Dan schreef:Inmiddels heeft zoonlief er al een kleine 3000 km op gereden, dochter gaat naar de 2300 toe. Haar brommer is van meet af aan probleemloos geweest qua snelheid, 58 op de teller, 54 a 55 gps. Zakte qua top nauwelijks in. Inmiddels toch maar de Dayco riem erop gezet, verder niets dan oliepeilen en tanken.
Die van hem heeft in het begin wel steeds snelheids"problemen" gekend. Daarvoor dus de Dayco gemonteerd met tijdelijk succes, als snel zakte de snelheid weer in naar 50 a 52 op de teller (warme motor). Dat klopte niet met de dingen die ik van jullie gelezen heb.
Ben ik eerst maar eens naar de variorollen gaan kijken. Niet echt iets aan te zien, een heel klein plat kantje bij twee van de zes rollen. Leken merkloze rollen, zeker geen Malossi die je verwachten zou bij je variateur.
Maar goed, Leovince 7,2 gram er in gezet (want andere waren niet snel leverbaar). Er zat 7,5 in. En dat met die 7,2 gaat dus erg goed samen!! Nu is zijn brommer ietsje sneller dan die van zijn zus (zegt ie of denkt ie, allebei goed wat mij betreft). Meestal 55 op de gps, soms zelfs 58 maar ik denk dat dat aan de telefoon ligt. En dat al zonder mankeren voor zeg 700 km sinds 24 december. Voelt vlotter dan ooit, pakt goed op en trekt goed door. Misschien dat ik nog eens iets lichter rollen probeer, gewoon voor het experiment, 6,8 gram. Houdt ie met tegenwind of helling op misschien iets meer gang. Het toerental hoor je eigenlijk niet dalen bij toenemende last, dus misschien is 7,2 al wel een optimum.
Daarnaast geen druppel olie verbruikt sinds de 1000 beurt. Geen kraakje of rammeltje, vlot starten, top brommers hoor! Oh ja, verbruik komt op ongeveer 1 op 44 uit, met de 22 km retour per dag. Ook daar tevreden over.
Leuk verslag..! Had laatst iemand gesproken met een New Liberty waarin ook 7.2 gram was gemonteerd, maar die maakt nogal wat extra toeren en topsnelheid ook wat minder. Die heeft uiteindeljk de 7.5 gram weer laten monteren. Bijzonder dat het bij de Liberty van jou zoon wel goed uitpakt..!