Zaterdagmiddag ben ik bij mijn monteur geweest om te zien of hij nog iets had staan. Vorige week was ik namelijk al bij een grote motorzaak geweest voor een Suzuki GSX600F uit 1991, die reed echt fantastisch, zag er prima uit, 43000km, waar er legio voorbeelden zijn van zulke motoren die 100.000+km rijden zonder veel problemen. Vraagprijs was slechts €800, dus eigenlijk een no-brainer.
Dus toen mijn ouders er zaterdag waren, op naar Nijeveen om de Soez te bekijken e/o kopen. Maar toch knaagde er iets, mijn monteur heeft me nog nooit belazerd, heeft de Shadow beoordeeld en een paar weken op de hefbrug gehad. Allez, in de auto, op naar Roland, binnen gestapt en daar stond ze: Een groene Yamaha Diversion uit 2000, 22500 km en afgezien van een remklauw die vast zat, een scheurtje in de buddy en een dooie accu was er HELEMAAL NIETS aan te merken. Uitlaten zaten geen roestpitjes op, voorvork, beschermbeugels om het blok, alles zag er picobello uit.
Toch even gevraagd wat ze moest kosten, al dachten we dat het ruim buiten budget zou liggen, maar we sloegen achterover van de woorden uit zijn mond. €150 onder budget omdat ik al zoveel ellende heb gehad met de Shadow en ik hem al het onderhoud gun. Over no-brainer gesproken. Hij zou me bellen wanneer ze klaar was voor een proefrit en wij onderweg naar de Soez. Een kwartier later ging de telefoon: Ze is klaar, als je wilt kun je vandaag of maandag rijden.
In Nijeveen nog even rondgelopen, maar zowel mijn ouders als ik waren er wel uit, het was een gelopen race. Als de Yamaha echt niet zou bevallen, kon ik altijd nog kijken bij de Soez. Vandaag dus proefgereden en het was liefde op het eerste gezicht. Nu dus eigenaar van een zgan Yamaha Diversion 600 uit 2000 en vandaag al met al zo'n 150 km gereden.