bertocello schreef:Probleem opgelost. Er scheelde niks aan mijn brommer, wel aan de multimeter. Hetzelfde had ik met deze meter nog eens voor gehad, een paar jaar geleden. Mijn broer die beter thuis is in dit soort dingen reageerde al onmiddelijk toen ik het hem vertelde "je bent toch niet weer met die rommel aan de slag geweest?" wel hoor ! maar vanaf vandaag niet meer want hij ligt in de afvalcontainer.
Mijn boordspanning gaat dus van 13 ,1 tot 14,1 zowel gemeten aan de accu als aan de stekkers met alleen contact aan en met lopende motor.
Overigens scheelt elke meettest slechts 0,5 volt als ik het display van de Symphony en dat van de multimeter naast elkaar leg, waarbij ik dan nog opmerk dat de multimeter wel na de komma meet en de Sym niet.
Het oorspronkelijke probleem dat je eerst 30V gemeten hebt met draaiende motor in combinatie met contact aan een dimlicht gaat al branden zonder draaiende motor blijft mij intrigeren.
Ook het feit dat een multimeter ineens een dubbele spanning aangaf vond ik erg vreemd. Ik heb al veel multimeters gehad en versleten maar dat nog nooit gehad
Ik denk eerder dat je accu-circuit op een op andere manier in serie heeft gestaan met je lichtspoel-circuit.
Dan heb je daarmee misschien hetzelfde effect gecreëerd als twee 12Volt accu's in serie. b.v. 13,4V (accu) + 14,8V (lichtspoel) is gelijk 28,2V en ongeveer 30V.
Zo'n probleem lijkt mij dan eerder veroorzaakt te worden door een fout in de bedrading of iets dat verkeerd aangesloten is geweest, waardoor de 2 circuits gekoppeld werden.