Weer een Liberty erbij.

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Weer een Liberty erbij.

Bericht#51 » 28 jan 2018, 20:48

In antwoord op de vragen over de stuurbalans gewichtjes het volgende:
De dealer monteert deze medium size gewichtjes op mijn verzoek voor rond de dertig euro.
Vooral bij gebruik van een geladen topkoffer kan de scooter wat minder stabiel stuurgedrag vertonen.
Omdat de gewichtjes, door de wet van de massa traagheid de stuurbewegingen dempen, krijg je een betere rechtuit stabiliteit.
Ik heb dat zelf ervaren met mijn ex-postscooter, die maximum gewichten had en heerlijk stabiel reed.
De grijze had ze niet en had met de 33 liter koffer beduidend minder stabiel weggedrag.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1150
Contacteer:

Re: Weer een Liberty erbij.

Bericht#52 » 28 jan 2018, 21:07

Wat een onzin zeg .... stuurgewichten wegen bijna niets , dus geen invloed betreft rijgedrag koffer achterop of iets dergelijks .

Stuurgewichten gaan trillingen in het stuur tegen bij wat hogere snelheden.
0 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Weer een Liberty erbij.

Bericht#53 » 28 jan 2018, 21:50

Even mijn bijdrage...

Ik heb er al 50.000 Liberty-kilometers opzitten en geen meter behoefte gehad aan stuurgewichten en van slaap-handen vanwege trillen nooit last gehad!

Hetgeen wat ze bij een Liberty wel zouden kunnen doen is: mooi staan!
Daarnaast zijn ze praktisch om de scooter voor even tegen een muur te stallen, net zoals vroeger die rubberen blokjes die aan een fietsstuur bevestigd konden worden voor datzelfde doel :D
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem13
Voormalig STN Lid
Berichten: 115

Re: Weer een Liberty erbij.

Bericht#54 » 28 jan 2018, 21:58

Brute-Force schreef:Wat een onzin zeg .... stuurgewichten wegen bijna niets , dus geen invloed betreft rijgedrag koffer achterop of iets dergelijks .

Stuurgewichten gaan trillingen in het stuur tegen bij wat hogere snelheden.


Een kenner!!

Stuur gewichten kunnen zeker helpen bij een bepaalde gewicht van scooter en gezien er een topkoffer op zit gaat je het gewicht beter verdelen.
Tevens grotere scooters hebben ze als standard erop zitten bv. Kymco People S. Dus het kan wel degelijk uitmaken.
2 x

Gebruikersavatar
Runner24
Berichten: 126

Re: Weer een Liberty erbij.

Bericht#55 » 28 jan 2018, 22:16

Stuurgewichten hebben wel degelijk invloed op stuur en rij gedrag, ondanks ze geen kilo's wegen heeft zeker een functie.
Ook worden ze gebruikt voor een goed balans van de scooter.
Neem een kymco grand dink en haal daar de gewichten vanaf, je zal snel merken dat het stuur en rij gedrag kompleet anders is ook wel instabiel.
Hoe breder het stuur hoe groter het effect.
This net als bij een auto velg die niet is gebalanceerd dan zal het stuur trillen, is hij gebalanceerd met bijvoorbeeld 3 gram of 5 gram dan is het trillen weg.
0 x

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Weer een Liberty erbij.

Bericht#56 » 28 jan 2018, 22:21

Runner24 schreef:Stuurgewichten hebben wel degelijk invloed op stuur en rij gedrag, ondanks ze geen kilo's wegen heeft zeker een functie.
Ook worden ze gebruikt voor een goed balans van de scooter.
Neem een kymco grand dink en haal daar de gewichten vanaf, je zal snel merken dat het stuur en rij gedrag kompleet anders is ook wel instabiel.
Hoe breder het stuur hoe groter het effect.
This net als bij een auto velg die niet is gebalanceerd dan zal het stuur trillen, is hij gebalanceerd met bijvoorbeeld 3 gram of 5 gram dan is het trillen weg.


Ik heb een hele discussie opgang gebracht.. :schater:

De meningen aangaande de stuurgewichten blijken dus zeer uiteenlopend.. Of het is alleen optisch, of het heeft echt nut met betrekking tot vermindering van trillingen en dergelijke..
Moet eerlijkheidshalve wel bekennen dat ik de laatste optie echt bijzonder zou vinden, maar niets is onmogelijk tegenwoordig...

Kom maar op met meer ervaringen en onderbouwingen, maar dan gaan we wel off topic.. :?
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Weer een Liberty erbij.

Bericht#57 » 28 jan 2018, 23:25

Even een laatste reactie, verder heb ik op dit punt geen bijdrage..

De Liberty is een uiterst uitgebalanceerde scooter en in zijn rijgedrag draagt daar het eigen gewicht van 106 kg en zithouding vanwege laaggeplaatst stuur aan bij.
Als de scooter op snelheid is en je neemt beide handen van het stuur, om hem te laten freewheler, dan zul je ervaren dat het met de rechtuit stabiliteit helemaal snor zit.

En waarom zetten mensen geen vraagtekens bij het feit dat er scooters al af fabriek al met balansgewichten worden afgeleverd om het werkelijke stuurgedrag van dergelijke scooters te markeren.

Echt, de Liberty heeft het niet nodig, zoals ik al eerder schreef...

En die stuurgewichten in de postscooters snap ik wel

Afbeelding

...als je ziet hoe die beladen kunnen worden en dan vooral die zijtassen met mogelijk ongelijk verdeeld gewicht in het verloop van de route.

Maar bovenal heeft Jan-H natuurlijk alle vrijheid om de scooter ermee uit te (laten) rusten en als het tussen de oren goed zit dan zal dat ook opgemerkt worden in het rijgedrag.
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Eagleseye
STN Forum Moderator
Berichten: 638
Contacteer:

Re: Weer een Liberty erbij.

Bericht#58 » 29 jan 2018, 11:05

Hallo @Jan-H,

Het is fijn om te horen dat je over een tijde weer op 2 wielen kunt gaan rond rijden.
wij zullen tijdens het Leidse pannenkoekentoer je scootertje eens gaan bewonderen.
:thumbsup: :yahoo:
1 x
Met vriendelijke groet.

Peter.

Dag record km: 312
Datum dag record: 27-6-2020

Afbeelding

Deze brommers heb ik gereden:
Puch DS 50.
Peugeot 103.
Beta Ykon.
Derbi Manhattan.
2x Piaggio Fly (een zwarte 4takt 2006 en een zilvere 2takt 2005).
Nu rij ik op mijn "Silverwing" Kymco Grand Dink 50.

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Weer een Liberty erbij.

Bericht#59 » 29 jan 2018, 12:00

vp50 schreef:Hallo Jan,
Veel veilige kilometers gewenst op deze mooie scooter,we preken een keertje af bij zestienhoven.

Groeten
Peter


Top! Peter,
Leuk om met samen leuke routes te ontdekken voor mogelijk een STN Tour in onze omgeving. :thumbsup:
Dank en groet,
Jan.
1 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Weer een Liberty erbij.

Bericht#60 » 30 jan 2018, 17:03

Beste allen,
Vandaag even naar de dealer voor overleg levering en verzekering van de scooter.
Bijgaand drie plaatjes van mogelijk mijn scooter zonder de bestelde extra's
Inderdaad heeft het 2018 4G model twee duidelijk wijzigingen t.o.v. het 2017 type:
1) Het aandrijfcarter is nu van matzwart kunststof gemaakt:
- Is makkelijker te reinigen en weegt beduidend minder.
- Zou gunstig zijn voor het veercomfort.
2) De uitlaat:
- Vind ik jammer, ze hebben gewoon een Fly/ZIP uitlaat voorzien van een nieuw ontwerp chromen hitteschild.
- Maar goed, zoals Frans al opmerkte: daar laat je de Liberty niet voor staan.
Groet,
Jan-H.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Mijn Scooter (Review)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Aanmelden  •  Registreer