Bij het omleggen van het stroomcircuit 12v klokje, nu paar maanden geleden, viel mij al op dat er in het tellerhuis een plaats was voor een 2e (dag) teller en andere optionele extras.
Dit zat dus al een tijdje in mijn hoofd.
Toen ik laatst weer eens een elyseo voor iemand nakeek,... heb ik een elyseo 125cc4t teller gekregen die daar op de plank lag te stoffen sinds 2001.
Het plan was om het dag tellergedeelte van de 125tacho over te zetten naar de Brom Teller. De 125cc tacho heeft een extra vertragingswieltje voor het punt van aansluiten tachokabel maar hierna zijn de mechaniekjes hetzelfde.
Maar het zijn tellers,..... dus ergens kom je pons, popnagel of andere remmingen tegen om het veranderen van de tellerstand tegen te gaan.
Dit waren er 2, met een boortje in de hand de top vrij gemaakt. Hier zitten ook 2 schroeven dus als bevestiging zijn die ponsjes niet bedoeld.
De teller,.... Ik een 3m (schone) plakband over de teller geplakt(als je de as losmaakt wil je geen losse rollen en de stand blijft correct.
Nu is de km rol gemigreerd van brommer teller naar het mechaniek van de 125 tacho, brom aandrijving hierop.
Nu heb ik dus mijn KMstand in een nieuw telleraandruifhuis met dagteller klaar voor inbouw in de bromteller.
Voor het uitsnijden van het 2e kijkgat van de dagteller heb je geen mal nodig want de uitsparing zit al in de achterplaat.
Je moet de toplaag wel wegsnijden.....Lijkt op een sticker maar materiaal is taai, waarbij net de letters MPH verdwijnen.
Het beste snij je op de achterkant,... ik had glas als ondergrond en dat ging goed.
Als het mechaniek wordt overgezet, moet je naald eraf. Haal eerst het uitslag pinnetje weg en geef de naald een zetje beide kanten op. Let op waar hij stil komt te staan, ik had hier een stripje plakband 3m voor indicatie bij terugplaatsten.
Eerst de naald en dan de terugslag pin,... andere volgorde werkt niet goed merkte ik.
En als extra project (totale kosten 1euro) een volt meter. (vraag me niet waarom, maar wildealtijd al een voltmeter).
Deze in de achterplaat getapt m3 met loctite blue. Achterplaat is een soort perspex of polycarbonaat, met de hand voorzichtig tapje indraaien.
Vlakbij het dashboard heb ik een aansluiting direct naar accu dus daar kan hij mooi met de +draad bij.
Bovenstaande klus zal voor de meesten te veel zijn. Echter ben ikzelf verbaasd dat ik geen enkel addertje ben tegengekomen.
Het overplaatsen van het hele tellermechaniek is pure lui-heid mijner zijds. Ik had geen zin om als horlogemaker elke nummerrol en tandwieltjes los te verplaatsen.
Morgen ga ik hem erin hangen ivm met licht en het is ook al laat.
Daar komt natuurlijk ook nog een foto van.