Review Piaggio MP3 500 HPE 2019

In deze rubriek kun je alles kwijt over motor / MP3 scooters
Gebruikersavatar
Marc
Berichten: 818

Review Piaggio MP3 500 HPE 2019

Bericht#1 » 31 okt 2021, 17:13

Hier gaan wij de ervaringen met onze MP3 bijhouden.

Waarom een MP3? Hoe het begon.

Zoals wel bekend rijden Nel en ik onze tourtochten altijd samen op onze New Dink en dat ging altijd prima. Toch hadden wij diverse redenen om over te stappen op een motorscooter, en dan een MP3 in het bijzonder.

- Het aantal tourtochten per jaar is beperkt en de aanrijd afstand naar een tourtocht is voor ons vaak zeer fors.
- Het constant moeten wisselen van fietspad naar rijbaan is irritant, en gevaarlijk.
- Het rijden op een fietspad is irritant en gevaarlijk, wij hebben dit jaar weer enkele aanrijdingen door auto's uit zijwegen ternauwernood weten te voorkomen.
- Het opstappen op de ND is voor Nel niet makkelijk en ik heb ook de nodige moeite om de scooter op dat moment onder controle te houden.
- Wij zitten samen zelfs op een ND niet werkelijk riant. Dat ligt uiteraard meer aan ons dan aan de ND. :rlol:

Klein probleempunt, ik heb geen motorrijbewijs. Bovendien zou de aanschaf van een motorscooter de opstapproblemen niet verhelpen, deze scooter zou waarschijnlijk nog zwaarder worden. En een lichte 125 cc zoals bijvoorbeeld @Jan-H heeft is voor ons te klein.

Dan maar een MP3? Die blijft in ieder geval zelfstandig staan zodat Nel eerst kan opstappen en ik niet de scooter met Nel samen overeind hoef te houden. Toen we vorige week zaterdag met de auto terugreden naar Apeldoorn zijn we spontaan bij Motoveda langs gegaan om eens te kijken of Nel makkelijk op een MP3 kon klimmen. En warempel, dat ging prima, op een 300 zelfs nog iets beter maar de 500 zit voor ons samen veel ruimer. Eenmaal terug in Apelcity kwam het gesprek al snel weer terug op de MP3 die we gebruikt hadden om te passen, een witte 500 die nou eenmaal vooraan in de rij stond. Hoe langer dat we het erover hadden, des te meer belangstelling kregen wij in juist deze MP3. Moeten we echter nu een MP3 kopen om die vervolgens tot volgend jaar maart in de schuur te laten staan? Eigenlijk niet maar we hebben het toch gedaan. De inruilprijs voor onze mooie New Dink was acceptabel en gisteren hebben wij onze nieuwe aanwinst opgehaald. In de stromende regen ben ik van Ede naar Apeldoorn gereden en het ging prima.
Afbeelding

Bij het plaatsen in de schuur bleek het stuur met spiegels van de MP3 zelfs smaller te zijn dan van de ND zodat ik zonder insteken door de schuurdeur kwam.
Afbeelding

Zondag hebben we ons eerste ritje gedaan samen via Apeldoorn - Epe - Nunspeet - 't Harde - Epe - Apeldoorn. Compleet met een stukje snelweg en het ging allemaal prima. Wel even wennen natuurlijk aan de typische motorzaken. Wij zijn echter erg blij met onze nieuwe witte aanwinst.
5 x
Groeten van Marc & Nel

Piaggio MP3 500 HPE (2021-)
Kymco New Dink (2015- 2021)
AGM VX50 (2014-2015)
Aprillia Habana (2000-2014)
Solex Oto (1983- )
Yamaha DT 50 (1982-1985)
Tomos 4 TL (1981-1982)

Langste rit solo op 1 dag: 473 km (09-08-2015)
Langste rit met Nel achterop op 1 dag: 346 km (24-07-2016)

Gebruikersavatar
vp50
Berichten: 268

Re: Review Piaggio MP3 500 HPE 2019

Bericht#2 » 31 okt 2021, 17:39

Lekker genieten :thumbsup:

Groeten

Peter
0 x

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Review Piaggio MP3 500 HPE 2019

Bericht#3 » 31 okt 2021, 17:54

Heel leuk, en wat een prachtige machine en de kleur "wit".
Vroeger géén gewilde kleur voor handelaren met hun uitspraken maar de
kleur wit zien we steeds meer en is nu toch wel een mooie kleur. :thumbsup:
0 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Review Piaggio MP3 500 HPE 2019

Bericht#4 » 01 nov 2021, 11:44

Hallo Marc en Nel,
Dat zijn geen halve maatregels van 50 naar 500cc.

    Ten eerste: Van harte gefeliciteerd met de aanschaf van deze prachtige machine.
      Begrijpelijk dat je op een bepaald moment gaat kiezen voor meer comfort.
        Gelet op onze wetgeving, is een MP3 de enige mogelijk om met het B- rijbewijs op een motor te kunnen rijden.
          Logisch dat een 125 cc voor jullie géén optie was vanwege het formaat én het moeten halen van een A- rijbewijs.

          Je argumenten betreffende de positie van de 45 km/h scooter in het verkeer, was ook voor mij de reden om over te stappen op een lichte motor. (zie: Review Piaggio Medley 125 IGET 2020).
          Ik was echter al sedert 1962 in het bezit van het motorrijbewijs, zodat voor mij het rijden op een 2 wieler mogelijk bleef.

          Dus! veel plezier samen met dit mooie Italiaanse Schimmelpaard (Fungo Cavallo). :thumbsup:

          Eerste DBS tour 'na corona' op 28 augustus in de Achterhoek.
          Afbeelding
          0 x
          Jan-H
          Na 56 jaar weer op een motorscooter!

          Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
          Afbeelding

          Gebruikersavatar
          Jo&Marian
          Berichten: 1112

          Re: Review Piaggio MP3 500 HPE 2019

          Bericht#5 » 01 nov 2021, 14:23

          Marc en Nel, welkom bij de STN afdeling "grote jongens" :lol:

          Van iets meer pk's en comfort ga je zeker geen spijt krijgen!
          Veel sterkte met het wachten op de zomer 2022 en dan heeeeel veel plezier!

          ;) Jo
          0 x
          Als het niet gaat zoals het moet....dan moet het maar zoals het gaat!

          Gebruikersavatar
          peter stupers
          Berichten: 1206

          Re: Review Piaggio MP3 500 HPE 2019

          Bericht#6 » 01 nov 2021, 19:09

          Proficiat met deze mooie witte aanwinst, veel plezier en veilige km-ers ermee. :thumbsup:
          0 x
          Groeten Peter.

          Gebruikersavatar
          Heinz
          Berichten: 1643

          Re: Review Piaggio MP3 500 HPE 2019

          Bericht#7 » 02 nov 2021, 15:33

          Ik heb een keer op een MP3 gereden en het rijdt heel makkelijk. Gewoon als een grote en snelle scooter. Dat je twee voorwielen hebt merk je niet. Een erg mooi concept van Piaggio.
          0 x
          Honda SH 300i '10
          Suzuki Bandit 1200S '06
          Kymco Agility 50 '13

          Social Media

             

          Terug naar “Alles over Motor / MP3 Scooters”

          Wie is er online

          Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

          Aanmelden  •  Registreer