Piaggio Liberty iget

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Piaggio Liberty iget

Bericht#21 » 23 jan 2018, 19:50

Rebel schreef:Ik draai al wat jaartjes mee in het circuit van de brandstofdiscussies (42 jaar inmiddels), maar ik ben nog steeds van mening dat de verschillen tussen de verschillende smaken aan de pomp weinig tot niets toevoegen aan de prestaties, verbruik en slijtage van de motor.

Ik zou zeggen...ga eens tanken bij Tink!
Dan merk je gelijk dat je verbruik omhoog gaat.
Vervolgens v-power tanken en je verbruik word lager als met “gewone” benzine.
Dit is voor mij tenminste zeker merkbaar bij mijn Sym Fiddle II
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Piaggio Liberty iget

Bericht#22 » 24 jan 2018, 00:13

Hallo Armo,

Ik had tankbeurt na tankbeurt aan dezelfde pomp een wisselend verbruik...
Er waren tankbeurten bij met hoera-momenten en tankbeurten met een groot verbruik.
Op zo'n kleine tankinhoud als mijn scooter maakt een halve liter meer of minder tanken veel uit voor de verbruik-beleving.
Ik ben eens, en dat hebben jullie allemaal kunnen lezen, het verbruik gaan bepalen op 1000km scooterrijden en daarmee het feitelijke verbruik bepaald door de afgelegde afstand, iets meer dan 1000km te delen door de som van de tankbeurten en kwam daarbij uit op 1 op 40,3
Zou jij ook eens moeten doen met de twee genoemde brandstoffen... ik vermoed dat je dan bedrogen uitkomt vwb de luxe benzine.
Zo'n onderzoekje is trouwens best leuk om eens te doen.

Vriendelijke groet,
Frans
1 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Piaggio Liberty iget

Bericht#23 » 24 jan 2018, 00:37

Ik rij nou al jaren scooter en ik merk uit ervaring dat mijn verbruik bij een pomp als Tink een stuk hoger ligt dan dat ik bij een Shell of Esso ga tanken.
Met mijn huidige Fiddle II is het zo dat ik ongeveer 1/39 rij op de brandstof van Tink en ongeveer 1/45 bij Shell V-power.
0 x

Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 172

Re: Piaggio Liberty iget

Bericht#24 » 24 jan 2018, 00:38

Natuurlijk kunnen er kleine verschillen in zitten, maar ook ik vind het nog steeds geen overtuigende verschillen.
Let wel dit is mijn ervaring en ik heb nog nooit een situatie gehad waarbij ik bepaalde merken ben gaan mijden hierdoor, wel op prijs.
Ook moeten alle euro 95 benzine merken voldoen aan de europese norm die hiervoor staat t.w. NEN-EN 228:2012+A1:2017 en
Brandstoffen voor wegvoertuigen - Ongelode benzine - Eisen en beproevingsmethoden.
Let wel dat deze norm niet een garantie is dat de benzine van de diverse merken allemaal precies hetzelfde zijn.
Oliemaatschappijen kunnen binnen een kleine marge nog toegestane additieven toevoegen die bepaalde eigenschappen verbeteren t.o.v. de standaard, maar kunnen niet schokkend veel meer vanwege de milieueisen en controles hierop tegenwoordig.
Meer of minder ethanol in de euro 95 per merk hebben b.v. ook een geringe invloed op de klopvastheid (octaangehalte), waardoor je afhankelijk van het voertuig een verschil zou kunnen merken en het verbruik ietsje hoger of lager uitvallen.
Allemaal niet wereldschokkend volgens mij.
De oliemaatschappijen halen volgens mij gewoon alle marketing trucs uit de kast om zich nog te kunnen onderscheiden van de concurrentie met mooie namen en toevoegingen en om maar een hogere marge te halen.
Lees niet alleen de mooie verhalen die ze schrijven maar ook de zogenaamde disclaimers die ze onderaan vaak meenemen, waarin ze je geen enkele garantie geven dat het ook echt werkt ;)
Je ziet ook wat er waar is van al die mooie verbruikscijfers bij auto's, klopt helemaal niks van.
Electrische auto's die 500km op één acculading halen ook bullshit.
Al die cosmetica reclames dan met lipostomen, hydrostasen en weet ik veel wat voor een onzin ze erin gooien.
Ik heb in ruim 40 jaar nog nooit zo'n moment meegemaakt dat mijn vrouw haar nachtcreme had opgedaan en ik dan de volgende ochtend dacht . . . goh ze lijkt ineens wel 10 jaar jonger :mrgreen: . . . nog nooit meegemaakt. Ze ziet er altijd goed uit en die middeltjes zullen daar geen verandering in brengen.
Mensen Tis een groot circus en het gaat tussen je oren zitten, daar zijn die marketeers meesters in.
Wat ik ook altijd zo verbazingwekkend vind is dat mensen die met de auto naar het zuiden rijden, dan over luxemburg gaan rijden omdat de benzine daar lekker goedkoop is. Vervolgens belanden ze in de file bij het betreffende tankstation, krijgen dorst en honger en kopen dan voor een vermogen een drankje en een hapje en als ze pech hebben nog meer rotzooi die ze eigenlijk niet van plan waren om te kopen. Vervolgens jakkeren ze naar zuid-frankrijk of spanje om de verloren tijd goed te maken, strijken neer op het eerste beste terras en weg is je voordeel.
Goed bezig mensen :kgb:

Het verschil zit tussen je oren en je rechter hand :mrgreen:

Nou stop ik ermee, want ik word er een beetje depri van . . . ik neem er nog een :saufen:
1 x
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"


Piaggio Liberty 50 4T 2006, Malossi Vario & Dayco, LED verlichting, Daylight Running Lights, Emergency Brake Lights,
Alarmlichten, 12V & 5V USB aansluiting 2 x 2.1A, Spanningsbegrenzer, Navigatie Garmin Zumo 220

Afbeelding

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Piaggio Liberty iget

Bericht#25 » 24 jan 2018, 09:24

Ik vind het wel gezellig en leuk, even een plaspauze en dan nog een hapje en een drankje nemen bij zo'n benzinepomp.
0 x

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Piaggio Liberty iget

Bericht#26 » 24 jan 2018, 10:25

Ik ben het wel met Arno eens hoor. Tinq brandstof is troep. Ik merkte het behoorlijk bij de caferacer dat ze rustiger liep toen ik overstapte naar shell en de transalp 650 van mijn broer liep ook zeer beroerd op de tinq brandstof. Het is niet altijd een gevoel.
1 x

Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 172

Re: Piaggio Liberty iget

Bericht#27 » 24 jan 2018, 21:34

Gelukkig leven we in een vrij land waar iedereen mag kiezen wat hij/zij zelf wil en moet ieder voor zich weten wat je in je tank gooit en hoeveel je daar voor over hebt.
V.w.b. Benzine of Diesel maakt het mij niet zoveel uit of ik nou bij een van de meer dan 150 TinQ stations tank of aan een andere witte pomp, voor mij is prijs vaak wel de belangrijkste reden om bij een bepaalde pomp te tanken, maar ik ga er niet een heel eind voor omrijden.

Om ook weer een beetje On-Topic te blijven hier is nog een link waar je kunt controleren of je voertuig geschikt is voor b.v. E10 of niet. Misschien kende jullie hem al. http://www.e10check.nl/ 8-)
0 x
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"


Piaggio Liberty 50 4T 2006, Malossi Vario & Dayco, LED verlichting, Daylight Running Lights, Emergency Brake Lights,
Alarmlichten, 12V & 5V USB aansluiting 2 x 2.1A, Spanningsbegrenzer, Navigatie Garmin Zumo 220

Afbeelding

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Piaggio Liberty iget

Bericht#28 » 24 jan 2018, 23:21

Klopt niet!
Mijn vorige auto, een Peugeot 406 Break 1.8 16v uit 2002 mocht sowieso geen E10 in terwijl deze website beweert dat alles van Peugeot na bouwjaar 2000 het wel mag.

Voor zekerheid vraag je het na bij de importeur. De jongere PSA modellen mag het wel in, maar ga je naar verzwaard onderhoud. De helft van de interval en vaker filters wisselen.
0 x

Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 172

Re: Piaggio Liberty iget

Bericht#29 » 24 jan 2018, 23:41

Verwarrend allemaal hoor :roll:
Ik denk dat we het maar moeten afwachten en voorlopig de normale 95 of super 98 moeten tanken

https://www.anwb.nl/auto/brandstof/e10

Citaat van ANWB.NL;

"Wat is E10 brandstof?

Is de brandstof van alle benzinemerken hetzelfde?
Nee. De diverse merken gebruiken hun eigen zogeheten toevoegingen. Dat betekent dat de ene benzine net iets zuiniger kan zijn dan de andere. Fabrikanten die Premium brandstoffen verkopen, claimen dat door toevoeging van bepaalde additieven je auto met deze brandstoffen zuiniger rijdt, je motor schoner blijft en dat hij betere prestaties biedt. Onomstotelijk bewijs hiervoor is echter nooit geleverd. Tank dus maar lekker Euro 95. Bij een beperkt aantal auto’s geeft de fabrikant aan dat benzine met een octaangetal van 98 getankt moet worden. In dat geval is Premium brandstof natuurlijk wel aan te bevelen.

Langs autosnelwegen is de brandstofprijs in het algemeen het hoogst. Daar wordt toch wel getankt en hebben de pomphouders weinig last van concurrentie dicht in de buurt. In dorpen en steden ligt dat anders, daar wil de exploitant vaak wel genoegen nemen met wat minder marge om maar zoveel mogelijk klanten te trekken.

Onbemande pompen hebben natuurlijk lagere kosten dan bemande, zodat ook die vaak met een lagere prijs stunten. Tenslotte heb je de pompstations aan de grens. Die hebben het niet makkelijk, omdat de benzineprijzen in onze buurlanden structureel lager liggen dan bij ons. Ze moeten bijna wel genoegen nemen met lagere marges, om te voorkomen dat alle grensstreekbewoners over de grens gaan tanken.


Is de benzine van de witte pomp slechter van kwaliteit?
Witte pomp benzine is niet slechter. In de basis gebruiken alle merken dezelfde brandstof. Want alle aanbieders van zowel de bekende brandstofmerken als die van onbemande tankstations en witte pompen halen hun brandstof uit dezelfde regionale depots. En die brandstof moet voldoen aan een minimale Europese kwaliteitsnorm. Per regio kan er wel een klein verschil in zitten omdat de brandstof uit een depot in het oosten uit een ander deel van de markt kan komen dan die uit een depot in het westen. Verder voegt ieder merk zijn eigen additieven toe aan de brandstof, zodat daar kleine verschillen in kwaliteit kunnen optreden.


Waarom is het ene tankstation zoveel goedkoper dan het andere?
De brandstofprijs is opgebouwd uit de elementen productie, marge, accijns en BTW. De productieprijs wordt bepaald door de inkoopprijs van olie, plus de raffinagekosten voor de productie van olie tot brandstof. Dit onderdeel wisselt dagelijks door de olieprijs en de raffinagecapaciteit. Accijns is een vast bedrag. De BTW staat ook vast, 21 procent. Blijft over de marge, die weer is opgebouwd uit de onderdelen distributiekosten, marketingkosten, marge oliemaatschappij en marge tankstationexploitant.

Langs autosnelwegen is de brandstofprijs in het algemeen het hoogst. Daar wordt toch wel getankt en hebben de pomphouders weinig last van concurrentie dicht in de buurt. In dorpen en steden ligt dat anders, daar wil de exploitant vaak wel genoegen nemen met wat minder marge om maar zoveel mogelijk klanten te trekken.

Onbemande pompen hebben natuurlijk lagere kosten dan bemande, zodat ook die vaak met een lagere prijs stunten. Tenslotte heb je de pompstations aan de grens. Die hebben het niet makkelijk, omdat de benzineprijzen in onze buurlanden structureel lager liggen dan bij ons. Ze moeten bijna wel genoegen nemen met lagere marges, om te voorkomen dat alle grensstreekbewoners over de grens gaan tanken.

"

nog een linkje over E10 en eventuele gevolgen a.d.h.v. een test https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2012/maart/brandstof-e10-schaadt-e10-ongeschikte-auto
0 x
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"


Piaggio Liberty 50 4T 2006, Malossi Vario & Dayco, LED verlichting, Daylight Running Lights, Emergency Brake Lights,
Alarmlichten, 12V & 5V USB aansluiting 2 x 2.1A, Spanningsbegrenzer, Navigatie Garmin Zumo 220

Afbeelding

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Piaggio Liberty iget

Bericht#30 » 25 jan 2018, 07:17

Nogmaals, vraag het de fabrikant/importeur. Als je weinig rijdt is het sowieso niet aantrekkelijk om E10 te tanken vanwege o.a. kans van schimmelen van de brandstof.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Mijn Scooter (Review)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Aanmelden  •  Registreer