fout gedaan.
Ow crap, ik snap het al. Toen ik de standaard aan het goed zetten was om op de bevestigings beugels vast te lassen heb ik de graden meter aan de verkeerde kant van de buis gezet. Dus in plaats van 75 graden naar voren staat de standaard nu 75 graden naar achter, foutje :baf: .

Om de hele buis weer los te gaan slijpen en goed te zetten was niet echt een optie dus besloot ik om de plaatjes die tegen het blok een komen te verplaatsen.
Afbeelding

De plaatjes los geslepen en dieper in de standaard gelegd zodat de hoek nu naar voren en goed is.
Afbeelding
Afbeelding

Nadat ik de plaatjes weer vast gelast had, de standaard weer gemonteerd en de brug laten zakken zodat de scooter zijn (bijna) volledige gewicht op de standaard ruste.

Afbeelding
Afbeelding

Beter. Binnenkort de voetjes eronder en misschien de standaard iets rechter op zetten, maar dan moet ik eerst het blok goed vast gaan zetten om daar zeker van te zijn.

Wordt vervolgd.
4 x

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: Nieuw Project

Bericht#86 » 04 feb 2018, 00:50

Vakwerk van een vakman

Ben zo benieuwd naar het eindresultaat.
Veel succes verder Bjorn.

Gr, Henk
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Nieuw Project

Bericht#87 » 04 feb 2018, 05:54

Super !
Mooi verslag weer.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Nieuw Project

Bericht#88 » 04 feb 2018, 10:09

Ik was dat die ook een gebroken standaard had, hebben we zo opgelost:


Afbeelding


Niet de moiste oplossing, maar het voldoet prima ;-)

Maar je bent lekker bezig en gaat een top ding worden denk ik zo.
1 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
Patrick
Voormalig STN Lid
Berichten: 414
Contacteer:

Re: Nieuw Project

Bericht#89 » 04 feb 2018, 11:21

Heel mooi verslag begeleid met prima foto's succes met je project ;)
0 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Nieuw Project

Bericht#90 » 10 feb 2018, 23:06

Vandaag de rest van de midden standaard af kunnen maken.

Ik was niet te vrede over de hoek van de standaard, hij stond me iets te veel onderuit waardoor ik het gevoel kreeg dat er veel kracht verkeerd op stond.
Nu had ik de plaatjes die tegen het blok komen, als de scooter op de standaard staat, dieper gelegd omdat ik het de eerste keer ook al fout had gedaan, maar nu lagen ze dus te diep. :tonny:

Door er losse plaatjes van verschillende dikte tussen te leggen kon ik kijken hoeveel ik ze dikker moest maken zodat de standaard de kracht beter kon hebben.

Door er plaatjes van 2 mm op te lassen kwam de standaard in een betere hoek te staan, meer rechtop.
Afbeelding

Gelijk de hoogte van de poten aangepast zodat het achter wiel ongeveer 3 centimeter boven de grond hangt en toen de poten dicht gelast.
Afbeelding

Daarna van een rond stuk frame buis van de Super 8 en vlak plaatje gemaakt.
Afbeelding

Om daarna de randen weer om te slaan.
Afbeelding

Om er de voeten van de standaard van te maken.
Afbeelding

Nu werd het tijd om de zij beugel te maken waar je je voet op ze om de scooter op de standaard te zetten.
De buis was zo gemaakt, het plaatje waar je je voet op zet was wat lastiger. Ik had eerst het idee om het voetje van een zij standaard te gebruiken, die had ik toch over. Helaas bleek dat voetje al redelijk ver afgesleten.
Dus toen maar weer een stuk buis van het super 8 frame plat gemaakt en wat ouderwets gaan smeden.

De zij standaard op zijn kop in de bankschroef voor de vorm en daarna het plaatje oranje rood stoken en hameren.
Nog wat meer stoken en hameren en dan krijg je zoiets. :bang!:
Afbeelding

En als dan alles vast gelast is een laagjes zinkspray er over en dan is hij net origineel.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende project is de zij standaard, die moet ook langer worden, ik hoop dat er genoeg ruimte voor is in de zij onder kap.
4 x

Social Media

   

Terug naar “Uiterlijke Aanpassingen & Accessoires voor je Scooter.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer