Hallo STNers,
Sinds 2009 heeft de Leovince Touring uitlaat enige roest verzameld.
Je kon het in plakjes aftikken, dus ik dacht die is niet goed meer.
Op de InterwebTubes electrolyses gezien, en nagebouwd.
Dat ging aardig goed, zelf hou ik wel van lekker bezig zijn. (als het iets oplevert geld/ervaring)
Maar kan indenken dat de meesten gewoon een nieuwe kopen.
Heb ik uiteindelijk ook moeten doen.
Dus...............
Badje gemaakt waar de uitlaat in kon (bijna).
7,5liter azijn en water totdat de uitlaat geheel onderwater en zonder lucht aan de binnenkant komt.
Klein potje zout. ( half potje gelijk, rest tijdens proces af en toe strooien om de reactie op gang te houden).
(Zelf geen zout gebruikt toen ik begon....... en dan duurt het veel langer) na nog wat extra filmpjes kijken wel.
2x 2,5mm2 koperdraad op 3-5A 12v voeding.
Ik had de massa- op het werkstuk en de lijn12v+ op stukjes ijzer.2 tap-einden verbonden.
Kan van alles zijn maar liefst wel hetzelfde als het materiaal waar de roest af moet.
Doe je het binnen zet dan eerst een ventilator aan, komt aardig wat gas bij vrij. (BUBBELS maar dan zeer klein)
Misschien handschoenen aandoen. Ik ben mijn handen nog steeds aan het boenen iig. hehehe
4x 2 uur timen (elektrode van hoek naar hoek plaatsen) werkte in mijn geval het best.
1 soepkom vol met zwart slack na behandeling. Je krijgt alle roest weg, ook op de moeilijk te bereiken plekjes. Maar heb je net zoals ik de scoot in weer en wind buiten staan,... dan is de roest zo diep dat de putten zichtbaar blijven. Nu wel Shiny!
Na borstelen was de uitlaat tot op het schone metaal vrijgemaakt van roest. Hier ben ik een foto van vergeten te maken, damn. Ik zag de kraaien jaloers vanuit de bomen naar dat ding kijken.
Luchtvochtigheid was redelijk hoog dus gelijk ontvet en in de uitlaat verf >600oC gezet.
Toen hij volledig metaalkleur was (na al het werk) zag ik beginnende scheurtjes bij de ophanging, heb dus toch maar een nieuwe besteld. Na electrolyse en reinigen zie je elk haarscheurtje, dus er kunnen nare verassingen komen die je bij aanvang nog niet ziet.
Nieuw bestelde uitlaat is de LeoVince Touring van Top Performances, alu schild is wel apart. rest zelfde ding. origineel of Sito kan ook maar dat schild vind ik niet zo mooi.
Ik hoop dat de fotos een beetje in volgorde staan. Het project zelf is vrij simpel en duidelijk.
Het kost je niet veel (1 fles azijn was 54cent), maar is wel arbeidsintensief. Gehele project 3 manuren en de 4x2 uur elektrolyse tijd. maar daar hoef je niet perse bij te blijven.
begin
begin
Stroom aan,.....De foto is niet wazig, bij alle roest plekke onstaan zeer kleine bubbels totdat alle roest weg is.
Borstelen (roest ligt nu los op oppevlakte)
Spuiten (2laagjes, komt toch binnenkort een nieuwe Touring uitlaat aan)
Eindresultaat redelijk, kosten laag.