Vakantie naar Salzburg

Gebruikersavatar
ScooterBlokker
Voormalig STN Lid
Berichten: 2003

Re: Vakantie naar Salzburg

Bericht#121 » 15 aug 2016, 22:08

Henk bedankt voor het mooi verslag.

Ria en Jan
1 x
wij rijden op twee Kymco's
Ria op een scooter uit 2003 40318 op de teller
en ik op een scooter uit 2005 met 64253 op de teller

Afbeelding Afbeelding

Flevolander58

Re: Vakantie naar Salzburg

Bericht#122 » 15 aug 2016, 22:17

geweldig henk tot morgen
1 x

TK E

Re: Vakantie naar Salzburg

Bericht#123 » 15 aug 2016, 22:18

Geweldig.....vooral die van het urinoir.....heb je nog gescoord of heb je in het doel staan plassen.. :mrgreen:
Maar goed wanneer kom of rij de de grens over in Nederland.

O ja nog een ding....heb je deze ook genomen....ik wel..

Afbeelding

Henk.....helemaal top gedaan je vakantie en geniet van je terugreis.....

TK E
1 x

Gebruikersavatar
Vonny
Berichten: 28

Re: Vakantie naar Salzburg

Bericht#124 » 15 aug 2016, 23:49

Geweldig Henk, je verslag. En dan de foto's! Ik lees iedere dag 's avonds laat in alle rust jouw nieuwe bijdrage. Veilige kilometers gewenst!
1 x
Vonny, tevreden VClic rijder

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Vakantie naar Salzburg

Bericht#125 » 16 aug 2016, 09:39

Nou Henk ... rustig zoals die gaat.

Veilige kmters op je retour naar het thuisfront.

Mtvrgrt kees
1 x

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: Vakantie naar Salzburg

Bericht#126 » 16 aug 2016, 18:31

De twaalfde dag

Gisteravond even het dorpje verkend waar ik een hotel geboekt had. Het was er echt prachtig. Ik had een geluk dat er volop muziek klonk vanuit een biergarten, en het dorpsplein vol stond met terrasjes waar je kon eten en drinken.

Afbeelding

De temperatuur was perfect, en ik heb me tegoed gedaan aan een pizza calzone, en een Radler.
Daarna nog een klein stukje gelopen, en toen mijn hotel opgezocht.
Ondanks dat de matras aan de zachte kant was, heb ik toch lekker geslapen.
Het ontbijtbuffet was karig. De kaas was al op, jus de orange hadden we niet, en van aanvullen was geen sprake.
Ik had het geluk nog net het laatste eitje en laatste croissant te hebben, maar de gasten na mij hadden niet meer dan een duits broodje, vleeswaar en zoetigheid.
Nou ja, het was maar voor één nacht.

Zoals gewoonlijk zat ik weer rond 9 uur op de scooter voor een rit van 195 km.

Sluierbewolking, waar de zon gemakkelijk doorheen kwam, en een heerlijke temperatuur.
Op naar de volgende overnachting, in Randersacker, in de buurt van Wurzburg.

De rit ging via de Wolfsberg naar Gundling. Een stijgingspercentage van 11 %.
Omhoog gaat dan wat moeizaam, maar het was een mooie weg, met aan de zijkant een steile bergwand, die volstond met dennenbomen.
Zoals ik er tegen aankeek leken het wel lange lucifers.

De volgende plaats waar ik doorheen kwam was Dietfurt, om verder door te gaan naar Berching. Onderweg in Kevenhuhl nog even een fotootje gemaakt van een leuk wit kerkje.
Als ik 10 euro kreeg voor ieder kerkje wat ik heb gezien, hoefde ik waarschijnlijk nooit meer te werken.

Afbeelding

Afbeelding

Berching is een prachtig plaatsje, met mooie stadsmuren. De eerste resten van de aanwezigheid van de mens daar stammen al uit 5000 jaar voor Chr.

De stadsmuur telt 4 toegangspoorten en 13 torens.
Zoals ik vandaag zou ervaren zijn er vele plaatsen, die ommuurd zijn. Het is een geweldig gezicht om hier rond te lopen,
Eigenlijk doen de foto’s geen eer aan het mooie karakter van dit plaatsje. Ik had nog wel 100 foto’s kunnen maken, omdat je steeds weer aangetrokken wordt door anders details.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga verder richting Freystadt en besluit op het dorpsplein even mezelf tegoed te doen aan een kopje koffie en een aardbeiengebakje. Ik neem die gebakjes ieder keer omdat ik toch aan mijn dagelijkse portie fruit moet komen. En dan doe ik zoetjes in de koffie, omdat ik niet te dik wil worden.
Deze formule werkt nog niet ideaal, moet ik zeggen. Net als bij een scooter, blijven uitproberen en afstellen om tot de beste resultaten te komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onze tocht leidt ons door Allersberg, een pittoresk stadje, ook weer gebouwd op dezelfde typisch Duitse wijze, met toegangspoorten en een plein in de dorpskern.

Afbeelding

Mijn route loopt via Neurenberg, een grote oude stad, die erg getroffen is in de tweede wereldoorlog, en die erg bekend geworden is, omdat hier de neurenbergprocessen zijn gehouden, waar de geallieerden de verantwoordelijke nazi’s ter verantwoording hebben geroepen.
Velen hebben toen de doodstraf gekregen.

Hetgeen wel gespaard is gebleven van het oorlogsgeweld, is schitterend om te zien.
Het lukte me helaas niet om te stoppen en overal foto’s van te maken, omdat het verkeer erg druk was, en er plotseling iets moois opduikt, en je dan niet zomaar kunt stoppen.
Een passagier is op zo’n moment wel handig.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook nog maar even gauw getankt in Neurenberg, zodat ik er weer tegen kan voor vandaag.
Zuid Duitsland is echt een geweldig gebied om in te rijden, en het is zo jammer dat ik dat niet goed in beeld kan brengen.
De natuur is zó mooi. Hele grote akkers vol met koren, afgewisseld met bossen, velden vol zonnebloemen, en dan weer dorpjes, soms niet groter dan een paar boerderijen.
En natuurlijk een kerkje.

Afbeelding
Verder richting Emskirchen. Het valt op dat alle wegen van zo’n goede kwaliteit zijn. Prima onderhouden, zelfs de afgelegen wegen die ik zo nu en dan passeer.
Even verlaat ik weer de doorgaande route, want ik wil een bezoek brengen aan Iphofen. Rechts van de weg (de B8) ligt dit prachtige vestingsstadje, met een bewaard gebleven “altstadt” , terwijl links van deze weg twee gigantische complexen (lees, fabrieken) staan van Knauf, de gipsfabrikant.
Historie en vooruitgang gaan hier gemakkelijker hand in hand dan in Nederland.
Ik kom het stadje binnen via de Mainbernhaimer tor, een toren uit 1422, en voorzien van een torenwachtersruimte. Het is een zogenaamde dubbele poort, een voorpoort en een hoofdpoort.

Afbeelding

Afbeelding

Binnen de muren ademt alles nog de oude tijd. Dit is werkelijk een prachtig open luchtmuseum.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo zijn er nog veel meer stadjes, want een paar kilometer verder kom ik alweer langs het volgende vestingsstadje, namelijk Mainbernheim.

Afbeelding

Afbeelding

Zo rijdend tussen de vele wijngaarden, kom ik bij mijn hotel in Randersacker.
Op een of andere manier lijkt het wel of ik erop selecteer, maar ook dit hotel heeft vandaag ruhetag. Dus, eten en drinken weer ergens anders.

Dat stukje lopen is wel goed voor me. Even de spieren bewegen.

Het einde van mijn vakantiereis nadert.

Het landschap zal wel vlakker gaan worden, maar er blijft altijd nog iets moois te zien. Hopelijk kan ik dat morgen weer vinden.


Tot morgen
4 x

Gebruikersavatar
Kymcopeoples
Voormalig STN Lid
Berichten: 2699

Re: Vakantie naar Salzburg

Bericht#127 » 16 aug 2016, 18:39

Weer hele mooie foto's en verslag, Henk.
Geniet ervan, je bent zo weer thuis.
Graag tot morgen
1 x
Groet uit Soesterberg, Eric

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: Vakantie naar Salzburg

Bericht#128 » 16 aug 2016, 18:44

man man henk je maakt de tourkriebels bij velen van ons los wat een geweldig geschreven verslag
mijn dank daarvoor prachtige foto s enz echt een genot om te lezen.
zou je bijna willen sponseren voor een 4 weekse trip alleen al voor het verslag..
bijna dan he!
roelf
1 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Vakantie naar Salzburg

Bericht#129 » 16 aug 2016, 18:45

Tot morgen, gewoon erg dat ik vanaf een uur of 6 s'middags elke 5 minuten aan het kijken ben of er alweer een nieuw reisverslag staat, misschien moet je het beroepsmatig gaan doen ;-)
1 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Eric L

Re: Vakantie naar Salzburg

Bericht#130 » 16 aug 2016, 18:59

Een prachtig verslag en schitterende foto's weer Henk.
Het is puur genieten daar.
Prettige avond, slaap lekker vannacht en ik wacht morgen weer met spanning op je verdere verslag met hopelijk weer mooie foto's van mooie dorpjes en steden in het prachtige Duitse land.

Toen we eerder vaak naar Oostenrijk op vakantie gingen deden we de heenreis over 2 dagen.
Na de eerste dag overnachten we altijd in Zuid Duitsland.
Vaak in kleine stadjes.
Hier een foto van een apart huisje in Dillingen.

Afbeelding

Fijne dag morgen!
1 x

Social Media

   

Terug naar “Verslagen van 2016”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer