Milieuzones

Deze rubriek is voor maatschappelijke zaken, verkeersveiligheid, kritieken en columns.
Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 270
Contacteer:

Milieuzones

Bericht#1 » 19 dec 2023, 20:29

Steeds meer steden gaan over tot invoering van milieuzones. Momenteel zijn Amsterdam en Den Haag de twee steden die paal en perk stellen aan brom- en snorfietsen met een verbrandingsmotor. Brom- en snorfietsen met een verbrandingsmotor waarbij het kenteken voor 1 januari 2011 is uitgegeven, mogen in beide steden (m.u.v. ontheffinghouders) niet meer rijden.

Per 1 januari 2025 zal Amsterdam een uitstootvrije zone instellen. Dit betekent dat brom- en snorfietsen met een verbrandingsmotor die een kenteken uitgiftedatum vanaf 1 januari 2025 hebben, dus spiksplinternieuw zijn, ook niet meer in een overgroot deel van Amsterdam mogen rijden. Dus alleen de brom- en snorfietsen met een verbrandingsmotor die er nu ook mogen rijden.
Vanaf 1 januari 2028 hebben op fossiele brandstof rijdende brom- en snorfietsen die een kenteken uitgiftedatum vanaf 1 januari 2018 tot en met 31 december 2024 nog toegang tot de uitstootvrije zone. Vanaf 1 januari 2030 mogen brom- en snorfietsen met een verbrandingsmotor niet meer in Amsterdam rijden.

Nijmegen zal vanaf 1 januari 2025 ook een milieuzone instellen voor brom- en snorfietsen die gelijk zal zijn aan de regels in Den Haag en Amsterdam. Echter zal vanaf 1 januari 2028 de gehele milieuzone verboden zijn voor brom- en snorfietsen op fossiele brandstof.
In andere Nederlandse steden die een milieuzone hebben worden (nog) geen restricties aan brom- en snorfietsen met brandstofmotor gesteld. In de ons omringende landen (België en Duitsland) gelden voor brom- en snorfietsen nog helemaal geen restricties.

Het zijn nu of voor in de toekomst alleen de steden Den Haag, Amsterdam en Nijmegen die brom- en snorfietsen op fossiele brandstof weren. De brom- en snorfiets bezitters uit deze steden zullen daarom gestaag overgaan op elektrisch aangedreven tweewielers. Dit betekent voor de rest van Nederland dat de prijzen van gebruikte brom- en snorfietsen wat aantrekkelijker worden. Mijn Kymco komt uit de milieuzone Den Haag en was, gelet op km-stand en leeftijd, een goede koop.
Het betekent ook dat er met de tijd uit deze steden en omgeving geen aanwas of deelnemers aan tours zullen komen. De verwachting is dat de actieradius van accu’s van tweewielers in de eerstkomende vijf jaren niet zo spectaculair toenemen; hooguit dat de oplaadtijd verkort.
Voor de brom- en snorfietsers buiten de eerder genoemde steden zullen deze steden niet meer op de brom- en snorfiets bezocht kunnen worden. Wellicht spijtig voor de liefhebbers van deze steden, maar het zij zo.

Of er nog meer (Nederlandse) steden brom- en snorfietsen op fossiele brandstof gaan weren is nu nog onbekend. De verwachting is dat de meeste gemeenten de tweewielers op brandstof als een uitstervend vervoermiddel zien, en zullen niet snel met regelgeving komen. De landelijke politiek kan ook roet in het eten gooien, maar ook dit is niet direct te verwachten.
Voor andere EU landen worden in de komende tien jaar geheel geen maatregelen verwacht, omdat het aantal tweewielers met verbrandingsmotor slechts een kleine groep is en het gebruik van deze vervoermiddelen anders is dan in Nederland (minder woon-werkverkeer).

Voorlopig kunnen we nog op onze oude vertrouwde wijze toeren, behalve enkele kleine gebieden. Maar zou je daar echt heen willen ? Misschien is dan de trein een optie.

Rij veilig en kom veilig op bestemming.
1 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink (2009), Kymco G-Dink (2014) en Honda NSC 50R (2017).
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1689

Re: Milieuzones

Bericht#2 » 20 dec 2023, 10:09

Hoewel het nog jaren zal duren voordat verbrandingsmotoren volledig zijn uitgefaseerd, beginnen de dagen te tellen. Het verbaast me niets dat Amsterdam als progressieve voorloper als eerste benzinescooters in de ban doet.

Maar laten we eerlijk zijn, voor stadsverkeer is een elektrische scooter een uitstekend substituut. Het is natuurlijk wel rot voor Amsterdammers die onlangs met hun zuurverdiende geld een vrij schone euro 4 of 5 scooter hebben gekocht, en die straks noodgedwongen weg moeten doen. Maar ze hebben nog een aantal jaar om te sparen voor een elektrische.

Deze transitie is het lastigste voor mensen die vanuit of door Amsterdam op een oud scootertje naar bijvoorbeeld Tirol willen rijden. Maar laten we eerlijk zijn, dat is maar een enkeling. Daar kan je geen beleid op maken.

Ik heb nu die V-Click en die is uit 2010. Helaas mag ik daar dus Den Haag niet mee in. Als ik 27 januari met die scooter wil touren, wordt het een Haaglandentour zonder Den Haag! :rlol: Of burgerlijk ongehoorzaam zijn: https://www.facebook.com/groups/milieuz ... .den.haag/
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 643

Re: Milieuzones

Bericht#3 » 21 dec 2023, 09:08

Ja geweldig, Amsterdam die deug stad heeft recent 37 nieuwe Diesel vuilniswagens aangeschaft, welles waar Bio Diesel
maar toch. (Google)
Amsterdam heeft 178 Diesel vuilniswagens en 2 elektrisch heb ik begrepen, even Googelen.
2 x

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1055

Re: Milieuzones

Bericht#4 » 21 dec 2023, 11:51

Come to Germany! 50cc vehicles get a new insurance plate every 1st March. Its also printed on the plate itself, so you always have a "new" scooter.
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
KoKiem
Berichten: 270
Contacteer:

Re: Milieuzones

Bericht#5 » 21 dec 2023, 15:27

thomas schreef:Come to Germany! 50cc vehicles get a new insurance plate every 1st March. Its also printed on the plate itself, so you always have a "new" scooter.


Like the old days in The Netherlands. :fbump:
1 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink (2009), Kymco G-Dink (2014) en Honda NSC 50R (2017).
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

www.brommerreizen.nl

Gebruikersavatar
Lutz
Berichten: 108

Re: Milieuzones

Bericht#6 » 11 aug 2024, 13:14

Ik denk dat volgende jaar de eerste showdown zal gebeuren. Dan zullen enkele gemeenten in het groene hart bestelbusjes verplicht elektrisch willen laten rijden. Dat geldt dan bij voorbeeld ook voor de kasboer. Die staat dan niet meer op de markt.

Ik zie hier in het groene hart, en in Den Haag, dat velen hun bromfiets hebben laten overkeuren als motorfiets. Met mijn tweetakt motorfiets van 1959 mag ik nog overal komen.
0 x
You meet the nicest people on a …

Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 452

Re: Milieuzones

Bericht#7 » 13 aug 2024, 18:23

in 020 zijn er al genoeg problemen met invalide voertuigen/busjes die op grijs rijden en plots niet meer toegang krijgen. dus er zijn genoeg prive personen waar niet aan word gedacht.
0 x
kymco xtown 300i, 2018
sym joymax z 300i, 2019
mash dirt track 650, 2019

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1161
Contacteer:

Re: Milieuzones

Bericht#8 » 14 aug 2024, 21:55

In Rotterdam .. Idem Dito .. staan Camera`s ... je ben gelijk DE Sjaak !
0 x
2 x Gilera Runner op Motorplaat .

Social Media

   

Terug naar “Vlam in de Pijp”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron

Aanmelden  •  Registreer