Vol of halfsynthetisch?

Gebruikersavatar
WilfredK
Berichten: 64

Re: Vol of halfsynthetisch?

Bericht#21 » 20 okt 2017, 18:53

Mijn laatste post mbt de olie.

Even naar de dealer gereden en gevraagd naar zijn keuze van de olie.
Zijn antwoord “omdat het allemaal geen moer uitmaakt, olie is olie”
Ja, zo kan je ook denken natuurlijk.

Ik heb gelijk even op de verpakking gekeken van de Repsol olie die hij gebruikt heeft.
Dit blijkt een Premium mineralen olie te zijn. Deze olie is ook geclassificeerd alszijnde Mineralen olie en is dus geen half synthetisch in mijn ogen. Ik zal bij verder onderhoud dan ook aangeven dat er gèèn oliën vervangen hoeven worden daar ik dat vanaf nu zelf doe.

Moe van alle olie verhalen die ik inmiddels heb gelezen, heb ik een keuze gemaakt.
Gezien de intervallen die ik aan ga houden mbt het vervangen van de olie (elke 3000 km) zal ik gaan voor de Valvoline Durablend. Dit is dan wel een half syntheet maar ik ben nu van mening dat het weinig tot geen nadelige gevolgen zal hebben. Ook gebruik ik om de tankbeurt een kleppenreiniger zodat eventuele koolafzetting, preventief, bestreden zal worden.

Pluspunt is dat ik deze olie bij mij om de hoek kan halen.

Iedereen bedankt voor zijn/haar mening tot zover :)
0 x
**Behave, stay safe**

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Vol of halfsynthetisch?

Bericht#22 » 20 okt 2017, 22:35

WilfredK schreef:Mijn laatste post mbt de olie.

Even naar de dealer gereden en gevraagd naar zijn keuze van de olie.
Zijn antwoord “omdat het allemaal geen moer uitmaakt, olie is olie”
Ja, zo kan je ook denken natuurlijk.


Dan gooi je er toch zonnebloemolie in ?
Ik wil zijn gezicht dan wel eens zien :yahoo:
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Vol of halfsynthetisch?

Bericht#23 » 20 okt 2017, 22:38

Minerale olie is het tegenovergestelde van synthetische olie.
10W40 is bij de meeste merken een minerale olie inderdaad, dus niet (semi)synthetisch.

Of het uitmaakt? Ik weet het niet. Knikker er gewoon in wat voorgeschreven wordt.
1 x

Gebruikersavatar
mcguyver
Berichten: 279

Re: Vol of halfsynthetisch?

Bericht#24 » 21 okt 2017, 08:54

WilfredK schreef:@jo&marian, @mcguyver,

In het beknopte boekje wat bij de scooter zat werd vol syntheet aanbevolen.

Over vol of semi staat niets geschreven.

Ik kijk nog even welke specificatie de Repsol heeft en als dat voldoet dan laat ik het er inzitten.


Wat ik destijds heb gedaan toen ik merkte dat mijn dealer zich niet aan de opgegeven specificaties hield is contact opnemen met de importeur zonder te veel in detail te gaan. Wanneer je n.l. te specifiek wordt heb je kans dat die de dealer bij gaat vallen.
Wat ik aan de importeur via de mail (zwart op wit) zou vragen is:"Jullie schrijven vol synthetische olie voor, vervalt mijn fabrieksgarantie wanneer ik er een half syntheet in doe en zo ja waarom?"
Eenmaal met dat antwoord zwart op wit van de importeur kun je de dealer er mee om de oren slaan. De importeur zal er gezien de vraagstelling van uitgaan dat je zelf het onderhoud doet en waarschijnlijk stellen dat je garantie idd vervalt.
Dealers willen ze te vriend houden want die verkopen hun scooters, grotere belangen dus.
Ik heb zelf proefondervindelijk vastgesteld dat de importeur in tweede instantie een ander antwoord gaf toen voor hem duidelijk was dat ik een conflict met een van zijn dealers had! In eerste instantie had ik een ander antwoord gehad. Uiteindelijk heb ik verlengde fabrieksgarantie d.m.v. coulance gekregen.
Wanneer je je lagers verrot draait door verkeerde olie (wat ik had) ben je heel blij dat je zelf de revisie van je motorblok niet hoeft te betalen.
2 x

Gebruikersavatar
Jo&Marian
Berichten: 1112

Re: Vol of halfsynthetisch?

Bericht#25 » 21 okt 2017, 09:20

WilfredK schreef:Mijn laatste post mbt de olie.

Even naar de dealer gereden en gevraagd naar zijn keuze van de olie.
Zijn antwoord “omdat het allemaal geen moer uitmaakt, olie is olie”


Heeeeel snel een andere dealer zoeken Wilfred!
Olie is olie is een oliedomme opmerking!

Gr. Jo
1 x
Als het niet gaat zoals het moet....dan moet het maar zoals het gaat!

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Vol of halfsynthetisch?

Bericht#26 » 21 okt 2017, 09:24

Olie is olie,..... dan kan er ook wel slaolie in. :mrgreen: :lol:

René
0 x

Gebruikersavatar
WilfredK
Berichten: 64

Re: Vol of halfsynthetisch?

Bericht#27 » 21 okt 2017, 11:50

Goede tip @mcguyver bedankt!

Wat betreft de opmerking “olie is olie”
Ik ga er wel vanuit dat hij daarmee bedoelt dat het 10w40 èn voor een 4takt moet zijn.

Ik kon ook gewoon met alles bijvullen was zijn verhaal...als de viscositeit maar gelijk is.
Nu weet ik dat dat niet helemaal klopt. Mede daarom ga ik zelf de wissels doen.

Het liefst zou ik het gehele onderhoud weer zelf willen doen, net als bij mijn oude Agility, maar dan vervalt de garantie sowieso. Ze verplichten je helaas om je scooter uit handen te geven in de garantieperiode.

Ik rij vandaag naar een andere dealer om zijn advies te vragen èn om te kijken of hij een vol syntheet heeft staan. Mijn dealer heeft dat enkel staan voor een 2takt.

Ik kan het natuurlijk op internet bestellen maar dan zijn de bezorgkosten bijna zo hoog als de aanschaf (ik neem geen hele doos).
1 x
**Behave, stay safe**

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Vol of halfsynthetisch?

Bericht#28 » 21 okt 2017, 12:20

Natuurlijk kan je dan beter bij een plaatselijke dealer bestellen en daar een goeie relatie mee opbouwen.
1 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
WilfredK
Berichten: 64

Re: Vol of halfsynthetisch?

Bericht#29 » 21 okt 2017, 13:33

Ik ben net bij de andere dealer geweest. Super netjes geholpen!

Hij vertelde zelf dat een vol syntheet eigenlijk een beetje overkill is voor een 50cc en dat een half syntheet van een goed merk meer dan goed is. Een vol syntheet erin doen zou dan puur voor het eigen gevoel zijn.

Ik heb dus gelijk een litertje Valvoline SynPower (vol syntheet) meegenomen..al was het dan maar voor mijn gevoel :). Deze zit er inmiddels in en ook heb ik gelijk de transmissie olie vervangen.
Laatst gewijzigd door WilfredK op 22 okt 2017, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
**Behave, stay safe**

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Vol of halfsynthetisch?

Bericht#30 » 21 okt 2017, 15:33

De Ingenieurs van Kymco en of Piaggio/Vespa geven niet voor niets advies voor vol Synthetische motorolie, o.a minder
interne weerstand in het 4takt 50cc motortje, en dat is altijd winst.

Gr. René
0 x

Social Media

   

Terug naar “Onderhoud en banden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer