MP3 needs frequent steering bearing changes, ~800€ each

In deze rubriek kun je alles kwijt over motor / MP3 scooters
Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

MP3 needs frequent steering bearing changes, ~800€ each

Bericht#1 » 06 feb 2017, 18:43

For the first time at 12000km, just after warranty expired.
Dealer then said, he has got new bearings which will last forever.
Now at 29000km steering lock again. :bang!:
Dealer said, he knew what he promised before, but unfortunately the MP3 is made of cheapest chinese crap.
He's got very new bearings which might perhaps last 20000km.

Guess how many exchanges my Kymco Xciting 500 needed for >50000km!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: MP3 needs frequent steering bearing changes, ~800€ each

Bericht#2 » 06 feb 2017, 18:54

Better to buy a well preserved car for the same price.
You sit warm and dry but... less sporty.
I saw lots and lots of secondhand MP3 on sites for sale.
Perhaps not for nothing.
Jan. :wheely:
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
HaagseTweet
Berichten: 1578

Re: MP3 needs frequent steering bearing changes, ~800€ each

Bericht#3 » 06 feb 2017, 19:01

As far as i know this has been a know and costly problem for years already with the MP3 and the way it's front suspension is constructed.
0 x
Nu: Honda CBR1000F 1992
Voorheen:Peugeot Tweet 2015 R.I.P, Kymco Filly 50, Peugeot SV50, Honda SFX50 2-takt + Kawasaki ZZR-600

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: MP3 needs frequent steering bearing changes, ~800€ each

Bericht#4 » 09 feb 2017, 15:25

Maar dan rest mij toch de vraag.... Zijn die kogellagers zo ruk? Kan er niet extra kogellagervet tussentijds aan toegevoegd worden? Of zitten die kogellagers gewoon droog?
0 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gebruikersavatar
Kymcopeoples
Voormalig STN Lid
Berichten: 2699

Re: MP3 needs frequent steering bearing changes, ~800€ each

Bericht#5 » 09 feb 2017, 19:15

Bij MotoVeda kost van de Balhoofdlagers voor links en rechts vervangen (incl. materiaal) € 495,-
Dit is volgens de info van hun site.
Heb trouwens vernomen dat de bandenspanning van de voorbanden heel belangrijk is.
Ga met mijn MP3 in mei richting Veda voor een vakantiebeurt, zeker om dat te controleren.

Enige tijd geleden na de aankoop heb ik de sporing, stand wiel horizontaal, laten controleren deze was correct.
Ook hebben ze de wielvlucht, dat is de stand van het wiel verticaal, gecontroleerd en daar was aanpassing noodzakelijk.
Af en toe de voorwielen controleren op speling kan geen kwaad.

Laat daarvoor iemand de voorrem ingeknepen houden en controleer of er geen speling zit tussen beide voorwielen.
Dit door de wielen naar elkaar en van elkaar af te proberen bewegen.
0 x
Groet uit Soesterberg, Eric

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: MP3 needs frequent steering bearing changes, ~800€ each

Bericht#6 » 09 feb 2017, 19:25

Kymcopeoples schreef:Dit door de wielen naar elkaar en van elkaar af te proberen bewegen.


Oh ja, daar zit je natuurlijk ook nog mee... Twee wielen naast elkaar met een verschillende draaicirkel. Goed punt..
0 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: MP3 needs frequent steering bearing changes, ~800€ each

Bericht#7 » 09 feb 2017, 22:41

Piaggio....... did they not started making scooters because Augusta factory had an excess stock of tailwheels for aeroplanes???
and since augusta was not allowed to make (military) aircraft after WW2, they kind of developped the scooter around these wheels. My grandfather (worked at Augusta 1970's) told me some years ago.
0 x

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: MP3 needs frequent steering bearing changes, ~800€ each

Bericht#8 » 10 feb 2017, 10:55

Don't know about MV Augusta, but Piaggio was (and is still/again) an aircraft manufacturer.
If you want a fast Piaggio, you won't opt for MP3 & Co, but for P.180 & Co.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vespa
Berichten: 106

Re: MP3 needs frequent steering bearing changes, ~800€ each

Bericht#9 » 02 sep 2017, 15:49

Draaicirkel onzin, ga maar eens vlak op een gladde ondergrond draaien, de Palellelogrammen zijn zo afgesteld dat ga je dat echt niet gaat merken.
je maakt geen bochten van 180 gr, en wat die lagers betreft, ik had al eens gerefereerd dat, net zoals bij een auto je beurten goed moet volgen.
Veda en andere jongens kunnen wel zeggen van dat zij er verstand van hebben, maar Piaggio is zeer moeilijk in zijn informatie.
Zij willen alles in eigen beheer hebben, Goed smeren ! dat moet ook bij ieder ander machine met de techniek die de Piaggio mp3 nu een maal heeft.
Alleen al dat Piaggio in de fabriek geen vetnippels op de palellelelogrammen plaats, die komen toch ook op een auto ?
Dan maak je ze toch zelf, als handige Harry ? er is vast wel een lid die dat doet.
Wielen goed uit laten lijnen kan alleen met goed gereedschap wat peperduur is, in de garage.
Bouten er uit, en de bouten met vet nippels er in, wel op letten opdat het niet 360 pisbakken staal is, net zoals de lagers.
Ga er maar van uit dat als je een Piaggio MP3 aanschaft, je alle dingen even moet nakijken cq vernieuwen.
Daar is de prijs ook na, anders zou de machine een keer zo duur worden.
Ook Piaggio valt voor kinderarbeid in China.
Wat verwacht men nu van een ouwe uit de gracht gehaalde fiets omgesmolten tot lagers voor een zo,n krachtige machine als de piaggio, dan betaal ik wel meer voor hamerslag staal, hoeft je machine niet iedere keer uit elkaar.
Ook ik heb mijn Piaggio tweedehands gekocht 2009 33000 op de teller, met alles vernieuwd, rekeningen ingezien.
Dan moeten deze echt nog wel wat opbrengen op marktplaats, als je een goedkope jonge MP3 koopt, dan moet je zoals marktplaats zelf schrijft, je maar eens achter de oren krabben.
Daar heb je een mooie tweedehandse motor met twee wielen voor, simpel om dat die veel minder techniek aan boord heeft.
Geert
0 x

Gebruikersavatar
Vespa
Berichten: 106

Re: MP3 needs frequent steering bearing changes, ~800€ each

Bericht#10 » 06 sep 2017, 22:36

Hallo luitjes, nog even terug komen op de draaicirkel, er zijn op youtube verschillende filmpjes waar je kunt zien hoe de voor wielen draaien in een bocht, je ziet dan als je rechts gaat het linker voorwiel naar voren gaat, en iets scheef gaat.
Dit even als aanvulling voor diegenen die zich zorgen maakt over slijtage bij de voor banden.
Als de uitlijning niet goed is gedaan in de fabriek , wat nogal eens gebeurd, dan slijten ook auto banden.
Laats reed ik op een weg en was er een vracht wagen die niet aan de kant wilde, wij kennen denk ik allemaal wel dat wij met de brommer dan zo in de berm kwamen.
Nu, ik zat in hoge nood, want als ik niet aan de kant ging was het eind verhaal.
Mijn rechter voorwiel ging de berm in en mijn linker bleef op de weg.
Het was net alsof deze toch wel hobbelige berm niet bestond.
Zo mooi liep de scoot door, reed toch wel tachtig !
Dus dat was mooi mee genomen, hoe vaak ik niet moest uitwijken vroeger, toegegeven, je had toen ook kuilen in de weg
:boss1:
Zo, wie kent dat niet .
gr
Geert :skull2: :sct1:
0 x

Social Media

   

Terug naar “Alles over Motor / MP3 Scooters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer