Boete voor motorrijders.

Deze rubriek is voor maatschappelijke zaken, verkeersveiligheid, kritieken en columns.
Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Boete voor motorrijders.

Bericht#1 » 04 mei 2021, 13:32

Hallo allen,

Er is een trend, dat meerdere STN-ers rijden, of willen gaan rijden op een motorscooter, zoals ikzelf per juni 2020.
Of je een Harley 1200 of een scooter met 125cc rijdt, voor de politie rij je op een motorfiets met voertuigcategorie L3e.
Keek op internet en vond een recente lijst met mogelijke overtredingen en de daarbij behorende sanctie in euro.

De onderstaande boetes vielen mij op:

• Als bestuurder van een motorvoertuig niet de rijbaan gebruiken door te rijden over het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad: € 150,-.
• Als bestuurder van een motorvoertuig niet de rijbaan gebruiken door stil te staan op het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad: € 100,-.


Deze forse boetes maken de beslissing om toch samen op het bromfietspad te gaan rijden niet makkelijk.
Natuurlijk kan het lang goed gaan, maar als een politieteam op jacht is naar overtredingen, dan wordt dat dagje uit best duur.

Hopelijk hebben jullie begrip voor deze opmerking wanneer het tourseizoen gelukkig weer kan en mag. :thumbsup:

Groet,
Jan.
1 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
vp50
Berichten: 268

Re: Boete voor motorrijders.

Bericht#2 » 04 mei 2021, 15:57

Solexje erbij Jan?? :rlol:

Groeten

Peter
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Boete voor motorrijders.

Bericht#3 » 04 mei 2021, 16:53

Zou me eerder druk maken over de consequenties op je motorverzekering als je een ongeval hebt buiten je aangewezen wegvlak. Denk niet dat je dan onder de 150 euro klaar bent.
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Boete voor motorrijders.

Bericht#4 » 05 mei 2021, 14:12

vp50 schreef:Solexje erbij Jan?? :rlol:
Groeten
Peter


Dat is een goeie vp50 en dat zou best leuk om daarmee het fietspad onveilig te maken. :geek:
Daarbij komt, dat ik bij het topic; "Jan gaat van het pad af" gezegd heb dat: 'als geld en ruimte geen probleem was, dan had ik mijn Liberty 50 zeker gehouden en had ik gezellig met de STN groep kunnen blijven toeren op het pad'. :crazy:
Gelukkig heeft Oldy een leuke PCX 150 cc en hebben wij samen al menig tourtje erop zitten.

Als bekend zijn België en Duitsland al rond met de mogelijkheid een aantekening op het B-rijbewijs te halen, waarmee je op een 125 cc motor kan gaan rijden.
Juist ons landelijke en mooie fietspaden netwerk zou best de reden kunnen zijn, waardoor NL niet staat te springen om hieraan mee te doen. :darulez:
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Boete voor motorrijders.

Bericht#5 » 05 mei 2021, 14:15

BadWeather schreef:Zou me eerder druk maken over de consequenties op je motorverzekering als je een ongeval hebt buiten je aangewezen wegvlak. Denk niet dat je dan onder de 150 euro klaar bent.


Volkomen juist BadWeather, ook dát is mogelijk een groot risico.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
vp50
Berichten: 268

Re: Boete voor motorrijders.

Bericht#6 » 05 mei 2021, 15:41

Hoi Jan ,ik begrijp het wel ,ik heb mijn motorrijbewijs maar Oma blijft nee zeggen die weet hoe Opa omgaat met een gashandel :bang!: ,dus ik hou het maar bij de scooter.

Groeten

Peter
1 x

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Boete voor motorrijders.

Bericht#7 » 12 mei 2021, 17:46

Werd er hier nou serieus aan gedacht om met een motor op het bromfietspad gaan rijden tijdens een toerrit?
Lekker onverantwoord!
1 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Boete voor motorrijders.

Bericht#8 » 12 mei 2021, 20:22

Tijdens de laatste R'dam-tour reed een gast de hele rit mee op een Yamaha X-max 400. Ook over fietspaden. Zou het zelf niet doen, maar er heeft geen haan naar gekraaid.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Boete voor motorrijders.

Bericht#9 » 13 mei 2021, 14:49

En zelf heb ik dat ook gedaan op een Tour. Alleen niet op bruggen, waar camera toezicht kan zijn. :sct1:

Mijn conclusie lijkt mij duidelijk: je kunt het wagen voor de gezelligheid en echt gevaarlijk is het niet vanwege de lage toursnelheid maar...als oom agent goed oplet, dan kost het 159 euro incl administratie.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Vlam in de Pijp”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer