Hallo medeclubleden,
Onlangs vond ik het nodig om de koppelingsschoenen van de variomatic van mijn scooter te reinigen, omdat ik het gevoel had dat de vario wel prima zijn werk deed maar mij vergat mee te nemen.
Dit klusje bleek wel nodig vanwege de glazige stukken in de voering van de 3 schoenen en na reinigen en opruwen met schuurpapier bleek na samenbouwen en proefrijden missie geslaagd.
Wat mij opviel aan de varioriem, was dat de buiten-/bovenzijde van de riem een lichte U-vorm aan het aannemen was, alsof de riem minder steile flanken had dan de poelies, waardoor gripverlies aan de poelies.
Dit zinde mij niet en heb daarom mijn dealer een niet-originele riem van het merk Dayco in huis laten halen (site als Easyparts biedt deze riem aan als vervanger voor de originele riem) om deze bij de 15.000km-beurt te plaatsen.
Even terug in de tijd:
Bij aanschaf van de scooter (nieuw) reed deze 52km/uur op zijn meter en na een paar honderd kilometer was het gedaan met de pret, waarna deze terugzakte naar 47km/uur op zijn meter en dus onder constructiesnelheid in het eggie, niet erg wel jammer, richting de 10.000km-beurt.
Tijdens deze beurt is de varioriem vervangen door een originele riem en begon de snelheid op 50km/uur op de meter en na paar honderd kilometer was het opnieuw gedaan met de pret... en vervolgens de ontdekking van de afwijking die ik noemde in het begin van dit schrijven. Het opklimmen in snelheid bij deze eerste 2 riemen heb ik nooit een verademing gevonden, maar het wende: een beetje met tegenzin van start gaan om vervolgens, dat dan wel, in één rechte lijn door te gaan naar genoemde topsnelheden, dit nam echter altijd veel tijd en afhankelijk van heersende luchtvochtigheid. Maar goed, eenmaal op gang had ik geen klagen...
Gisteren is de Dayco varioriem geplaatst tijdens de 15.000-beurt, zoals afgesproken, en wat een verschil met de vorige 2 riemen...
Om te beginnen is de topsnelheid toegenomen naar 54km/uur (dat is 51km/uur in het eggie) op de meter. Daarnaast vanaf vertrek in één rechte lijn naar de topsnelheid, nergens een start met tegenzin en in een tempo waarvan niet alleen ik maar ook mijn gemotoriseerde medeweggebruikers blij worden.
Nu vermoed ik dat de steilte van de flanken ditmaal wel exact overeen komt met de steilte van de poelies, waardoor dit resultaat.
Daar waar anderen mbv andere rollen en wat zomeer de acceleratie hebben verbeterd met verhoogde topsnelheid, denk ik het gewenste bereikt te hebben met meer contactvlakken tussen poelies en riem en de aandrijving zonder slip te laten geschieden.
Nu hoop ik dat deze keuze samen met door Piaggio bepaalde gewichten vwb rollen en duw- plus trekkrachten vwb de poelies en koppelingsschoenen een lange standtijd zal kennen, daar ik door minder slip minder slijtage van de riem verwacht.
Mochten de bevindingen die ik nu met jullie deel op termijn anders en dus minder prettig uitpakken, dan laat ik dat middels deze topic weten.
Vriendelijke groet,
Frans