Varioriem Piaggio Liberty Iget

Gebruikersavatar
Ruud_B
Berichten: 561

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#161 » 05 nov 2017, 12:29

Op basis van de info uit deze topic, heb ik mezelf ook een Dayco v riem bedacht voor mijn New Dink.
Niet zozeer dat de scooter snelheidsvermindering heeft of wat dies meer zij.....puur uit nieuwsgierigheid
Who knows.
Dinsdag breng ik em ff naar de dealer, tevens krijgt ie dan een RideOn sessie voor zijn bandjes.

Top topic! Met veel interessante info.. dank je wel Frans!

Vrgr Ruud
1 x
" IK ACCEPTEER U, ZOALS IK BEN "

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#162 » 05 nov 2017, 12:35

Hallo Alex en Ruud,

Alex
Mooi verwoord!

Ruud
Bedankt voor het compliment en uiteraard overige indieners bedankt voor hun bijdragen...

Vriendelijk groet,
Frans
1 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

D@nny
Berichten: 38

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#163 » 05 nov 2017, 19:07

Ik heb nu 140km gereden met de nieuwe riem, vario en drukveer enz.. optrekken is iets langzamer geworden, hij heeft wat meer moeite om zegmaar het injectiepunt te pakken als je gas van 0 opentrekt. Gaat wel netjes door tot de 40, daarna iets langzamer naar de 50, en op echt lange stukken wil die uiteindelijk met moeite naar de 55 - 59 op de teller. Gps meting 59 teller - 54.25kmu. Toch ben ik wel tevreden ermee en hoop dat t nog wat beter word :)
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#164 » 05 nov 2017, 19:50

Hallo D@nny,

Mooi om de laatste zin te lezen...

Tot zover moet ik jou even laten gaan voor wat betreft het opnemen en vertalen van de ongemakken waar jij verslag van doet, DD-AR zal Frank jouw vraagbaak en ervaringsdeskundige voor zijn...
Voor wat betreft de acceleratie komt jouw bevinding overeen met die van mij en dat heb ik menigmaal geschreven en is op mijn video (zie bericht #30 van deze topic) getoond: in één lijn naar de 40km/uur en vervolgens in een lichte kromme naar de 50km/uur en iets hoger zonder het gevoel te hebben dat er een eind aan is gekomen.

Veel kilometers maken en genieten: de "nare" tijd inhalen, waar het ooit (door eigen toedoen: de drang om sneller te gaan dan constructiesnelheid) heel beroerd begonnen is.

Vriendelijke groet,
Frans
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#165 » 05 nov 2017, 20:11

Beste D@nny.

Je Liberty zal even een soort “inloop” periode nodig hebben. De riem gaat zich na een paar honderd km goed zetten en bemerkte dat de acceleratie verbeterde..
Dus zoals Frans al aangaf, gewoon lekker gaan rijden en kilometers maken..

Om even ergens anders op vooruit te lopen.. De Liberty is begrenst op het aantal toeren van 7800rpm. Hierdoor verliest de Liberty zijn kracht op topsnelheid een beetje.
Nu heeft Malossi een aangepaste CDI ontwikkeld die de brandstof toevoer aanpast (net zoals een grotere sproeier bij een carburateur uitvoering) en het maximaal aantal toeren (rpm)verhoogt naar 10.000 rpm. Hierdoor word dus wat meer vermogen gegenereerd. Wat het daadwerkelijke effect hiervan in de praktijk zal worden kon ik nog nergens iets over vinden.
Heb dit neergelegd bij mijn dealer die er meteen 1 heeft besteld bij Malossi. Hij gaat deze ook testen als deze binnen is en houd mij hiervan op de hoogte. Nu is het echt niet zo dat ik een super snelle scooter wil en een hogere topsnelheid, maar een beetje meer kracht naar de topsnelheid zou prima zijn. De topsnelheid is voor mij nu al prima.
Zodra ik daar meer over weet zal ik dat in een nieuw topic plaatsen.. Voor mijn dealer is dit sowieso al interessant in verband met de komende Iget motoren op de Vespa’s. Dan zal de vraag hiervoor ook groter worden.
Maar dit geheel even off topic.
1 x

Gebruikersavatar
Aledubpe
Berichten: 112

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#166 » 15 nov 2017, 10:09

Goedemorgen allen,

Afgelopen zaterdag heb ik mijn Liberty binnengebracht bij de dealer voor enerzijds de montage van de Heidenau K-66 winterbanden en anderzijds natuurlijk ook voor de plaatsing van de Dayco varioriem.

Ondertussen heb ik ca 130 km gereden met de nieuwe riem. De verbeteringen inzake topsnelheid en acceleratie, zoals reeds eerder door Frans beschreven, kan ik enkel bijtreden en positief bevestigen.
Vanaf de 1e start na plaatsing van de nieuwe riem bemerkte ik onmiddellijk en ontegensprekelijk de verbeterde acceleratie alsook het feit dat de motor mooi gelijkmatig doortrekt tot ca 55 à 56 km/u. Dit zonder enige moeite. Ook bij het nemen van een helling bemerk ik een minder sterke terugval dan voorheen met de originele Piaggio varioriem.

Met de originele varioriem heb ik ca 500 km gereden en visueel was er eigenlijk helemaal niks op aan te merken.
Was nog in nieuwstaat.

Ondertussen ook van Frans de bevestiging gekregen dat zelfs na gebruik van +3000 km met de Dayco riem de topsnelheid van 55 km/u niet afgenomen is wat dus bijzonder hoopgevend is.
Snelheidswinst van 7 à 8 km/u op de teller is toch wel de moeite vind ik en dit zonder grote kost!

Bij deze kan ik dus ook formeel bevestigen dat het veranderen van de originele riem van Piaggio naar de Dayco riem de prestaties van de New Liberty gevoelig verbeteren.
Interessante info voor diegenen die hier ondanks de uitgebreide berichtgeving toch nog enige twijfel over zou hebben.

Groet,
Alex
0 x

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#167 » 15 nov 2017, 12:02

Aledubpe schreef:Goedemorgen allen,

Afgelopen zaterdag heb ik mijn Liberty binnengebracht bij de dealer voor enerzijds de montage van de Heidenau K-66 winterbanden en anderzijds natuurlijk ook voor de plaatsing van de Dayco varioriem.

Ondertussen heb ik ca 130 km gereden met de nieuwe riem. De verbeteringen inzake topsnelheid en acceleratie, zoals reeds eerder door Frans beschreven, kan ik enkel bijtreden en positief bevestigen.
Vanaf de 1e start na plaatsing van de nieuwe riem bemerkte ik onmiddellijk en ontegensprekelijk de verbeterde acceleratie alsook het feit dat de motor mooi gelijkmatig doortrekt tot ca 55 à 56 km/u. Dit zonder enige moeite. Ook bij het nemen van een helling bemerk ik een minder sterke terugval dan voorheen met de originele Piaggio varioriem.

Met de originele varioriem heb ik ca 500 km gereden en visueel was er eigenlijk helemaal niks op aan te merken.
Was nog in nieuwstaat.

Ondertussen ook van Frans de bevestiging gekregen dat zelfs na gebruik van +3000 km met de Dayco riem de topsnelheid van 55 km/u niet afgenomen is wat dus bijzonder hoopgevend is.
Snelheidswinst van 7 à 8 km/u op de teller is toch wel de moeite vind ik en dit zonder grote kost!

Bij deze kan ik dus ook formeel bevestigen dat het veranderen van de originele riem van Piaggio naar de Dayco riem de prestaties van de New Liberty gevoelig verbeteren.
Interessante info voor diegenen die hier ondanks de uitgebreide berichtgeving toch nog enige twijfel over zou hebben.

Groet,
Alex


Goed om te horen dat er weer iemand tevreden is met de Dayco riem!
Voor wat betreft de Dayco riem combinatie met de Malossi geeft dit nu maar een verbetering in topsnelheid van 5km/h.
Voor degene die dat wenst is het uiteraard ook weer een optie.

