peter stupers schreef:Ik heb nooit geen klagen gehad over mijn Lada 1500.
Óók nu ik tegenwoordig een Dacia Duster rijdt met een 1600 motor ben ik er erg tevreden over, ook als caravantrekker van de Dethleffs 470 c-go van 1200kg. Rijd goed, zit goed en ik stoor me niet aan het goedkopere dashboord. Wat hij moet doen doet ie goed en is pure Renault techniek.
Als je bij aankoop wilt zetten ze i.p.v. de Dacia logo's er Renault logo's op voor degene die zich te min voelen om in een Dacia te rijden. Nou mij heeft het nooit geen reet geinteresseerd wat er op mijne auto staat.
Klopt wel wat je zegt, met de toevoeging dat renault zeggenschap behoudt. Dacia duster bijv de 1600 diesel wordt in rusland gewoon geleverd door renault, en een 2.0ltr diesel erin. Dat kansje wilden ze niet laten liggen. Ook vertrouwen russen europeanen meer als hun eigen oostblok partners.
Mijn Dusters.
Insteek, ik reed quaskai. En reed goed. Dus wilde die motor. Naar kennis met een automateriaal handel.
En de cylinderkop opgezocht. Met dat partnummer gaan onderzoeken wel autos nog meer deze motorisatie hebben.
En uit die lijst de goedkoopste pakken. Was destijds de duster. Zo ben ik erin gekomen.
Ik kan begrijpen dat de meeste mensen naar showrooms gaan. Als mechanicus (sort of) kijk ik primair naar de onderdelen.
Vandaar bovenstaande werkzijze. Ben een keer gaan kijken,... maar toen ik zag dat er ee lage europallet in kon, had ik het wel gezien.
Dacia duster1 besteld diesel in 2012, blind besteld diesel kwam later en geen testauto voorhanden.
Kwam uit een quashkai nissan met dezelfde 1600 diesel. Dacia is iets lichter,.... dus die was sneller.
Nieuw merk dat iets moet gaan bewijzen met een renault motor (psa motor om precies te zijn).
Heb ik totaal geen problemen mee.
Dat ging ook goed in 2014 nr 2 besteld. Ook niet kapot te krijgen. Zijdelingse aanrijding met vracht wagen, duster krassen op de achtervelg vrachtwagen zijn treeplank kapot gereden. WHaaaaaattttttttttttttt. Doordat de trucker van baan verwisselde ook nog eens kostenvrij.
Personenwagen met ophanging van een bestelautootje, (achteras doorlopend).
Beide dusters bij elkaar 350.000+, alleen beurtjes en banden. Dag en nacht ingezet. No downtime at all.
Als haven / schip bezoeker heeft hij de slechtste terreinen overwonnen. Was ik weer eens ingeparkeerd in scheveningen haven,.... stoep 30cm. Dacia pakte hem gewoon. Sneeuw op de weg,... no problem. Geen weg, no problem.
Echt plezier gehad in dat ding.
Belangrijk bij dacia dusters, ze komen kaal.
Als je echt serieus gaat rijden ben ikzelf van mening dat je onderstaande erbij moet nemen.
1 Wat ik iig had,... ESP,.... 2x meegemaakt dat hij ingreep en de auto redde. Met 25cm sneeuw op de weg en een keer op een ijsplaat. Zeker de benzine modellen met een lichtere voorkant. ESP bij vooraangedereven diesel op winterbanden vindt ik persoonlijk niet perse noodzakelijk door beter tractie. Ik had hem wel. En ook ik werd gered toen een belg kort invoegde op die rijksweg naar Grenoble. (hehe kenners weten wat ik bedoel)
2 Cruisecontrol,... aansluitingen zitten er gewoon, pookje van een renault ingebouwd.... en voila...
Niet echt nodig,... tenzij je boetevrij wilt rijden, je kan hem op de km precies vastzetten.
3 pack robust,.... std heeft de duster een voor en achterbumper,.... bij pck robust krijg je ook de zij kanten.
Een maakt het een kompleet andere auto. Kom maar op met die winkelwagentjes,... hehehehe
4 wel of nietje. Spatlappen, staan op het plaatje van pack robust,.... bestel je pack robust krijg je ze niet. Lang zeiken en VKV gooide ze gratis via later levering.
Spatlappen beschermen de deuren tegen vuil en steenslag. Ze zorgen wel voor meer verbruik als je hogere snelheden rijdt.
Vooral in de winter en vuile wegen is dit goed merkbaar. Ikzelf reed veel op het EMO terrein (kolen boertje), zegt dat genoeg?
duster 1 waren ze nageleverd en gemonteerd,.... maar kwamen steeds weer los.
duster 2 vanaf fabriek,... geen issues met de lijmverbindingen.
Hij kan ook trekken, ja. Maar let wel op de gereduceerde kogeldruk. Schijnt dat de draagbalken niet zover door lopen als bij andere autos.
Nog even over die psa motor,.... zit in Peugeot renault mini mercedes a klasse nissan en vast nog wel meer.
Ik had ooit een 205d met een mersedez blok (unimog diesel, nu is het andersom).
Onderstaande dusters hebben hun 3 jaar lease contract eigenlijk alleen maar kms gemaakt.
Geweldige autos,.... haast niet stuk te krijgen.