Uitlaat ontroesten

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Uitlaat ontroesten

Bericht#1 » 05 jul 2017, 23:44

Hallo STNers,
Sinds 2009 heeft de Leovince Touring uitlaat enige roest verzameld.
Je kon het in plakjes aftikken, dus ik dacht die is niet goed meer.
Op de InterwebTubes electrolyses gezien, en nagebouwd.

Dat ging aardig goed, zelf hou ik wel van lekker bezig zijn. (als het iets oplevert geld/ervaring)
Maar kan indenken dat de meesten gewoon een nieuwe kopen.
Heb ik uiteindelijk ook moeten doen.


Dus...............
Badje gemaakt waar de uitlaat in kon (bijna).
7,5liter azijn en water totdat de uitlaat geheel onderwater en zonder lucht aan de binnenkant komt.
Klein potje zout. ( half potje gelijk, rest tijdens proces af en toe strooien om de reactie op gang te houden).
(Zelf geen zout gebruikt toen ik begon....... en dan duurt het veel langer) na nog wat extra filmpjes kijken wel.
2x 2,5mm2 koperdraad op 3-5A 12v voeding.
Ik had de massa- op het werkstuk en de lijn12v+ op stukjes ijzer.2 tap-einden verbonden.
Kan van alles zijn maar liefst wel hetzelfde als het materiaal waar de roest af moet.
Doe je het binnen zet dan eerst een ventilator aan, komt aardig wat gas bij vrij. (BUBBELS maar dan zeer klein)
Misschien handschoenen aandoen. Ik ben mijn handen nog steeds aan het boenen iig. hehehe

4x 2 uur timen (elektrode van hoek naar hoek plaatsen) werkte in mijn geval het best.
1 soepkom vol met zwart slack na behandeling. Je krijgt alle roest weg, ook op de moeilijk te bereiken plekjes. Maar heb je net zoals ik de scoot in weer en wind buiten staan,... dan is de roest zo diep dat de putten zichtbaar blijven. Nu wel Shiny!

Na borstelen was de uitlaat tot op het schone metaal vrijgemaakt van roest. Hier ben ik een foto van vergeten te maken, damn. Ik zag de kraaien jaloers vanuit de bomen naar dat ding kijken.
Luchtvochtigheid was redelijk hoog dus gelijk ontvet en in de uitlaat verf >600oC gezet.

Toen hij volledig metaalkleur was (na al het werk) zag ik beginnende scheurtjes bij de ophanging, heb dus toch maar een nieuwe besteld. Na electrolyse en reinigen zie je elk haarscheurtje, dus er kunnen nare verassingen komen die je bij aanvang nog niet ziet.

Nieuw bestelde uitlaat is de LeoVince Touring van Top Performances, alu schild is wel apart. rest zelfde ding. origineel of Sito kan ook maar dat schild vind ik niet zo mooi.


Ik hoop dat de fotos een beetje in volgorde staan. Het project zelf is vrij simpel en duidelijk.
Het kost je niet veel (1 fles azijn was 54cent), maar is wel arbeidsintensief. Gehele project 3 manuren en de 4x2 uur elektrolyse tijd. maar daar hoef je niet perse bij te blijven.


begin
Afbeelding
begin
Afbeelding
Stroom aan,.....De foto is niet wazig, bij alle roest plekke onstaan zeer kleine bubbels totdat alle roest weg is.
Afbeelding
Borstelen (roest ligt nu los op oppevlakte)
Afbeelding
Spuiten (2laagjes, komt toch binnenkort een nieuwe Touring uitlaat aan)
Afbeelding
Eindresultaat redelijk, kosten laag.
Afbeelding
2 x

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: Uitlaat ontroesten

Bericht#2 » 06 jul 2017, 00:23

Kort maar krachtig reactie gezien de tijd...

Whoa!
0 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Uitlaat ontroesten

Bericht#3 » 06 jul 2017, 00:25

Elyseo General schreef:Doe je het binnen zet dan eerst een ventilator aan, komt aardig wat gas bij vrij. (BUBBELS maar dan zeer klein)


Tip voor zowel binnen als buiten : NIET ROKEN !!! ... of een andere vorm van vlam of vuur in de buurt van die bubbels of in die ruimte. Da's waterstof dat vrijkomt en met een simpele vonk kan dat al BOEM gaan.

Ik heb geen zin om wie dan ook een eervolle "In Memoriam" vermelding te geven op het forum...
2 x

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Uitlaat ontroesten

Bericht#4 » 06 jul 2017, 01:28

Amendoim schreef:
Elyseo General schreef:Doe je het binnen zet dan eerst een ventilator aan, komt aardig wat gas bij vrij. (BUBBELS maar dan zeer klein)


Tip voor zowel binnen als buiten : NIET ROKEN !!! ... of een andere vorm van vlam of vuur in de buurt van die bubbels of in die ruimte. Da's waterstof dat vrijkomt en met een simpele vonk kan dat al BOEM gaan.

Ik heb geen zin om wie dan ook een eervolle "In Memoriam" vermelding te geven op het forum...


Geen tegenspraak hoor Amendoim, meer aanvulling/ korte uitleg proces.
Voordat ik dit soort topics plaats,... test ik graag voor alle STNers, het het gevaar gehalte eerst zelf.

Ik heb dan ook azijn gebruikt (licht zuur voor stroomgeleiding) en geen etsende zuren.
2e reden voor de azijn, we willen de roest weg,.... niet het ijzer.
Bij etsen is het wel pure waterstof wat er opstijgt. Yes Rico! Kaboom!

Bij elektrolyse van roest is het meer zuurstof dat uit het water wordt ontleedt want je gaat aan de gang met roest (verbinding van ijzer en zuurstof) zwar(t)e deeltjes vallen naar de bodem O2 en andere gassen stijgen op het proces stopt wanneer er geen roest meer op het werkstuk zit.
Ik heb in een reageerbuis was gas opgevangen en getest, bleek voornamelijk zuurstof te zijn.
Het was wel een beetje te ruiken, maar er moet een hogere opbouw zijn om de concentratie kritiek te maken met azijn gaat dit niet lukken. Plus het feit dat we niet etsen bij bovenstaande elektrolyse.
Nog veiliger werken? alle proces tijden verviervoudigen en met een 3volt 1A voeding werken ipv 12v 4A.

Simpel & safe to use technologies for at home ......zegmaar.

ps Binnenkort heb ik een topic over "ontspiegelen" van de koppelings bell. Hierbij wordt wel ets-techniek gebruikt.
Zelf doe ik deze behandeling elke 2,500km, heb er alleen nog nooit een topic over gemaakt.
1 x

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Uitlaat ontroesten

Bericht#5 » 06 jul 2017, 01:39

MonsterlijkKPS schreef:Kort maar krachtig reactie gezien de tijd...

Whoa!


Vergeet de 4 x 2uur proces cylces niet. uitlaat is groot werkstuk, dus heb ik de elektrode elke 2uur verplaatst en elke hoek gebruikt van het bad. Eigenlijk moet er plaatje ijzer in elke hoek of iig om het werkstuk heen dan heb je maar 1 cycle. Echter het enige ijzer dat ik kon vinden waren 2 verbonden tapeinden m8.
Kleinere oppervlakte betekent langer wachten tijdens het proces, uiteindelijk effect=100%hetzelfde.
0 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Uitlaat ontroesten

Bericht#6 » 16 jul 2017, 18:58

Ik heb zelf de mogelijkheid hier om zulke dingen te gritstralen.. Lijkt me makkelijker dan alle extra moeite die u hier doet.
0 x

