Middenbok blok pen verwijderen Peugeot Kisbee 4t

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Middenbok blok pen verwijderen Peugeot Kisbee 4t

Bericht#1 » 20 feb 2017, 00:47

Weet iemand misschien een goede tip om de blok pen van de middenbok van een peugeot kisbee 4t te verwijderen als deze is aangetast door roest?

Ik heb zelf al geprobeerd:

- Paar keer spuitbusje Imal (beide kanten meerdere malen in gespoten)
- Propaan brander de verbindingen goed verhit..
- Met een hamer proberen uit te tikken, er zat maar 1 / 2 mm speling op.

1,2,3 meerdere malen herhaald zonder oplossing..

Heb zelf het idee:

1. Dat er een koudlas aanwezig is waardoor de pen niet eruit wilt.

2. Of de roest vorming op de pen die door het blok gaat zorgt ervoor dat die pen geen enkele kant op kan..

Splitpen en ring heb ik uiteraard al verwijderd (was een klusje van niks eigenlijk)

Heb nog een paar opties dat ik kan proberen.

- De eerst optie is met een straal pistool (op lucht compressor) die pen geheel schoon te stralen zodat de pen mooi egaal weer word.

- Daarna nog eens proberen met imal..

- Laatste optie lijkt mij de bok eraf slijpen.. En dan de pen weg slijpen en uitboren...
0 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Middenbok blok pen verwijderen Peugeot Kisbee 4t

Bericht#2 » 20 feb 2017, 12:54

Kijk eens eerst of als je de middenbok beweegt (omhoog/omlaag) of de pen meebeweegt, heel waarschijnlijk wel.
Is het geheel goed zuiver? kan je dan zien of de pen eventueel geborgt is met seegerring of in het midden met een spanbus? niet? Dan harder tikken met een dunne bout om de pen toch los te krijgen
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Middenbok blok pen verwijderen Peugeot Kisbee 4t

Bericht#3 » 20 feb 2017, 14:37

Wijziging in zadel constructie is van 2012...
Uitvoering van Kisbee maakt niks uit...
0 x

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Middenbok blok pen verwijderen Peugeot Kisbee 4t

Bericht#4 » 20 feb 2017, 17:54

Persoonlijk ben ik bang dat de pen iets krom is. Door er op te slaan vervorm je het materiaal iets waardoor dit gedeelte ook nog eens dikker word. :bang!:
Persoonlijk denk ik dat persen de enige optie is. Heet stoken wil wel helpen maar eigenlijk moet je dit met een snijbrander doen. Deze kan snel de buitenkant rood gloeiend stoken terwijl de pen wel warm wordt maar niet rood gloeiend. Dan kun je de pen vermoedelijk er wel er uit tikken :hammer: Met een gewone brander warm je alles te gelijkmatig op en zet dus alles evenveel uit. Succes
0 x
Groetjes Oldy :sct1:
Rijd Sym Symphony
Langste rit op één dag 319,5 km
van Alzey naar Krefeld via de Eifel (D) op 13 augustus 2018

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Middenbok blok pen verwijderen Peugeot Kisbee 4t

Bericht#5 » 23 mei 2017, 03:20

Het is wellicht misschien al weer weken geleden gebeurd, maar ik had hem met echt heeeeel veeel moeite eruit gekregen.. Ben uiteraard met een brander bezig geweest, veel WD40 tussen gespoten, en veel andere kruipolie gebruikt.. Het werd er niet echt heel veel beter op..

Toen heb ik maar rustyco kruipolie en een spuitbus purple effect gekocht..
Uiteraard had ik hem naar drie keer nog niet los.. Dus 4 x in gespoten..

Daarna met een doorslag de pen beetje los getikt.. Hij kon wel schuiven, maar kreeg hem niet eruit..

Heb toen met een slijptol op luchtdruk een stuk van de andere kant door geslepen..
En toen kon in de stukjes staal eindelijk verwijderen.. Het was echt een k*t klus en zonder die rustyco spuitbussen was het nooit
gelukt..

Momenteel ben ik met het frame bezig om te ontroesten... Ik heb hier een zak met granaatzand Mesh 120 staan om te gritstralen.
Maar Mesh 120 is wat te fijn voor grove roest en verf.. Dus binnenkort een zak Mesh 80 bestellen. En dan weer aan te slag.

Er is ook een nieuw stuur erop gekomen, want de oude was blijkbaar toch scheef. En ook de vorkpoten worden vervangen, vermoed dat die ook niet 100 % recht zijn.. Het T-stuk laat ik er verlopig erin, denk namelijk dat die wel recht is. *hoef dan ook het balhoofd niet los te maken*

Een hoop chinese schroeven worden verwijderd.. Deze worden vervangen voor betere kwaliteit..

Oude kappenset gaat verlopen wel terug.. Hier een daar heeft het schade, gelukkig niet zo ernstig dat het niet meer gemonteerd kan worden. En dan gaat het oude blok er verlopig onder..

Het reserve blok is inmiddels gesplitst. En word als de carters behandeld zijn weer in elkaar gezet met een hogere kwaliteit krukas.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Aanmelden  •  Registreer