Ik ben nu bezig voor een derde optie en dat is een nieuw uitgebrachte Malossi cdi. Deze heeft mijn dealer besteld alleen laat het nog even op zich wachten.
Ben erg benieuwd wat de veranderingen daarvan gaan worden bij de Liberty. Hij hoeft voor mij qua topsnelheid zeker niet harder maar een kracht/accleratie toename boven de 50km/h zou wel lekker zijn.. Ik merk dat de Liberty tussen de 55 en 60 zijn kracht/vermogen wat kwijt is. Maar kan ook niet anders als de toerenbegrenzer ingrijpt bij 7600 a 7800rpm. Bij de Malossi is deze aangepast naar een toerenbereik van max 10.000 rpm.

Als mijn dealer de cdi goed heeft getest zal ik deze bevindingen in een nieuw topic posten..
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#168 » 15 nov 2017, 12:56

Hallo Alex,

Je had mij al geïnformeerd, maar jouw bevindingen heb je weer eens wonderschoon verwoord!

Vriendelijke groet,
Frans
1 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#169 » 18 nov 2017, 02:49

Scooter Forens Frans schreef:Nu ikzelf even...

Waar het mij om te doen was is te lezen in het allereerste bericht van dit topic!

In het kort:
De scooter trok op met een slip in de aandrijving, vermoedelijk veroorzaakt door verschil in hoeken van poelies en originele varioriem. Dit vermoeden werd bevestigd door de vervorming van de rug van de (originele) varioriem, een vondst tijdens de reiniging van contactvlakken van de koppelingsschoenen.
Om dit vermoeden te bevestigen ben ik op zoek gegaan naar een vervangende varioriem en hiervan werden er 2 aangereikt door Easyparts in de route naar originele onderdelen voor de aandrijving en van deze 2 heb ik de duurste gekozen: Dayco.
Tijdens de 15.000km-beurt is deze riem, die door mijn dealer zelf besteld is geplaatst.

Missie geslaagd:
Van genoemde slip geen sprake en zelfs een cadeautje in de. Orm van een licht verhoogde topsnelheid 54-55 km/uur in plaats van 52 die binnen paar-honderd km's teruggezakt was naar 47 km/uur. Betreft snelheden die weergegeven worden op het instrumentenpaneel en in het echt: 55 km/uur (meter) = 50 km/uur (gps).

Nu na net geen 3.000 km's:
Nog steeds geen slip en topsnelheid nog steeds 54-55 km/uur op de meter.

Momenteel ben ik het gemiddelde verbruik aan het bepalen aan de hand van optellen inname van aantal (zullen er 6 zijn) tankbeurten na het rijden van ruim 1.000 km (6 x 180 km = 1080 km)... uitslag zal volgen.

Vriendelijk groet,
Frans


Hier volgt dan de "beloofde" uitslag:

TRIP A - TRIP B - Pomp (ltr) - 1 op xx,xx

179,5 --- 179,5 --- 4,60 ----------- 39,02
160,7 --- 340,6 --- 4,00 ----------- 40,18
170,4 --- 511,0 --- 4,20 ----------- 40,57
161,5 --- 672,5 --- 4,21 ----------- 38,36
178,6 --- 851,1 --- 4,80 ----------- 37,20
179,3 - 1030,4 --- 3,80 ----------- 47,18
-------------------------- ______+
-------------------------- 25,61

Totaal gemiddelde 1030,4 : 25,61 = 40,23

Dus het werkelijke verbruik van mijn scooter bedraagt
1 op 40,23

Dit is niet bijzonder zuinig, maar wel het verbruik waarbij mijn scooter voor heb aangeschaft, dus hij stelt mij niet teleur...

Voor deze actie was het wel handig dat de digitale display van het instrumentenpaneel 2 dagtellers (TRIP A en TRIP B) kent en ben er achter gekomen dat deze dagtellers tot 999,9 tellen om vervolgens op 0,0 te gaan staan. Na een reset begint het tellen opnieuw, dus dat 1030,4 onder TRIP B is fictief.

Vriendelijke groet,
Frans
2 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#170 » 18 nov 2017, 08:28

Frans, ik vind het gebruik toch netjes, welles waar gebruikt de Honda Vision 50 4takt injectie 1:52 maar dat komt denk ik
door de Polini Vario. Maar 1:52 maakt bij mij geen indruk, 1:40 zou ik ook tevreden zijn het is immers maar een 5 liter
benzinetankje. En ik vind op de scooter rijden nog steeds een beleving.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer