Tja een beetje plomp is het wel zo'n spatlap, maar er is ook 30 cm nodig om de afstand te overbruggen.
Ik weet ook bijna zeker dat ik het er uiteindelijk niet bij ga laten zo en verder ga verder zoeken naar subtielere oplossingen.
Voorlopig laat ik het even zo.
Ook bij het achterwielspatbord klopt het niet helemaal. Het originele spatbord is wat kort aan zowel de achterkant als aan de voorzijde.
Aan de voorzijde van het achterspatbord ga ik toch ook nog een stukje (10cm) verlengen zodat er voor het achterwiel geen
meuk komt op het blok. Daar loopt het spatbord nl net niet genoeg door. Voordeel is dat die verlenging niet in het zicht zit.
Aan de achterkant van het achterspatbord heb ik twee mogelijkheden, of de standaard rubber flap wat verlengen ± 5 - 10cm of het spatbord verlengen ± 15cm.
Voor het achterspatbord zou ik eventueel wat op maat delen kunnen maken van een ander donor spatbord, waardoor het er wat mooier uit zal zien dan aan de voorzijde.
Maar ik laat het nog even bezinken voordat ik tot actie over ga
Op dit gebied laat het design van de liberty wat te wensen over.
M.i. zit het voorspatbord ongelukkig hoog en is wat te kort, waardoor het bijna geen bescherming geeft.
Het achterspatbord is eigenlijk ook te kort (voor en achter) en ook wat te smal t.o.v. de breedte van de band, want je ziet duidelijk dat de meuk er ook langs gaat. Niet zo goed over nagedacht door de piaggio jongens.
De italiaanse auto's (Alfa Romeo, Fiat, Lancia's) van vroeger hadden hier ook vaak last van, waardoor de vuiligheid in alle hoeken en gaten kwam, vochtig bleven en dus i.c.m. het slechte plaatwerk in no-time voor doorroesten zorgde.
De Alfa Romeo Sud spande wel de kroon, vandaar dat er nog zo weinig zijn overgebleven.
Maar qua design en rijeigenschappen helemaal top
Wordt vervolgd