Steeds meer steden gaan over tot invoering van milieuzones. Momenteel zijn Amsterdam en Den Haag de twee steden die paal en perk stellen aan brom- en snorfietsen met een verbrandingsmotor. Brom- en snorfietsen met een verbrandingsmotor waarbij het kenteken voor 1 januari 2011 is uitgegeven, mogen in beide steden (m.u.v. ontheffinghouders) niet meer rijden.
Per 1 januari 2025 zal Amsterdam een uitstootvrije zone instellen. Dit betekent dat brom- en snorfietsen met een verbrandingsmotor die een kenteken uitgiftedatum vanaf 1 januari 2025 hebben, dus spiksplinternieuw zijn, ook niet meer in een overgroot deel van Amsterdam mogen rijden. Dus alleen de brom- en snorfietsen met een verbrandingsmotor die er nu ook mogen rijden.
Vanaf 1 januari 2028 hebben op fossiele brandstof rijdende brom- en snorfietsen die een kenteken uitgiftedatum vanaf 1 januari 2018 tot en met 31 december 2024 nog toegang tot de uitstootvrije zone. Vanaf 1 januari 2030 mogen brom- en snorfietsen met een verbrandingsmotor niet meer in Amsterdam rijden.
Nijmegen zal vanaf 1 januari 2025 ook een milieuzone instellen voor brom- en snorfietsen die gelijk zal zijn aan de regels in Den Haag en Amsterdam. Echter zal vanaf 1 januari 2028 de gehele milieuzone verboden zijn voor brom- en snorfietsen op fossiele brandstof.
In andere Nederlandse steden die een milieuzone hebben worden (nog) geen restricties aan brom- en snorfietsen met brandstofmotor gesteld. In de ons omringende landen (België en Duitsland) gelden voor brom- en snorfietsen nog helemaal geen restricties.
Het zijn nu of voor in de toekomst alleen de steden Den Haag, Amsterdam en Nijmegen die brom- en snorfietsen op fossiele brandstof weren. De brom- en snorfiets bezitters uit deze steden zullen daarom gestaag overgaan op elektrisch aangedreven tweewielers. Dit betekent voor de rest van Nederland dat de prijzen van gebruikte brom- en snorfietsen wat aantrekkelijker worden. Mijn Kymco komt uit de milieuzone Den Haag en was, gelet op km-stand en leeftijd, een goede koop.
Het betekent ook dat er met de tijd uit deze steden en omgeving geen aanwas of deelnemers aan tours zullen komen. De verwachting is dat de actieradius van accu’s van tweewielers in de eerstkomende vijf jaren niet zo spectaculair toenemen; hooguit dat de oplaadtijd verkort.
Voor de brom- en snorfietsers buiten de eerder genoemde steden zullen deze steden niet meer op de brom- en snorfiets bezocht kunnen worden. Wellicht spijtig voor de liefhebbers van deze steden, maar het zij zo.
Of er nog meer (Nederlandse) steden brom- en snorfietsen op fossiele brandstof gaan weren is nu nog onbekend. De verwachting is dat de meeste gemeenten de tweewielers op brandstof als een uitstervend vervoermiddel zien, en zullen niet snel met regelgeving komen. De landelijke politiek kan ook roet in het eten gooien, maar ook dit is niet direct te verwachten.
Voor andere EU landen worden in de komende tien jaar geheel geen maatregelen verwacht, omdat het aantal tweewielers met verbrandingsmotor slechts een kleine groep is en het gebruik van deze vervoermiddelen anders is dan in Nederland (minder woon-werkverkeer).
Voorlopig kunnen we nog op onze oude vertrouwde wijze toeren, behalve enkele kleine gebieden. Maar zou je daar echt heen willen ? Misschien is dan de trein een optie.
Rij veilig en kom veilig op bestemming.