Varioriem Piaggio Liberty Iget

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#151 » 04 nov 2017, 17:18

Het motortje moet natuurlijk nog ingereden worden, ook nog niet op bedrijf temperatuur (koud) is dat motortje nog niet
vooruit te branden. Maar eenmaal op temperatuur dan moet het toch wel op snelheid komen lijkt mij.
Bij de Honda Vision 50 4takt injectie met Polini varioset rijdt het onmiddellijk naar de 60 km op de teller.
Yamaha Neos 4takt injectie accelereert en rijdt weer sneller dan de Honda Vision, maar dat even terzijde.

René
Laatst gewijzigd door René K op 04 nov 2017, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#152 » 04 nov 2017, 17:26

D@nny schreef:Eerste indruk met de nieuwe setup: eerste opstart koude motor schrok ik echt ff dat die niet van zn plaats wou komen heel moeilijk optrekken.. maar na een km ofz ging dat weg. Zit ook naast nieuwe riem, rollen vario enz nieuwe olie in. Zal allemaal even in moeten werken denk ik :) indruk verder is dat de scooter eenmaal warm vrij snel de 40 aantikt maar daarna moeite krijgt.. en het stuk boven de 50- 58 haal jr bijna nergens. Als ik een heel lang stuk rij loopt de teller op tot 58. (53.85 kmu op gps)

Maargoed heb pas 15km gereden, morgenavond zal er wel zeker 100+ bijzitten dus dan weet ik al wat meer


Zo te horen gaat het goed komen.. Was bij mij ook dat de Liberty na vervanging van de Dayco riem ook pas na een paar honderd km beter ging accelereren.
Naar de 50km/h behoorlijk vlot, daarna trekt hij rustig door naar de 58/59km/h en op een langer recht stuk staat de naald strak op de 60km/h.
Nu eerst maar lekker km maken met die nieuwe setup..!

Zal binnenkort eens een nieuw acceleratie filmpje maken omdat de boel bij mijn Liberty aardig is ingelopen (1000km).
0 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#153 » 04 nov 2017, 21:05

Werkt dat trukje ook met een piaggio new fly? En moet je perse een malossi vario monteren om die top snelheid te halen..

Vraag me ook af of dat men de cdi begrenzer heeft verwijderd..
Mijn scooter stopt abrubt bij 46km/u op de teller zonder overtoeren te moeten draaien.. Maar haalt de 50km/u op de teller net met wel overtoeren (dit lijkt mij overigens niet gezond als je zo moet blijven rijden over een langere periode.
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#154 » 04 nov 2017, 23:21

Klapband schreef:Werkt dat trukje ook met een piaggio new fly? En moet je perse een malossi vario monteren om die top snelheid te halen..

Vraag me ook af of dat men de cdi begrenzer heeft verwijderd..
Mijn scooter stopt abrubt bij 46km/u op de teller zonder overtoeren te moeten draaien.. Maar haalt de 50km/u op de teller net met wel overtoeren (dit lijkt mij overigens niet gezond als je zo moet blijven rijden over een langere periode.


Ik wil niet weer, voor de zoveelste maal, een discussie opstarten over het nut en onnut van 45km/u maar het is nou eenmaal een feit dat de meeste 50cc scooters af fabriek harder kunnen dan 45 km/u.
Er is kennelijk in west Evropa ooit een wijsgeer geweest die heeft bepaald dat alle tweewielers met 49,9 cc slechts 45 km/u mogen.
De meest achterlijke trucjes moeten worden verzonnen om scooters door de technische keuring/emissie-eisen heen te krijgen.
Dat dit, in sommige gevallen, niet echt gezond is voor het blokje geef je zelf al aan.....
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#155 » 05 nov 2017, 02:07

@stoyanov..

Volgens mij lees je totaal niet wat ik geschreven hebt.. En begin je ineens een heel raar verhaaltje zelf op te stellen.. En dan ook naar een punt waar ik helemaal niet naar toe wil..

scooter forens frans heeft dit trukje inderdaad gedaan om harder te kunnen rijden.. JA dat snap ik ook nog wel... Maar hij heeft dit gedaan om beneden de WOK status te blijven.. Ja dat begrijp ik ook.. Heel duidelijk allemaal..

Wat erop neer komt dat hij dit doet om de laatste mogelijke kilometers eruit te persen.. Heel duidelijk...

Mij ging het erom of dat deze setup combinatie ook werkt op een piaggio new fly...

Met daarbij de hoofd vraag, is die malossi vario perse nodig?? Dit omdat de originele piaggio vario zowel het beste wat te krijgen is voor een 50cc scooter...

Dus kan deze handeling uitgevoerd worden door alleen de Dayco riem te nemen (ja die is er ook voor mijn scooter) En alleen eventueel het rollengewicht aan te passen waar nodig.. (en uiteraard de ring van de vario weg te nemen (anders loopt het nooit zo als bedoeld) en dan kan de boel juist kapot lopen of heel erg hard gaan slijten..


Betreft de laatste zin of het goed is voor het blok ligt eraan wat je laat zitten en wat je eraan veranderd..
Kijk is de scooter geheel ontgrensd dan is dat zeker niet slecht omdat de motor een gehele vrije loop heeft en nergens tegen aan loopt..

Maar is je scooter geheel begrensd en rijd je met overtoeren van een heuvel af (al dan niet met een te arme afstelling ) dan is het inderdaad slecht voor de motor..

Het is pas slecht als de motor op een bepaalde snelheid word begrensd en je dan zelf over dat punt heen wilt gaan met zoveel mogelijke overtoeren...
0 x

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#156 » 05 nov 2017, 06:04

Klapband schreef:@stoyanov..

Volgens mij lees je totaal niet wat ik geschreven hebt.. En begin je ineens een heel raar verhaaltje zelf op te stellen.. En dan ook naar een punt waar ik helemaal niet naar toe wil..

scooter forens frans heeft dit trukje inderdaad gedaan om harder te kunnen rijden.. JA dat snap ik ook nog wel... Maar hij heeft dit gedaan om beneden de WOK status te blijven.. Ja dat begrijp ik ook.. Heel duidelijk allemaal..

Wat erop neer komt dat hij dit doet om de laatste mogelijke kilometers eruit te persen.. Heel duidelijk...

Mij ging het erom of dat deze setup combinatie ook werkt op een piaggio new fly...

Met daarbij de hoofd vraag, is die malossi vario perse nodig?? Dit omdat de originele piaggio vario zowel het beste wat te krijgen is voor een 50cc scooter...

Dus kan deze handeling uitgevoerd worden door alleen de Dayco riem te nemen (ja die is er ook voor mijn scooter) En alleen eventueel het rollengewicht aan te passen waar nodig.. (en uiteraard de ring van de vario weg te nemen (anders loopt het nooit zo als bedoeld) en dan kan de boel juist kapot lopen of heel erg hard gaan slijten..


Betreft de laatste zin of het goed is voor het blok ligt eraan wat je laat zitten en wat je eraan veranderd..
Kijk is de scooter geheel ontgrensd dan is dat zeker niet slecht omdat de motor een gehele vrije loop heeft en nergens tegen aan loopt..

Maar is je scooter geheel begrensd en rijd je met overtoeren van een heuvel af (al dan niet met een te arme afstelling ) dan is het inderdaad slecht voor de motor..

Het is pas slecht als de motor op een bepaalde snelheid word begrensd en je dan zelf over dat punt heen wilt gaan met zoveel mogelijke overtoeren...


Wil niet vervelend doen, maar volgens mij moet je zelf ook iets beter lezen.. Frans is niet degene die de aanpassingen had gedaan om de scooter sneller te laten rijden. Dat was ik :D ;)

En ja, je zou heel goed een Malossi vario en een Dayco riem kunnen proberen op je Fly. Wie weet werkt het ook bij jou scooter, maar daar kom je maar op 1 manier achter..
1 x

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#157 » 05 nov 2017, 08:15

Met een Elektronisch Management gestuurde injectie 4 takt moet men in de aandrijflijn zoeken d.m.v een ander Varioset.
Maar Piaggio Fly 50 4takt is nog een carburateur versie en kan d.m.v een zaag insnede in de begrensde CDI Unit de snelheid behoorlijk verhogen.
Een vakbekwame scooter Monteur weet waar de zaag insnede plaats moet vinden bij de CDI Unit, misschien ook
wel op te zoeken via Google en/of waar een snelle CDI Unit te koop is . Maar ja, Klapband wil dat niet vanwege nog garantie. :D

René
1 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#158 » 05 nov 2017, 09:36

Klapband schreef:@stoyanov..

Volgens mij lees je totaal niet wat ik geschreven hebt.. En begin je ineens een heel raar verhaaltje zelf op te stellen.. En dan ook naar een punt waar ik helemaal niet naar toe wil..

scooter forens frans heeft dit trukje inderdaad gedaan om harder te kunnen rijden.. JA dat snap ik ook nog wel... Maar hij heeft dit gedaan om beneden de WOK status te blijven.. Ja dat begrijp ik ook.. Heel duidelijk allemaal..

Wat erop neer komt dat hij dit doet om de laatste mogelijke kilometers eruit te persen.. Heel duidelijk...

Mij ging het erom of dat deze setup combinatie ook werkt op een piaggio new fly...

Met daarbij de hoofd vraag, is die malossi vario perse nodig?? Dit omdat de originele piaggio vario zowel het beste wat te krijgen is voor een 50cc scooter...

Dus kan deze handeling uitgevoerd worden door alleen de Dayco riem te nemen (ja die is er ook voor mijn scooter) En alleen eventueel het rollengewicht aan te passen waar nodig.. (en uiteraard de ring van de vario weg te nemen (anders loopt het nooit zo als bedoeld) en dan kan de boel juist kapot lopen of heel erg hard gaan slijten..


Betreft de laatste zin of het goed is voor het blok ligt eraan wat je laat zitten en wat je eraan veranderd..
Kijk is de scooter geheel ontgrensd dan is dat zeker niet slecht omdat de motor een gehele vrije loop heeft en nergens tegen aan loopt..

Maar is je scooter geheel begrensd en rijd je met overtoeren van een heuvel af (al dan niet met een te arme afstelling ) dan is het inderdaad slecht voor de motor..

Het is pas slecht als de motor op een bepaalde snelheid word begrensd en je dan zelf over dat punt heen wilt gaan met zoveel mogelijke overtoeren...



Jij moet Mark Rutte opvolgen...
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#159 » 05 nov 2017, 11:37

Nu ikzelf even...

Waar het mij om te doen was is te lezen in het allereerste bericht van dit topic!

In het kort:
De scooter trok op met een slip in de aandrijving, vermoedelijk veroorzaakt door verschil in hoeken van poelies en originele varioriem. Dit vermoeden werd bevestigd door de vervorming van de rug van de (originele) varioriem, een vondst tijdens de reiniging van contactvlakken van de koppelingsschoenen.
Om dit vermoeden te bevestigen ben ik op zoek gegaan naar een vervangende varioriem en hiervan werden er 2 aangereikt door Easyparts in de route naar originele onderdelen voor de aandrijving en van deze 2 heb ik de duurste gekozen: Dayco.
Tijdens de 15.000km-beurt is deze riem, die door mijn dealer zelf besteld is geplaatst.

Missie geslaagd:
Van genoemde slip geen sprake en zelfs een cadeautje in de. Orm van een licht verhoogde topsnelheid 54-55 km/uur in plaats van 52 die binnen paar-honderd km's teruggezakt was naar 47 km/uur. Betreft snelheden die weergegeven worden op het instrumentenpaneel en in het echt: 55 km/uur (meter) = 50 km/uur (gps).

Nu na net geen 3.000 km's:
Nog steeds geen slip en topsnelheid nog steeds 54-55 km/uur op de meter.

Momenteel ben ik het gemiddelde verbruik aan het bepalen aan de hand van optellen inname van aantal (zullen er 6 zijn) tankbeurten na het rijden van ruim 1.000 km (6 x 180 km = 1080 km)... uitslag zal volgen.

Vriendelijk groet,
Frans
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Aledubpe
Berichten: 112

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#160 » 05 nov 2017, 12:08

Goedemorgen allen,

Ik heb de varioriem zelf ook besteld en wacht dus even tot ik kans zie om bij mijn dealer langs te gaan om deze te laten plaatsen samen met de Heidenau winterbanden. Dit is voorzien in de loop van komende week.

Ook bij mijn nieuwe Liberty is de topsnelheid na 350 kilometer al afgenomen.
Niet direct een dramatisch feit maar als voornoemd probleem simpelweg verholpen kan worden met de plaatsing van de Dayco riem, een oplossing ons allen aangereikt door Frans - waarvoor dank, dan ben ik uiteraard ook vragende partij om mijn Liberty hiervan te voorzien.

Net zoals Frans ben ik ook niet geïnteresseerd in het opvoeren van mijn scooter en hou alles liever origineel.
Ik lees dikwijls met veel verwondering en soms genoegen de bijdragen van sommige kritische forumleden en en heb toch dikwijls mijn gedachten hierover.
Uiteindelijk denk ik toch dat de bedoeling van een forum er in bestaat om vrijblijvend van gedachten te kunnen wisselen en ervaringen te delen met elkaar.

Zelf tracht ik alles op een positieve manier te bekijken en vooral respectvol te blijven.
Dat probeer ik mijn kinderen ook nog alle dagen nog bij te brengen ook al zijn het dan al wat oudere pubers en jongvolwassene.
Voor mij is dit forum al een heel grote bron van inspiratie geweest en heb er tot op heden enkel goede ervaringen mee.

Groet,
Alex
0 x

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer