Scooter Forens Frans schreef:Nu ikzelf even...
Waar het mij om te doen was is te lezen in het allereerste bericht van dit topic!
In het kort:
De scooter trok op met een slip in de aandrijving, vermoedelijk veroorzaakt door verschil in hoeken van poelies en originele varioriem. Dit vermoeden werd bevestigd door de vervorming van de rug van de (originele) varioriem, een vondst tijdens de reiniging van contactvlakken van de koppelingsschoenen.
Om dit vermoeden te bevestigen ben ik op zoek gegaan naar een vervangende varioriem en hiervan werden er 2 aangereikt door Easyparts in de route naar originele onderdelen voor de aandrijving en van deze 2 heb ik de duurste gekozen: Dayco.
Tijdens de 15.000km-beurt is deze riem, die door mijn dealer zelf besteld is geplaatst.
Missie geslaagd:
Van genoemde slip geen sprake en zelfs een cadeautje in de. Orm van een licht verhoogde topsnelheid 54-55 km/uur in plaats van 52 die binnen paar-honderd km's teruggezakt was naar 47 km/uur. Betreft snelheden die weergegeven worden op het instrumentenpaneel en in het echt: 55 km/uur (meter) = 50 km/uur (gps).
Nu na net geen 3.000 km's:
Nog steeds geen slip en topsnelheid nog steeds 54-55 km/uur op de meter.
Momenteel ben ik het gemiddelde verbruik aan het bepalen aan de hand van optellen inname van aantal (zullen er 6 zijn) tankbeurten na het rijden van ruim 1.000 km (6 x 180 km = 1080 km)... uitslag zal volgen.
Vriendelijk groet,
Frans
Hier volgt dan de "beloofde" uitslag:
TRIP A - TRIP B - Pomp (ltr) - 1 op xx,xx
179,5 --- 179,5 --- 4,60 ----------- 39,02
160,7 --- 340,6 --- 4,00 ----------- 40,18
170,4 --- 511,0 --- 4,20 ----------- 40,57
161,5 --- 672,5 --- 4,21 ----------- 38,36
178,6 --- 851,1 --- 4,80 ----------- 37,20
179,3 - 1030,4 --- 3,80 ----------- 47,18
-------------------------- ______+
-------------------------- 25,61
Totaal gemiddelde 1030,4 : 25,61 = 40,23
Dus het werkelijke verbruik van mijn scooter bedraagt
1 op 40,23Dit is niet bijzonder zuinig, maar wel het verbruik waarbij mijn scooter voor heb aangeschaft, dus hij stelt mij niet teleur...
Voor deze actie was het wel handig dat de digitale display van het instrumentenpaneel 2 dagtellers (TRIP A en TRIP B) kent en ben er achter gekomen dat deze dagtellers tot 999,9 tellen om vervolgens op 0,0 te gaan staan. Na een reset begint het tellen opnieuw, dus dat 1030,4 onder TRIP B is fictief.
Vriendelijke groet,
Frans