Nieuwe categorisering van rijbewijzen CBR.

In deze rubriek kun je alles kwijt over motor / MP3 scooters
Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Nieuwe categorisering van rijbewijzen CBR.

Bericht#1 » 09 sep 2017, 16:28

Uit niet nader te noemen bron werkzaam nabij het cbr. Kreeg ik te horen dat alle Motor-rijinstructeurs een uitnodiging gaan krijgen over de nieuwe categorisering van de Nederlandse rijbewijzen. Hier was kennelijk een meeting over.
Bij het wachten /afhalen van mijn reisgenoot,... hoorde ik cbr personeel bij het naar buiten gaan gniffelend zeggen,... "HAHA zijn we mooi van die MP3's af". Ik denk stil zitten en net doen als of ik aandachtig mijn smartphone bedien, wellicht hoor ik meer. Hoorde ook nog: "ja aanstaand, dat is 1 jan.2018"
Maar toen de dames en heren mij zagen werd er niet meer gesproken.
Ik heb voor de rest geen info over welke categorieën het gaan, en/of er nieuwe bijkomen.
Al denk ik wel dat er een speciaal bewijs komt voor de MP3 en andere 3wielers, dit gezien de opmerking die ik overhoorde.

Hoop zo dat het allemaal; mee gaat vallen, niet waar is, uitgesteld wordt, implementatie problemen geeft etc etc.
Toch weer een stukje bewegingsvrijheid in gevaar!.
0 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Nieuwe categorisering van rijbewijzen CBR.

Bericht#2 » 09 sep 2017, 16:30

... aldus onze anonieme undercover correspondent.
0 x

Gebruikersavatar
gerard lift
Berichten: 1277

Re: Nieuwe categorisering van rijbewijzen CBR.

Bericht#3 » 09 sep 2017, 16:53

Tja cbr vieze vuile nou ja vul zelf maar in zijn het :what2:
0 x

Gebruikersavatar
gerard lift
Berichten: 1277

Re: Nieuwe categorisering van rijbewijzen CBR.

Bericht#4 » 09 sep 2017, 19:31

Ben erachter op de site van de KNMV staat het uitgelegd de motorrijbewijzen gaan op de schop komt ook een code op voor 3 wielige voertuigen genaamd code 80
Slechte zaak
0 x

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Nieuwe categorisering van rijbewijzen CBR.

Bericht#5 » 09 sep 2017, 20:24

gerard lift schreef:Ben erachter op de site van de KNMV staat het uitgelegd de motorrijbewijzen gaan op de schop komt ook een code op voor 3 wielige voertuigen genaamd code 80
Slechte zaak


Holy Sh!t, Als die gasten regel-plezier hebben,...... kost het ons weer plenty.
Makkelijker kan het niet,... wel duurder.
Ik stel voor.... Kosten naar europees gemiddelde vastzetten.
0 x

Adriano33

Re: Nieuwe categorisering van rijbewijzen CBR.

Bericht#6 » 09 sep 2017, 20:35

Hmm..... weer een rijbewijs erbij?
Ik weet het niet hoor, maar zal me benieuwen hoe willen ze dat afhandelen de bestuurders/verzamelaars van ape's of andere 3 wielers!
Het zou vd zotte zijn dat al die mensen opnieuw examen zouden moeten afleggen om hun hobby te behouden.

Maar die mafklappers die dat verzinnen kennende, zal het er wel weer om gaan om er weer een extra melkkoe bij te hebben. :nono2:
0 x

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Nieuwe categorisering van rijbewijzen CBR.

Bericht#7 » 09 sep 2017, 20:43

Kan ook zijn dat je straks een lichte motorscooter mag rijden met een autorijbewijs... Mits je minimaal 5 jaar je autorijbewijs hebt..
Maar dat gerucht heb ik al eens eerder gehoord..
1 x

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: Nieuwe categorisering van rijbewijzen CBR.

Bericht#8 » 09 sep 2017, 20:44

eerst je ergens in verdiepen helpt dit is de europese eis al jaren bekend iedereen mag straks op een mp3 rijden met motor rijbewijs tot 15kw.. pas na de doorlopen tijd mag je die dikke 3 wielers rijden daar komt het kort op neer wij met een rijbewijs b voor 2013 gehaald kunnen gewoon doortuffen op de lt versie. s heeft dus alleen betrekking op motorrijbewijs..
roelf
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
axisissi_NL
Berichten: 293

Re: Nieuwe categorisering van rijbewijzen CBR.

Bericht#9 » 09 sep 2017, 21:15

Ik zou het eigenlijk wel een goede ontwikkeling vinden als ook de mp3 rijders iets van een extra cursus moeten volgen want je je bent met een mp3 gewoon een motorrijder maar dan zonder enige kennis over motorrijden anzieg
0 x

Gebruikersavatar
Ryanmiepmiep
Berichten: 193

Re: Nieuwe categorisering van rijbewijzen CBR.

Bericht#10 » 10 sep 2017, 07:58

K vind net een bericht op fb van een rikschool bij mij in de buurt:

LET OP ..... De leeftijd voor examen op een zware motor word verlaagd naar 21 jaar !!!
De leeftijd om examen te doen voor de zware motorcategorie (A) zal worden verlaagd van 24 naar 21 jaar. Als je het A-rijbewijs behaalt voor je 24e, krijg je code 80 op je rijbewijs. Met die code mag je rijden op een driewielig motorrijtuig, een lichte motor (A1) en een middelzware motor (A2).

De code 80 vervalt twee jaar na het behalen van je A-rijbewijs of als je voor die tijd 24 wordt. Je mag dan ook op een zware motor (A) rijden. Je hoeft daarvoor geen extra examen meer te doen.

De verlaging van de leeftijd voor het A-examen is een uitvloeisel van de derde Europese rijbewijsrichtlijn. Die geeft aan dat je vanaf je 21e jaar op een driewielig motorrijtuig met een vermogen vanaf 15 kW mag rijden en daarvoor heb je het rijbewijs A nodig. Hiervoor moet je twee praktijkexamens doen, namelijk het motorexamen voertuigbeheersing (AVB) en het motorexamen verkeersdeelneming (AVD). Beide praktijkexamens leg je af op een tweewielige motor, er komt dus geen examen voor driewielige motorrijtuigen. Vooraf aan de praktijkexamens moet je eerst geslaagd zijn voor het motortheorie-examen. Alleen als je al een rijbewijs voor de lichte motor (A1) of de middelzware motor (A2) hebt, hoef je geen theorie-examen meer te doen.

Het CBR past momenteel de ICT-systemen aan op de wetgeving die in Nederland per 12 juli 2017 versneld is doorgevoerd op aandringen van de Europese Commissie. Dit moet het mogelijk maken dat je met ingang van eind november vanaf je 21e jaar een motorexamen voor de zware categorie (A) kunt reserveren. De definitieve invoeringsdatum volgt nog.
www.rijschoolwesterhuis.nl
0 x

Social Media

   

Terug naar “Alles over Motor / MP3 Scooters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer