22.000 km beurt/ gescheurd variohuis, ook subframe vervangen.

Gebruikersavatar
Kymcopeoples
Voormalig STN Lid
Berichten: 2699

22.000 km beurt/ gescheurd variohuis, ook subframe vervangen.

Bericht#1 » 04 apr 2016, 17:21

Vandaag bij Alwin geweest voor de onderhoudsbeurt ,22.000 km, van de New Dink.

Helaas heeft de versleten bussen van de ophanging van de motor meer schade aangericht dan verwacht.

Na aanleiding van de berichtgeving over de ophangrubbers (blz 22/ dd.11-08-2015) is gebleken dat de gevolgen van het doorrijden erg groot zijn.

Afbeelding
Dit zagen we toen het deksel van de vario/aandrijving hadden weggenomen.
Goed is de scheur te zien welke vanaf de onderkant met een krul naar voren.
Als je goed kijkt zie je bij de snaar welke over een versterkingsrib gaat ook een scheur zitten.

Afbeelding
Even zicht vanaf de onderkant.

Na enig denkwerk van Alwin en mij zijn we tot de volgende conclusie gekomen, namelijk:

Doordat de rechter bus versleten is, en de schokbreker aan de linker kant zit, kan bij het doorslaan het achterwiel nog maar één kant op en dat is linksom wegslaan/wegbuigen. Dit omdat de eerder beschreven bus niet of geen weerstand meer heeft om de krachten op te vangen gaat het variohuis torderen met de bovenstaande gevolgen.

Wat nu en hoe gaan we verder:
Optie 1, Zoeken naar een motorunit van een Vitality of een New Dink welke weinig kilometers heeft gedraaid en deze onder die van ons plaatsen. Kosten ongeveer € 200.- / € 250.- ex. arbeid.
Optie 2, Via http://www.kymco-ersatzteilshop.de (sorry voor de reclame, maar dit is wel het goedkoopste)de benodigde onderdelen en pakkingen bestellen, kosten ongeveer € 300,- / € 350.- ex. arbeid

Graag wil ik jullie waarschuwen voor de consequenties van het samen op de ND rijden en het niet tijdig vervangen van de rubberbussen.
Het idee om over te gaan oom de rubberbussen te vervangen voor naald- of glijlagers komt hiermee te vervallen. Dit omdat de krachten dan niet worden "afgevangen"

Gevolgen:
Na het vervangen van de rubber bussen had ik in eerste instantie niks in de gaten voor wat betreft het weggedrag.
Maar gaandeweg werd de koersvastheid wat instabieler, dit doordat het achterwiel ten opzichte van de rest van de scooter zijn eigen "leven " kan leiden.
Zichtbaar is dat de scheuren dicht bij elkaar zitten, dus de kans op breken wordt steeds groter. Nu zal dit wel op te vangen zijn als je er alleen op zit, maar ik moet er niet aan denken wat er gaat gebeuren als we er samen op zitten

Dit bericht staat ook in mijn review van de ND, maar de gevolgen zijn te groot om er niet bij stilte staan.

Dus wordt vervolgt in het review ND
Laatst gewijzigd door Kymcopeoples op 08 aug 2016, 12:42, 3 keer totaal gewijzigd.
1 x
Groet uit Soesterberg, Eric

Gebruikersavatar
ScooterBlokker
Voormalig STN Lid
Berichten: 2003

Re: 22.000 km beurt/ gescheurd variohuis

Bericht#2 » 04 apr 2016, 17:29

Eric veel sterkte met het herstellen van deze schade.

Jan
0 x
wij rijden op twee Kymco's
Ria op een scooter uit 2003 40318 op de teller
en ik op een scooter uit 2005 met 64253 op de teller

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Kymcopeoples
Voormalig STN Lid
Berichten: 2699

Re: 22.000 km beurt/ gescheurd variohuis

Bericht#3 » 04 apr 2016, 17:35

ScooterBlokker schreef:Eric veel sterkte met het herstellen van deze schade.

Jan


Dank je wel Jan.
0 x
Groet uit Soesterberg, Eric

René K

Re: 22.000 km beurt/ gescheurd variohuis

Bericht#4 » 04 apr 2016, 18:03

Als het mijn scooter zou zijn had ik géén cent meer er aan uitgegeven en een nieuwe gekocht, want ik ben er helemaal
klaar mee! Maar het is mijn scooter niet en kan er ook niet over oordelen. :)
0 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: 22.000 km beurt/ gescheurd variohuis

Bericht#5 » 04 apr 2016, 18:22

Wat een geluk dat jullie wellicht een ernstig ongeval met deze scooter hebben kunnen voorkomen. :sct1:
Vakmanschap is meesterschap... en dat is toch veel waard zou ik zeggen.
Goed onderbouwd verslag en nu hopen dat het zonder al te hoge kosten hersteld kan worden.
Want een nieuwe GD kost uiteraard nog veel meer geld.
Succes met de reparatie mannen.
Groet,
Jan.
1 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: 22.000 km beurt/ gescheurd variohuis

Bericht#6 » 04 apr 2016, 18:55

hmm dit is niet niks..
dit vind ik zelfs zo erg dat ik kymco zou aanspreken dit is gewoon levensgevaarlijk en is dit niet al eens eerder de revue gepasseerd of was dit bij de buren de ktn dus dat jan van dijk bijna verongelukte omdat de achterveer ophanging afbrak ook bij een new dink..
je mag van een perfect onderhouden scooter zoals die van jullie verwachten dat dit gewoon niet mag gebeuren..
als dit echt door er met 2 personen op rijden is veroorzaakt waar ik trouwens nog een andere theorie over heb maar dit is alleen een gedachte ik denk namelijk dat de legering van dat blokje niet goed is.
als hij al zou mogen scheuren moet dit bij de ophanging zijn en niet bij/rond het carter..
dan is die new dink eigenlijk dus gewoon levensgevaarlijk..
ik schrik hier enorm van echt waar!
zou trouwens geen cent aan die scooter nog spenderen en eerder kiezen voor een ander exemplaar als dit mogelijk is voor jullie..
ik vind dit niet echt een voorbeeld van probleemloos scooteren...
succes en bedankt dat jullie dit wereld kundig maken
succes met besluiten
roelf
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Eric L

Re: 22.000 km beurt/ gescheurd variohuis

Bericht#7 » 04 apr 2016, 19:10

Oef, dit is niet mis.
Ik zou Kymco (Creco) hiervan sowieso op de hoogte stellen want dit lijkt mij op verborgen gebreken.
Wellicht kan Kymco jullie te gemoed komen.
Succes!
0 x

Gebruikersavatar
Kymcopeoples
Voormalig STN Lid
Berichten: 2699

Re: 22.000 km beurt/ gescheurd variohuis

Bericht#8 » 04 apr 2016, 19:12

René K schreef:Als het mijn scooter zou zijn had ik géén cent meer er aan uitgegeven en een nieuwe gekocht, want ik ben er helemaal klaar mee! Maar het is mijn scooter niet en kan er ook niet over oordelen. :)


tomosje schreef:hmm dit is niet niks..
dit vind ik zelfs zo erg dat ik kymco zou aanspreken dit is gewoon levensgevaarlijk en is dit niet al eens eerder de revue gepasseerd of was dit bij de buren de ktn dus dat jan van dijk bijna verongelukte omdat de achterveer ophanging afbrak ook bij een new dink..
je mag van een perfect onderhouden scooter zoals die van jullie verwachten dat dit gewoon niet mag gebeuren..
als dit echt door er met 2 personen op rijden is veroorzaakt waar ik trouwens nog een andere theorie over heb maar dit is alleen een gedachte ik denk namelijk dat de legering van dat blokje niet goed is.
als hij al zou mogen scheuren moet dit bij de ophanging zijn en niet bij/rond het carter..
dan is die new dink eigenlijk dus gewoon levensgevaarlijk..
ik schrik hier enorm van echt waar!
zou trouwens geen cent aan die scooter nog spenderen en eerder kiezen voor een ander exemplaar als dit mogelijk is voor jullie..
ik vind dit niet echt een voorbeeld van probleemloos scooteren...
succes en bedankt dat jullie dit wereld kundig maken
succes met besluiten
roelf


Helaas is het niet mogelijk om de ND in te ruilen, en voor de kosten van de reparatie heb ik geen vergelijkbare.
Tja werkeloos he......
1 x
Groet uit Soesterberg, Eric

René K

Re: 22.000 km beurt/ gescheurd variohuis

Bericht#9 » 04 apr 2016, 19:21

Scheur loopt gelukkig nog niet helemaal door dus het is nog eventueel T.I.G te lassen maar dan moet het blok wel
eronder uit en dan naar een speciale las bedrijf brengen of misschien een familie/ kennis die lasser is.
Het is mogelijk en wordt meer gedaan.
0 x

Flevolander58

Re: 22.000 km beurt/ gescheurd variohuis

Bericht#10 » 04 apr 2016, 19:38

dit is echt balen Eric en wat je ook bedenkt het zal altijd geld kosten en dat is nu iets wat jij momenteel niet kunt gebruiken sterkte met de oplossing
0 x

Social Media

   

Terug naar “Onderhoud en banden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer