Hallo allemaal
Hier wil ik het onstaan van mijn huidige scootertje in woord en beeld brengen.
Aangezien ik niet in staat ben een nieuwe cq dure 2e hands scooter te kopen of wel te leasen begon ik advertenties in de gaten te houden.
Tot mijn oog viel op een advertentie voor 20eurie voor onderstaande scooter.
Zoals te zien aan de buiten zijde was het van binnen al niet veel beter.
De man had een nieuwe people s gekocht en onderdelen van de oude voor zijn destijds nieuwe gebruikt en deze laten staan.
Na wat speur werk kwam ik er al snel achter dat belangrijke onderdelen ontbraken..
Werkelijk een crime om deze onderdelen , vooral de plastic delen, on line cq bij kymco dealer nog te bestellen.
Dus werd het dagelijks alle sites van marktplaats tot ebay en buitenlandse onderdelen sites af te speuren, maar gelukkig hadden we mazzel in Purmerend vond ik een rijwilezaak die een redelijk complete kymco people, niet vastgelopen, met geel kenteken, voor maar 50 eurie.
Wij in de auto gesprongen voor een bordeaux rode versie van ons exemplaar bedoeld als hoofd onderdeel om onze scooter weer op te bouwen.
Het bovenstaande exemplaar dus .
Meteen begon het strippen van de scooter to we waren , ik en mijn lieve vrouwtje, bij het kale frame van de scooter getoond hieronder.
Zoals te zien was het allemaal niet in nieuw staat, schuren slijpen en nog meer schuren,tot we de roest tot aan de kern hebben bestreden.
Hierna het hele frame en andere chassie delen met een speciale anti roest te hebben behandeld, weer keurig in het zwartgespoten.
Daar ik samen met dochterlief de scooter ga berijden was matzwart de kleur die beoogd word als eind resultaat.
En zie hier een keurig mat zwart frame.
Nu met alleen een frame komen we niet zover, wielen moter en wat aankleding zou wel zo fijn zijn, dus werd er tussen de onderdelen gezocht naar geschikt materiaal om dit geheel weeraan te drijven.
Gelukkig was de opgehaalde scooter uit purmerend een geweldige hofleveransier, en dus begon het sleutelen aan het motor blok.
Na andere sproeiers (origineel) vario rollen ontsteking gaskabels luchtfilter, olie en bezinetank weer gemonteerd te hebben driftig gaan schuren uit de keuze van de beste kappen, getoond hieronder.
Nog niet echt iets wat je weer terug plaatst, dus na een aantal dagen , weken, kwam er wat zicht in hoe de onderdelen zouden worden, zie foto, s van kappen in primer.
Begint ergens op te lijken , maar zonder uitlaat teveel kabaaal en vermogen verlies, dus na de keuzeuit 2 waarvan er 1 kapotte schotten had werd dit deenige logische keuze die volgde, na ontroesting met speciale hitte verf gespoten,
Toen werd het tijd na extra hechtlaag dekleur te gaan spuiten , zoals gezegd dochterlief wilde dolgraag matzwart, dus wat doet een vader dan , idd een tikje rood toevoegen .
Zie hieronder,
Hierna begon het gepuzzel weer eersthet blok weer op zijn plaats,zie hieronder.
Daarna de kabelboom weer op zijn plaats ophangen en vervolgens de kappen verlichting etc weer op zijn plaats zetten.
Met dit als resultaat,
Nu hoor ik jullie denken zo goed gelopen kat in het bakkie euhhhhh nou nog ff niet, uit voorzorg had ik zuiger cilinder zuigerveren etc allemaal vervangen voor nieuw, 1 klein onoplettend foutje gemaakt, werking van de oliepomp niet gecontroleerd, met dit als resultaat
Jawel een origineele vastloper, nieuwe cilinder en zuiger en drijstang naar het hiernamaals geholpen, beginners foutje, met als gevolg wederom het blok splijten nieuwe krukas lager drijfstang zuiger cilinder, tot gevolg,.
Krukas diende vervangen te worden omdat het tandwiel van de oliesmering volledig was afgesleten., dus dan maar een geheel nieuwe, Afkomstig van de donoor scooter pfffffff, scheelde weer 131eurie, en de hele boel weer gemonteerd.
Joepie hij is klaar euh nou ff nog niet, na alle handelingen vertikte hij het om nog maar een kick te geven,,,,,,,,,grrrrrrrrrrr,,,,,,,,,,,
Na al het werk het feit dat hij op een verotte krukas nog gelopen had wilde hij niet starten geen pufje geen hikje helemaal niks.....
Na 2 gefrustreerd naar het apparaat te hebben gekeken , kwam ik op het heldere idee om de 2e carbarateur , welke ook geheel gereviseerd was door mij , om die op de scooter te plaatsen, en ja hoor een hit,,, hij zoemt vroemt en snorrt weer als eenoude kat,
Na alle afstelling weer goed gezet te hebben , alweer zo,n 150 km getuft , en hij loopt weer als een zonnetje,
Dit was het verhaal achter onze oude , nieuwe scooter, hoop dat jullie het een leuk verhaaltje vinden, zie hier het eind resultaat.
Grtz Henk
Nog even een nieuwe update vandaag de spiegels binnen gekregen vanuit china, maakt het machientje toch net ff iets verder af
Waardoor het geheel er nu zo uitziet,
Hoop nog meer leuke gadgets toe te voegen in later stadium,
Grtz Henk