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Uitlaat ontroesten

Bericht#7 » 16 jul 2017, 20:01

Let op bij gritstralen verlies je altijd materiaal, zeker bij antiek en/of oldtimer onderdelen niet aan te raden.
Let wel: het ging hier om een 8 jaar oude uitlaat die op sommige plaatsen zeer dun was geworden.
Proces wat ik heb uitgevoerd is,........ 3minuten opbouwen en dan met een biertje en in stoel het ontroest proces gadeslaan.
Bij stralen ben je constant bezig en heb je mega veel stof (glassplinters) overal.
Je kan voor andere mediums kiezen, blijft echter stoffen.
Verder wordt bij elektrolyse alleen de roest aangevallen, dus veel veiliger dan stralen. Ook stopt het proces wanneer er geen roest meer is.

Totaal onnodig maar,... elektrolyse pakt ook de binnenkant aan van je uitlaat. Probeer dat maar eens met stralen.

Resultaat was goed genoeg om hem via marktplaats in een paar uur te verkopen á 20eur.
Iemand in de buurt van postcode 2032 haarlem met een elystar gaat hem verder oprijden.

Zelf de nieuwe besteld (top performances, powered2) want het proces was zo effectief dat ik enige beginnende scheurtjes tegenkwam bij de ophanging.
0 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Uitlaat ontroesten

Bericht#8 » 17 jul 2017, 21:05

Ik gebruik zelf geen glasparel buiten (alleen in een straalkast heb je veel meer keuze)

Voor buiten gebruik ik granaatzand.
0 x

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: Uitlaat ontroesten

Bericht#9 » 21 jul 2017, 12:25

@Elyseo General waar ik zelf nog benieuwd naar ben; het materiaal wordt inderdaad dunner.. Ik ben geen expert qua lassen en overig staalbewerking. Zijn er een mogelijkheden om het materiaal wat te verdikken zonder het opnieuw te lassen?
0 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Uitlaat ontroesten

Bericht#10 » 21 jul 2017, 14:53

Hoi,
Ik had de - op het werkstuk en de + op de annode. Voor Ontroesten.
Doe je de + op het werkstuk en als - annode geen goedkoop ijzer maar zink, nickel etc. dan breng je een laagje op.
Zink migreert dan naar je uitlaat. Hoe lang dit moet wordt uitzoeken want de laag mag niet zo dun zijn dat het niet werkt........ maar ook niet te veel anders bladdert het als een laag ervanaf.

Het werkt zeker wel,... ik had de aansluitingen in het begin verkeerd om,...... migreerde alle roest naar de uitlaat,....oeps. Toen - op werkstuk gezet.

Je hebt dan wel een puur stukje metaal nodig,... en hoe die te krijgen???. Wordt ebay amazon denk ik want ik denk dat als je aan de poort komt bij Corus.......dat je weggestuurd wordt. hehehe

Verder is het wel belangrijk om te weten dat bij ontroesten je geen RVS annodes mag gebruiken.
Ik heb ook de standaard zo behandelt (alleen dan met rvs annode), dan ontstaat er een wolk van zeer giftig spul bij het rvs.
Het proces werkt wel maar de RVS wisselt deze stof uit,... cobaltium of zo hoorde ik zie foto.
Het is dus aan te nemen dat er ook gassen vrijkomen bij het omdraaien van het proces.
Welke en met wat voor gevaren........ wordt uitzoeken. En raad ik dus af zonder gedegen voorstudie.

Bij simpel ontroesten met juiste elektrode,... is het ongeveer 95% zuurstof en 5% waterstof.
Is veilig te doen,... ook als je mensen / huisdieren in je huis hebt.(woon in flat dus kan niet in de tuin ofzo in mijn geval).

Wel heb ik overwogen alle bouten te chromatiseren,.... toen ik zag welke chemicaliën benodigd waren en dat je een gasmasker moest dragen,.........heb ik de meest geroeste in de hammerite gezet en de rest schoon met silic.vet.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
0 x

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer