Dagteller en Voltmeter ingebouwd.

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Dagteller en Voltmeter ingebouwd.

Bericht#1 » 26 jul 2017, 00:16

Bij het omleggen van het stroomcircuit 12v klokje, nu paar maanden geleden, viel mij al op dat er in het tellerhuis een plaats was voor een 2e (dag) teller en andere optionele extras.
Dit zat dus al een tijdje in mijn hoofd.

Toen ik laatst weer eens een elyseo voor iemand nakeek,... heb ik een elyseo 125cc4t teller gekregen die daar op de plank lag te stoffen sinds 2001.

Het plan was om het dag tellergedeelte van de 125tacho over te zetten naar de Brom Teller. De 125cc tacho heeft een extra vertragingswieltje voor het punt van aansluiten tachokabel maar hierna zijn de mechaniekjes hetzelfde.
Maar het zijn tellers,..... dus ergens kom je pons, popnagel of andere remmingen tegen om het veranderen van de tellerstand tegen te gaan.
Dit waren er 2, met een boortje in de hand de top vrij gemaakt. Hier zitten ook 2 schroeven dus als bevestiging zijn die ponsjes niet bedoeld.

De teller,.... Ik een 3m (schone) plakband over de teller geplakt(als je de as losmaakt wil je geen losse rollen en de stand blijft correct.
Nu is de km rol gemigreerd van brommer teller naar het mechaniek van de 125 tacho, brom aandrijving hierop.
Nu heb ik dus mijn KMstand in een nieuw telleraandruifhuis met dagteller klaar voor inbouw in de bromteller.

Voor het uitsnijden van het 2e kijkgat van de dagteller heb je geen mal nodig want de uitsparing zit al in de achterplaat.
Je moet de toplaag wel wegsnijden.....Lijkt op een sticker maar materiaal is taai, waarbij net de letters MPH verdwijnen.
Het beste snij je op de achterkant,... ik had glas als ondergrond en dat ging goed.

Als het mechaniek wordt overgezet, moet je naald eraf. Haal eerst het uitslag pinnetje weg en geef de naald een zetje beide kanten op. Let op waar hij stil komt te staan, ik had hier een stripje plakband 3m voor indicatie bij terugplaatsten.
Eerst de naald en dan de terugslag pin,... andere volgorde werkt niet goed merkte ik.

En als extra project (totale kosten 1euro) een volt meter. (vraag me niet waarom, maar wildealtijd al een voltmeter).
Deze in de achterplaat getapt m3 met loctite blue. Achterplaat is een soort perspex of polycarbonaat, met de hand voorzichtig tapje indraaien.
Vlakbij het dashboard heb ik een aansluiting direct naar accu dus daar kan hij mooi met de +draad bij.

Bovenstaande klus zal voor de meesten te veel zijn. Echter ben ikzelf verbaasd dat ik geen enkel addertje ben tegengekomen.
Het overplaatsen van het hele tellermechaniek is pure lui-heid mijner zijds. Ik had geen zin om als horlogemaker elke nummerrol en tandwieltjes los te verplaatsen.

Morgen ga ik hem erin hangen ivm met licht en het is ook al laat.
Daar komt natuurlijk ook nog een foto van.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
3 x

Gebruikersavatar
Rolinda
Berichten: 336
Contacteer:

Re: Dagteller en Voltmeter ingebouwd.

Bericht#2 » 26 jul 2017, 00:24

Geen schroefjes vergeten :crazy3: en alles weer op zijn plaats?

Knap gedaan hoor!!
1 x
..HappyCaferacer..

Afbeelding
Van 24-03-2017 tot 22-11-2018 caferacer raw 50
22-11-2018 A Rijbewijs, Mash 250 Scrambler
Totaal 1888 km gereden
Dag record 280 km
Volg onze avonturen op FB!https://www.facebook.com/groups/288962908449615
Brommervakantie Zwitserland 2018 https://youtu.be/tJqMS_vEOy8

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Dagteller en Voltmeter ingebouwd.

Bericht#3 » 26 jul 2017, 00:30

Rolinda schreef:Geen schroefjes vergeten :crazy3: en alles weer op zijn plaats?

Knap gedaan hoor!!


When I Shake It,..... I Hear Nothing!
2 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Dagteller en Voltmeter ingebouwd.

Bericht#4 » 26 jul 2017, 12:36

Super project ! Bijna net zo eenvoudig als de klok van een GD.

Heel duidelijk met die foto's.
0 x

Gebruikersavatar
Rolinda
Berichten: 336
Contacteer:

Re: Dagteller en Voltmeter ingebouwd.

Bericht#5 » 26 jul 2017, 23:39

Elyseo General schreef:
Rolinda schreef:Geen schroefjes vergeten :crazy3: en alles weer op zijn plaats?

Knap gedaan hoor!!


When I Shake It,..... I Hear Nothing!


Super!! ::-
0 x
..HappyCaferacer..

Afbeelding
Van 24-03-2017 tot 22-11-2018 caferacer raw 50
22-11-2018 A Rijbewijs, Mash 250 Scrambler
Totaal 1888 km gereden
Dag record 280 km
Volg onze avonturen op FB!https://www.facebook.com/groups/288962908449615
Brommervakantie Zwitserland 2018 https://youtu.be/tJqMS_vEOy8

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Update: Dagteller en Voltmeter ingebouwd.

Bericht#6 » 27 jul 2017, 00:23

Ik heb wel 5 fotos gemaakt, deze is de minst wazige. In de regen zonder flits gaat het niet worden.
Wel kan je zien dat ik de eerste 2 nummerrollen een tandje moet verzetten zodat ze netjes recht zoals de rest zijn, dus dat moet nog even. Heb even wat test kms gemaakt en alles werkt.
En net als bij de 2CV zie je volts steigen met meer gas geven. lol

Moet zowieso nog 1x open,... om het kijkvenster wat beter en schoon te krijgen (was iets te gortig met siliconenvet hehehe).


Afbeelding

Nu klaar met alle werkzaamheden, laatste toevoeging is een benzine meter maar nu met reserve indicatie. Ook uit de 125CCTacho. Was een gok,.... werkt gewoon.

Afbeelding

Klein gaatje ponsen voor de reserve indicatie LED.Wederom voorbereiding in de achterplaat.

Afbeelding

We hebben nu als extra:
1 Dagteller origineel Peugeot
2 Reserve indicatie brandstof origineel peugeot.
3 Volt meter,... universeel elektronica part 1euro.

Heb je een, VivaCity, Speedfight 1/2, Elyseo, Trekker of Looxor........... Dan kan je bovenstaande truc ook uitvoeren. Teller mechaniek is bij deze modellen hetzelde.
1 x

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Update: Dagteller en Voltmeter ingebouwd.

Bericht#7 » 30 jul 2017, 21:43

Het was even wachten totdat de tank leeg begon te raken,....
Et Voila,.... een amber gele led licht op.
De wijzer met reseve indicator is dus gewoon over te zetten.
Wel moet ik de naald nog zo afstellen dat het lampje gaat branden op het één na laatste streepje en niet voorbij het 0-punt.

Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Dagteller en Voltmeter ingebouwd.

Bericht#8 » 30 jul 2017, 22:59

Kan iemand mij uitleggen waarom een volle tank als 4/4 aangegeven wordt?
0 x

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Dagteller en Voltmeter ingebouwd.

Bericht#9 » 30 jul 2017, 23:55

Meatlove schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom een volle tank als 4/4 aangegeven wordt?


Alleen Veglia (OEM meter maker voor velen) heeft het zo,... Je zou het ze kunnen vragen.
Er zijn ook andere zoals Jaeger en universele. die geven vaak 1/1 aan. zie foto.
Zelf nooit op gelet, kijk meer naar stand v/d naald.



Afbeelding
1 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Dagteller en Voltmeter ingebouwd.

Bericht#10 » 31 jul 2017, 21:41

Het viel mij toevallig op. Ik weet niet anders dan 0 - 1/2 - 1. leuk die details. :)
0 x

Social Media

   

Terug naar “Revisie, technische aanpassingen en eigenbouw”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer