Grand Dink 2.0

joopstern

Re: Grand Dink 2.0

Bericht#81 » 16 jan 2017, 22:37

vakwerk
0 x

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Grand Dink 2.0

Bericht#82 » 17 jan 2017, 06:39

Heel mooi.
0 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Grand Dink 2.0

Bericht#83 » 26 jan 2017, 22:05

Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
Deel 6
Deel 7


Deel 8

Zoals tijdens de eerste proefrit al bleek zat er weinig snelheid in het blok, dit werd nog eens bevestigd tijdens de RDW keuring. Een schamele echte geijkte 34 kmh. De gemiddelde snorfiets rijd nog harder. :sct1:
Ook was er nog het lager geluid wat ergens uit het blok kwam.

1 en 1 is 2, het blok moest open. :hammer:

Maar het was toch wel vreemd waarom het blok niet harder liep dan die 34 kmh :wheely: . Zo’n 1,5 jaar geleden had ik er nog mee gereden en haalde het makkelijk de 60 kmh op de teller. Daarna is het nog gebruikt om de injectie voor de New Dink 50 op pas te maken en te testen. Dat lager geluid heeft er altijd wel in gezeten, maar verder liep hij altijd prima :thumbsup: .

Maar aangezien ik toch al van plan was om in ieder geval de krukas lagers te gaan vervangen voor SKF lagers werd het dus tijd om te gaan schroeven en op onderzoek uit te gaan.

Het hele blok ging uit elkaar behalve de eindoverbrenging, zolang die goed in de olie staat heeft die weinig te leiden. Voor de rest worden alle pakkingen en keerringen vervangen en de krukas van nieuwe lagers voorzien.

De oorzaak van het lager geluid was gauw gevonden, 1 van de lagers van de nokkenas was kapot. De plaat die de kogellagers op hen plek houd was kapot waardoor er 1 kogel vrij spel had. :taz:

Afbeelding

Hmm, een nieuwe nokkenas stond niet op de planning. Nu zijn dat de kosten niet, ik geloof nog geen 20 euro voor een nieuwe, maar dan weet je niet wat de kwaliteit van de lagers is. :nono2:

Na dat ik de maten en de codes van de lagers had genomen ben ik op internet wat gaan zoeken en vond nergens (bij de brommer zaken dan) een setje voor het vervangen van de nokkenas lagers, alleen maar complete nokkenassen :write: .
Via via kwam ik er achter dat er in Utrecht een SKF dealer zat. Dus eerst maar eens de nokkenas uit elkaar halen en dan met de lagers er langs. :sct1:

Nu hebben de meeste tandwiel die op een as geperst zitten een sleuf die over een half maantje valt wat in de as zit, zodat het tandwiel er maar op 1 manier op kan. Dat heeft deze dus niet :nono1: . Dus voordat ik het tandwiel er af kon halen moest ik het eerst aftekenen zodat ik het op de zelfde positie terug kon persen. Normaliter doe je dit met een kraspen of een klein beiteltje, je maakt dan een klein beschadiging :knight: op de as en het tandwiel zodat je weet hoe het gezeten heeft. De as heeft van zichzelf al 3 in kepingen dus daar hoefde ik niets mee te doen, maar met zowel de kraspen als de beitel kreeg ik het niet voor elkaar om ook maar de kleinste aftekening op het tandwiel te krijgen, of te wel kanon hard :bang!: . Nog even getracht om het met een watervaste stift te markeren.

Afbeelding

Maar doordat het allemaal wat vettig is wou de markering niet uitharden en kon ik het er zo weer af vegen.
Dan nog maar een keer de boel goed ontvet en het tandwiel ingetapet met schilder tape en daar de strepen op gezet die ik nodig had.

Afbeelding

En na wat professioneel kust en vlieg werk om alles goed te ondersteunen tijdens het persen lag de nokkenas in 4 stukken op de tafel.

Afbeelding

Bij het rechter lager is duidelijk te zien dat 1 kogel niet op de goede plek zit.

Met de lagers naar de SKF dealer gegaan en gevraagd of ze die hadden. Nu heb ik niet zo heel veel verstand van lagers, maar deze mensen wel. Ze kunnen alles leveren van klein tot groot, erg groot. Er stond daar een lager als voorbeeld wat denk ik net zo zwaar was als een Grand Dink. :shock:
Het type wat ik nodig had (C3) had hij niet op voorraad, maar wel een C2. Deze codering heeft te maken met het toerental wat het lager aan kan. C3 is 8000 tpm en hoger en de C2 is tot 8000 tpm. Het is voor de nokkenas, dus tot 8000 tpm is genoeg. Immers de nokkenas draait de helft van de toeren van de krukas.:geek:

De oude en de nieuwe nokkenas lagers.

Afbeelding

2 tientjes verder en met toch wel een goed gevoel ging ik weer op huis aan :thumbsup: . Kwa prijs zat er niet zoveel verschil tussen nieuwe lagers of een nieuwe (imitatie) nokkenas, maar nu wist ik zeker dat de lagers echt goed waren en ik vond het gewoon leuk om iets uit te dokteren wat normaliter niet gedaan wordt :yeah: . Het is voor de meeste brommer zaken sneller en goedkoper om er een nieuwe nokkenas in te zetten.

Bij de krukas loop je tegen het zelfde probleem aan als bij het tandwiel van de nokkenas. Het tandwiel van de distributie ketting moet weer op de zelfde plek terug gezet worden, maar ook hier heb je geen vast punt waaraan je kan zien dat je goed zit. :what2: . Goed, zelfde laken en pak als de nokkenas, kanon hard en dus geen mogelijkheid om een markering aan te brengen met een kraspen of beitel :hammer: . Dan maar met witte verf, kan ik vast wat wennen aan de kleur van de scooter! :schater:

Afbeelding

Het tandwiel voor de olie pomp heeft geen vaste positie, dus als je die een halve slag verdraaid terug zet is er niets aan de hand.
Nu is het zaak om de tandwielen die verwijdert moeten worden om bij de lagers te komen goed te ondersteunen tijdens het los persen. Doe dit niet met een poelietrekker, de kans dat je er een paar tanden aftrek is heel groot. :neh!:
Dus maar in de oud ijzer bak gedoken en een paar mooie stevige platte stukken er uit gehaald en aangepast om de tandwiel en goed te ondersteunen.

Afbeelding

En na voorzichtig de druk te verhogen in de pers kwam het distributie tandwiel netjes los. :yahoo:

Daarna was het oliepomp tandwiel aan de beurt.

Afbeelding

Ook die kwam netjes los. :yeah:

Afbeelding

Links de dynamo zijde met het oliepomp tandwiel en rechts de vario zijde met het distributie tandwiel.

En toen de lagers.

Die zitten zo dicht op de kruk wang dat je er nauwelijks iets tussen krijgt om ze goed te ondersteunen of om grip op te krijgen. Hier ben ook, erg stom achter af :? , verschrikkelijk de fout in gegaan om ze los te krijgen. :oops:
Ik heb er o.a. met de autogeen brander op gezeten om ze heet te stoken en ze er zo makkelijker af te krijgen. Werkt niet! :nono1: :nono2:
Toen heb ik 2 grote strippen ijzer op de buitenste lager schaal gelast, die strippen kon ik dan op de steunen in de pers leggen en dan de krukas er uit persen :nono1: :nono2: . Helaas, de lager schalen zijn zo hard dat ze te bros zijn om met zulke krachten om te gaan. De stripen braken af en trokken de stukken uit de lager schaal :help2: . 1 ding was zeker, ik had ze wel goed vast gelast. :schater:
Uiteindelijk ben ik opzoek gegaan naar een lager trek set en na wat omzwervingen had ik er 1 gevonden voor een schappelijke prijs bij HBM machines.

Zie hier de set in actie. Tevens zie je de kapotte lager schaal van de vruchteloze eerder pogingen.

Afbeelding

Dit werkt perfect en eigenlijk had ik dit veel eerder moeten doen, maar ja je wil er zo weinig mogelijk geld aan uit geven he. Ons bent zuunig. :boss1:

De poging om geld uit te sparen ging me uit eindelijk meer geld kosten. :crap:

Door met de brander het lager heet te stoken en daarna nog de 2 strippen ijzer er op te lassen zijn er beschadigingen gekomen aan de binnenkant van de binnenste lager schaal en die hebben diepe groeven in de krukas getrokken bij het verwijderen van het lager met de trekker set. :skull2:

Afbeelding

Nu zou ik van de groeven op het onderste deel niet veel last hebben, daar komen het lager en het tandwiel overheen. Een beetje glad schuren en polijsten en alles zou weer passen. :thumbsup:
Maar de kras onder de zwarte streep is een ander verhaal, die zit precies bij de oliekeerring. Dit is een gegarandeerde olie lekkage. :(
Erg jammer, maar deze kan naar de oud ijzer bak. Dat werd dus een nieuwe krukas. Ons bent zuunig, werd wat duurder.

Het euvel dat de motor niet harder liep dan 34 kmh was hier niet mee opgelost. Kapotte lagers hoor je wel maar ze beïnvloeden de snelheid nauwelijks. Verder zoeken dus.

De zuiger en de cilinder zagen er nog goed uit (20.000 km gereden) en aan de zuiger veren was ook niets vreemds te zien.
Dan zou het dus in de cilinderkop moeten zitten. Slecht afdichtende kleppen?

Een manier om dit uit te vinden is de cilinderkop op zijn kop leggen, het bougie gat dicht maken met b.v. een oude bougie en de verbrandings ruimte vullen met olie.

Afbeelding

Blijft de olie er in staan dan is alles dicht en sluiten de kleppen goed aan op de zittingen.
Komt er olie uit de in of uitlaat poort lopen dan sluit de des betreffende klep niet goed aan op de zitting en heb je dus ook compressie verlies. En compressie verlies heeft een negatief effect op je vermogen. :nono1: :nono2:

Bij mij bleek de inlaat klep te lekken, er liep olie uit de inlaatpoort.

Nu moesten dus de kleppen uit de cilinder om te kunnen controleren wat er aan scheelde. Dit is niet een klusje wat je vaak doet en om daar voor nou weer een stuk speciaal gereedschap aan te schaffen werd me toch iets te gortig. Dus maar weer de oude ijzer bak in gedoken en zelf een klep demontage dingetje (of zo iets ) gemaakt.

Het stukje huisvlijt in actie! :worshippy:

Afbeelding

De zin “ het werkte perfect” is niet echt van toepassing, maar het deed waar het voor gemaakt was. :thumbsup:

Nadat ik de kleppen verwijdert had heb ik ze in een klein draaibankje geplaatst om ze te reinigen en om te zien of er was mis was.
De uitlaat klep was nog prima, maar de kop van de inlaat klep slingerde aardig. Ook daar moest dus een nieuwe in.

Nadat ik de nieuwe en oude klep had ingeslepen, de klepseals vervangen en alles weer had gemonteerd heb ik de olie test opnieuw uit gevoerd. Zelfs na 2 dagen nog geen druppel olie weg gelekt. :yahoo:

Hoe de klep krom is gekomen weet ik niet, misschien heeft het iets te maken gehad met behoorlijk ingesleten ketting geleiders.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de zekerheid die ook maar vervangen.

Dit alles in combinatie met het kapotte nokkenas lager en het testen met de injectie heeft misschien de kromme klep veroorzaakt. Het blijft gissen?

Tijd om alles schoon te gaan maken en de nieuwe keerringen te monteren en alles weer in elkaar te zetten. Uhh, hoe zat het ook alweer?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ah, dat ziet er al beter uit! Progressie!

Afbeelding

Alle boutjes netjes met een momentsleutel op het goede moment :darulez: vast gezet ( 5 minuten over 10). Andere cilinder geplaatst voor meer trekkracht, de GD weegt tenslotte 135 kg en met nog zo’n soort gewicht op het zadel heeft de motor het zwaar. :verstop:

Nadat ik de laatste delen op het blok geschroefd had, heb ik het in een grote plastic zak gedaan en weg gelegd. Eerst de ander klussen klaren voordat het blokje er weer onder kan.

::-
6 x

Gebruikersavatar
Trucker49
STN Tourbuffel
Berichten: 3873

Re: Grand Dink 2.0

Bericht#84 » 26 jan 2017, 23:03

Geweldig...en je brengt/verteld het ook nog in beeld met duidelijke foto,s :thumbsup:
0 x
Groeten van Cor

Kymco Bet & Win 2-takt vloeistof gekoeld sinds 2006

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Grand Dink 2.0

Bericht#85 » 26 jan 2017, 23:10

Man wat ben ik benieuwd naar het eindresultaat! Echt leuk om dit te lezen.
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Grand Dink 2.0

Bericht#86 » 27 jan 2017, 05:27

Zwijmel.
Zucht.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Grand Dink 2.0

Bericht#87 » 27 jan 2017, 09:17

Een mooi stuk vakmanschap :thumbsup:

Mtvrgrt kees
0 x

Gebruikersavatar
Trucker49
STN Tourbuffel
Berichten: 3873

Re: Grand Dink 2.0

Bericht#88 » 27 jan 2017, 09:25

motormuis schreef:Een mooi stuk vakmanschap :thumbsup:

Mtvrgrt kees


Jij kan er anders ook wat van :thumbsup: (de Bet en Win).
1 x
Groeten van Cor

Kymco Bet & Win 2-takt vloeistof gekoeld sinds 2006

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: Grand Dink 2.0

Bericht#89 » 27 jan 2017, 09:31

Uitermate prachtig om de opbouw van zo'n bolide stukje bij beetje te zien. @Bjorn Complimenten!!
0 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: Grand Dink 2.0

Bericht#90 » 27 jan 2017, 10:50

pfff jaloers toch wel een ietsje pietsje moet toch mijn las apparaat maar weer eens uit het stof halen
maar goed heel mooi!
roelf
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Uiterlijke Aanpassingen & Accessoires voor je Scooter.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer