trekkracht peugeot

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: trekkracht peugeot

Bericht#11 » 31 jan 2018, 10:25

Perhaps I didn't understand your question completely.
But without the vario washer the transmission can adjust more into "longer". That's the only "direct effect".
speed/rpm ratio increases. This will probably giver lower rpm @ 45km/h.
The limits are now CDI and engine power (both unchanged) vs. wind drag and rolling resistance (increased).
You may still reach the same max. rpms (at higher speeds), if the transmission is not too long.

Sometimes derestricting is not all the work, you have to adjust other parameters too.
Sport variomatics have their reason.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
ben
STN Tourbuffel
Berichten: 1947
Contacteer:

Re: trekkracht peugeot

Bericht#12 » 31 jan 2018, 10:48

Scooter Forens Frans schreef:Ik ben eveneens van die oude stempel, echter 4 jaar later geplaatst...

Maar hiermee is natuurlijk mijn vraag niet beantwoord.
Jammer, want ik lees het vaker dat toerental afneemt bij volgas na acties in de aandrijflijn en wordt daarbij niet geschreven over toegenomen topsnelheid...

Is het laatste wel het geval, dan kan ik snappen wat er gebeurt na het verwijderen of dunner maken van de varioring.

natuurlijk gaat ie harder zonder ring en hij loopt rustiger in toerental bij eind snelheid zal de toeren wel hetzelfde zijn weet ik niet zou je toerenteller moeten hebben
0 x
Kymco g dink
Sym fiddle
Ford streetka

Gebruikersavatar
ben
STN Tourbuffel
Berichten: 1947
Contacteer:

Re: trekkracht peugeot

Bericht#13 » 31 jan 2018, 10:51

met mijn scooter mag je wokken :darulez: maar vind chinees wel lekker :yahoo:
0 x
Kymco g dink
Sym fiddle
Ford streetka

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: trekkracht peugeot

Bericht#14 » 31 jan 2018, 12:29

Hé hé,

Nu lees ik wat ik zou verwachten! :lol2:

Maar bovenal een mooie acceleratie op getoonde video :thumbsup:
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: trekkracht peugeot

Bericht#15 » 31 jan 2018, 19:14

Scooter Forens Frans schreef:Hallo Ben,

Je schreef:
nee ring is er uit daarom maakt ie ook minder toeren volgas

Leg eens uit, ik snap dit niet!

Vriendelijke groet,
Frans


Hoi Frans,
Als we uitgaan van een standaard scoot, zijn dit een aantal dingen die je kan veranderen mbt trekkracht.

1 De Vario,..... Malossi vario heeft andere baan. Met de juiste gewichten trekt de scoot sneller op ten koste van topsnelheid.
2 De rollers,..... Dr Pulley slidingrollers vallen dieper in de vario en schuiven langer door. Beter trekken betere top.
3 De cdi (niet bij elystar ivm met cdi die ook oliepomp aanstuurt) Door optimalisatie moment van ontsteking betere pick-up en veel meer koppel vanaf wegrijden. Ik rij de topperformances variable CDI, trekt als een malleke top vlakt hij netjes uit. Zelfde top als std cdi.
4 Het monteren van een ondermaatse band. vb 120x80x12 vervangen door een 120x70x12.
(ik heb deze truuk omgedraaid bij de elyseo100 maxiscoot voor meer top130x70x12 was de std maat,..... zit nu een 130x80x12 op).
5 veranderen van transmissie rapport (naar beneden). Meeste scootjes kan je dit vergeten, er zit al een "trek" vertanding in. Maar de speedfight lc is er met een 13primair en 12secondair. Kan je 12 12 doen. Maxiscoot elyseo heeft 14p en 14s. heb een kitje voor 15p en 16s. (ik tel altijd de tandjes op de assen, niet de opgeperste tandwielen).
6 Luchtfilter restrictie, weghalen icm met sproeiers aanpassen Idle en Hoofd-sproeier.
7 Gasschuifrestrictie, Vooral 2t machines. Atomisatie hoek is vaak 30graden, zelf laatst ondervonden dat een gasschuif geveild naar 45graden (is max) veel meer effectiviteit in je gasgebied legt. Respons op elk toerental en betere menging van grotere sproeiers.
8 Te dikke gasnaald. VB Dellorto naaldje W7 is een naaldje dat het goed doet op mijn 50 en 100cc met andere uitlaat.
9 Haal je windscherm eraf en monteer de std variant. Dit als je een groot windscherm hebt natuurlijk.
10 No brainertje........Bandenspanning en type band. Bij winterbanden lever je ietsje in, tenminste bij mijn 50cc. De elyseo 100cc gaat nu 105-110 en die top blijft zo bij zomer of winterbanden. Zal de variabele cdi zijn.

Hier een tiental redelijk makkelijke truukjes die niet al te veel kosten.
Je kan ook voor andere cylinders gaan (niet legaal) Portmappen bij 2t en andere aanpassingen.
Wat mij betreft kan je bovenstaande top10 (niet in bepaalde volgorde) als getest en werkend aannemen.
Dus mochten er nog vragen zijn,........
Of er dingen bij moeten,.....
STN is the place to be!
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: trekkracht peugeot

Bericht#16 » 31 jan 2018, 19:29

Welke actie komt dan overeen met hetgeen geciteerd is?

Ik vermoed geen enkele, en daar was het me om te doen, al het andere is me bekend en hebben tot doel om verloren energie te winnen.

Maar het citaat vermoedde een begrenzer op snelheid en die kende ik nog niet... dus een soort cruise control die de toeren variabel begrenst om vastgelegde maximale snelheid onder wisselende omstandigheden te garanderen.
Ik kom deze niet tegen in de opsomming :)
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Mijn Scooter (Review)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer