Zijreflectoren scooter

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Zijreflectoren scooter

Bericht#1 » 05 aug 2015, 10:28

Ik kom er niet helemaal uit vandaar dat ik de volgende vraag even in het openbaar gooi :

als ik de verkeerswet lees, zie ik dat o.a. een scooter VERPLICHT voorzien moet zijn van een achterlicht en ook een rode reflector achter maar dat deze o.a. voorzien MAG zijn van ambergele c.q. oranje reflectoren op de zijkanten van het voortuig (aan beide zijden één).

Nu meen ik ergens anders nog gelezen te hebben dat die laatste toch wel verplicht zouden zijn, ook al vanwege de eisen onder welke het voertuig officieel op onze wegen is toegelaten. Af fabriek zitten ze er namelijk wel op en zo is het voertuig goedgekeurd.

De vraag is dus simpel, het antwoord wellicht lastiger : zijn de ambergele / oranje reflectoren op de zijkant van je scooter nu wel of niet verplicht ?
0 x

TK E

Re: Zijreflectoren scooter

Bericht#2 » 05 aug 2015, 10:35

Ik heb begrepen dat " hoe een scooter op de weg wordt gebracht vanaf de winkel zo moet hij door het leven gaan " zeg maar....
alle andere aanpassingen zouden dan eigenlijk weer opnieuw geschouw en gekeurd moeten worden bij de RDW......deze wijzigingen worden dan ook op het kenteken vermeld (indien goedgekeurd)....dit is wat ik heb begrepen van diverse instanties die zich hier mee bezig houden.......anders op de website van de RDW even kijken of daar iets staat.....
TK E
0 x

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Zijreflectoren scooter

Bericht#3 » 05 aug 2015, 10:37

Amendoim schreef:zijn de ambergele / oranje reflectoren op de zijkant van je scooter nu wel of niet verplicht ?

Kort en krachtig .... Ja !!

Deze zijn verplicht.

Zoals je wellicht weet heb ik extra reflectors op beide voorvork poten geplaatst. Het maakt de scooter compleet en uiterlijk siert het de scooter.

Mtvrgrt kees
Laatst gewijzigd door motormuis op 05 aug 2015, 10:39, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
HaagseTweet
Berichten: 1578

Re: Zijreflectoren scooter

Bericht#4 » 05 aug 2015, 10:38

Gezien het feit dat bij mijn scooter deze zijreflectoren inderdaad zijn aangebracht (op een manier die niet tot het originele design van de scooter behoort), verwacht ik inderdaad dat het een verplichting is en niet facultatief
0 x
Nu: Honda CBR1000F 1992
Voorheen:Peugeot Tweet 2015 R.I.P, Kymco Filly 50, Peugeot SV50, Honda SFX50 2-takt + Kawasaki ZZR-600

Flevolander58

Re: Zijreflectoren scooter

Bericht#5 » 05 aug 2015, 11:43

Is volgens mij gedoogd/verplicht ipv dat lelijke gele plastic ding op je voorspatbord
0 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Zijreflectoren scooter

Bericht#6 » 05 aug 2015, 12:06

motormuis schreef:Zoals je wellicht weet heb ik extra reflectors op beide voorvork poten geplaatst. Het maakt de scooter compleet en uiterlijk siert het de scooter.


Ja maar jij hebt een Harley Dinkidson en da's dus geen vergelijking :-P

En als ik het dus goed begrijp, zouden reflectoren links en rechts wel verplicht zijn maar hoeven het niet persé de originele te zijn... als ze er maar op zitten.
0 x

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Zijreflectoren scooter

Bericht#7 » 05 aug 2015, 13:44

Amendoim schreef:Ja maar jij hebt een Harley Dinkidson en da's dus geen vergelijking :-P

En als ik het dus goed begrijp, zouden reflectoren links en rechts wel verplicht zijn maar hoeven het niet persé de originele te zijn... als ze er maar op zitten.

Yep !!

Mtvrgrt kees
0 x

Edwin de Eerste

Re: Zijreflectoren scooter

Bericht#8 » 05 aug 2015, 17:55

Waarom wel bij brom/snorfietsen en waarom niet bij motoren?Immers,auto's zijn ook niet daarin voorzien,maar opleggers van vrachtwagens wel weer.Als een één of andere gek je wilt/gaat aanrijden,dan is de zij reflectie gewoon niet gezien.Dan vraag ik mij wel eens af wat dan het nut van de zij-reflectoren zijn.

Grtz E1
0 x

Flevolander58

Re: Zijreflectoren scooter

Bericht#9 » 05 aug 2015, 18:20

Ik zou zeggen stuur een brief naar den haag naar de afdeling onbegrepen regels want die ligt zo vol met die onzin dat ze denken om uit te breiden :lol:
0 x

Gebruikersavatar
StierHerman
Voormalig STN Lid
Berichten: 1126

Re: Zijreflectoren scooter

Bericht#10 » 05 aug 2015, 18:52

ik meen nog niet zo lang geleden in een topic hier over verlichting een officieel iets te hebben gelezen waarin duidelijk stond dat die oranje zijreflector standaard verplicht op een scooter (50cc) moet zitten om het voertuig als zodanig te kunnen herkenen.
aangezien er toen in dat topic al wat vragen waren over dit soort dingen heeft iemand hier wat dingen over geplaatst, maar welk topic......????? ik weet het niet meer.

groet herman
0 x

Social Media

   

Terug naar “Regels, de Wet, Veiligheid & Boetes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer