125 CC veilig voor snelweg of niet?

Deze rubriek is voor maatschappelijke zaken, verkeersveiligheid, kritieken en columns.
Gebruikersavatar
scooterbull
Voormalig STN Lid
Berichten: 211

Re: 125 CC veilig voor snelweg of niet?

Bericht#11 » 30 okt 2017, 16:47

Ik zou t zelf niet doen,veel te link met t inhalen van vrachtwagens op de snelweg.
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: 125 CC veilig voor snelweg of niet?

Bericht#12 » 30 okt 2017, 16:56

Miglow bedankt,

Ik wist niet dat het Australië was/zou kunnen zijn, maar ik heb even verder gekeken dan mijn neus lang is en daar onderstaande screenshot van gemaakt:

Afbeelding

En dan lees ik: ...km/h

Vriendelijke groet?
Frans
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: 125 CC veilig voor snelweg of niet?

Bericht#13 » 30 okt 2017, 16:58

Scooter Forens Frans schreef:Ik moet even op weg geholpen worden...

Ik zie op de video een straatbeeld, waarbij het verkeer links rijdt, zo dus zomaar Engeland kunnen zijn.
Ik kan niet inzoomen op het instrumentenpaneel en verwacht dus aan de hand van mijn opmerking dat hier Miles per hour gedisplayed wordt, dus 105 x 1,6 = 168 km/uur.

Dit gaat mijn verstand te boven, dit is toch onwijs snel?

Vriendelijke groet,
Frans


Waarschijnlijk UK, maar teller is digitaal. En is te schakelen km of miles zie handleiding.
Viel mij idd ook al op. Waarschijnlijk de 2 knopjes op de dash tegelijk indrukken ofzo'n soort handeling.
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: 125 CC veilig voor snelweg of niet?

Bericht#14 » 30 okt 2017, 17:27

Ooit met oefenvergunning motor gereden, ik was 18 jaar en toen kon het nog, op mijn vaders motor die daarvoor 2 jaar in het vet had gestaan...

Van hem overgenomen voor 450 gulden en vervolgens gaan oefenen.
Dit was helaas van korte duur: druilregen, gebrekkige straatverlichting (het was donker), een weg voor het kanaal die niet in het verlengde lag met de draaibrug die wel in het verlengde lag met de weg na het kanaal ( maakte een lichte slinger met de motor noodzakelijk) en te hoge snelheid voor de omstandigheden maakte een einde aan mijn motorrijden en daar is het helaas ook bij gebleven...

Deze motor een JAWA CZ 250 twin en tweetact had eveneens een topsnelheid van 105 km/uur.
In het straatbeeld van toen en snelwegen vermijdend (mocht je met de oefenvergunning niet op rijden) was het nog wel te doen, maar inhaalmanoeuvres gevaarlijk!

Van mijn vrouw mag ik geen motorrijbewijs meer halen en heb mij daarbij neergelegd, want die ziet dat niet goedkomen: Frans en motorrijden, terwijl onze zoon al bezig is en mijn dochter ook die plannen ( samen met haar vriend, die het rijbewijs al menig jaar heeft, hebben zij al een motor aangeschaft).

Het woon-/werkverkeer op de scooter heeft de drang naar het motorrijden ook af doen nemen en een MP3 van "mijn" merk kan eventueel uitkomst bieden, nu nog te duur (ook een goede tweedehands) en het brengt stallingsproblemen met zich mee.. en last hut not least: het verbruik, 1 op 43 blijft erg lekker!

Vriendelijke groet,
Frans
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
axisissi_NL
Berichten: 293

Re: 125 CC veilig voor snelweg of niet?

Bericht#15 » 30 okt 2017, 17:49

Waarom een 125cc ? vraag ik mij dan af ,een iets zwaardere kost niet veel meer in aanschaf/gebruik en dan heb je toch wat extra vermogen.
Let maar is op motorrijders @stoyanov op de snelweg(als er geen controlelampjes branden op je dashboard van je Renault :schater: ) ze blijven niet tussen verkeer hangen en rijden gemiddeld harder.een motorrijder die rustig rijdt vind ik persoonlijk hoogst irritant :evil:
Daarentegen jij rijdt waarschijnlijk ook met je megane op de snelweg terwijl die dingen ook elk moment uit elkaar kunnen vallen en spontaan in de flinstone modus schieten :schater:
0 x

Gebruikersavatar
Vespa
Berichten: 106

Re: 125 CC veilig voor snelweg of niet?

Bericht#16 » 30 okt 2017, 17:58

megane op de snelweg terwijl die dingen ook elk moment uit elkaar kunnen vallen en spontaan in de flinstone modus schieten :schater:
Dat is wel heel erg kort door de bocht, mijn vrouw heeft een megane diesel, deze heeft er al drie ton opzitten.
Voor jou , kijk eens op youtube bij motor chrach kijken hoe die dingen uit elkaar vallen.
Maar goed, jij bent de beste chauffeur en kijkt altijd goed uit.
Geert
0 x

Gebruikersavatar
Jeroen007
Berichten: 232

Re: 125 CC veilig voor snelweg of niet?

Bericht#17 » 30 okt 2017, 19:06

Er zijn dacht ik landen waar je zonder wat wij kennen als motorrijbewijs op een 125cc mag rijden.
Wellicht is een voorbeeld wat daar geldt of je wel of niet ook op de snelweg zou mogen?
0 x

Gebruikersavatar
Sjeuf
Berichten: 222

Re: 125 CC veilig voor snelweg of niet?

Bericht#18 » 30 okt 2017, 19:19

tomosje schreef:ik denk dat het allemaal wel meevalt ik lees vooral dat als je wil inhalen of vrachtwagens voorbij wil steken..
maar wil je werkelijk inhalen als je op een 80km weg rijdt en de snelheid is dat ook van het overige verkeer..
een vrachtwagen mag 80 rijdt vaak 84/85 km dan kan je er rustig omheen met een 125cc op een 100 km weg..
ik vind het wat raar dat als je ineens harder mag dan 45 iedereen haast heeft.
als ik naar bij voorbeeld Weert ga vraag ik het gezin wat willen we snelweg of leuke weg.
nou vaak is het leuke weg heen snelweg terug..
dus ...
zo zou ik met 125cc ook rijden lekker relaxt en af en toe het gemak van de 100/80km weg heel af en toe bijvoorbeeld als de verbinding lastig is even de snelweg op
en ik weet van een kennis die had een sym 125cc waar hij een sport vario in gezet heeft en nog een kleinigheid ja leverde gewoon het normale vermogen die wil best vooruit en top 130...
gaat elk jaar op dat ding op vakantie topkoffer zijtassen vliegt overal naar toe ..
dus het kan wel en ik ben sterk geneigd dit te gaan doen
wil eerst afwachten welke 50cc euro4 modellen er komen..
anders..



een ritje van Niekerk(in Groningen) naar Weert(in Limburg) kiezen voor een leuke weg ipv het nemen van de snelweg? Zal toch wel een stressvolle onderneming zijn, is het niet.
0 x

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: 125 CC veilig voor snelweg of niet?

Bericht#19 » 30 okt 2017, 19:32

nee echt niet
ik heb natuurlijk een klein voordeel dat ik al 44 jaar (JA ECHT VANAF MIJN 4 DE JAAR!) met mijn oom op de vrachtwagen onderweg was en destijds er nog vele wegen niet vervangen waren door snelweg
zal een een voorbeeld geven
niekerk hoogeveen is nog via de oude route te rijden dus leek roden norg smildervaart smilde hooghalen beilen spier hoogeveen dan even door hoogveen heen rijden en vervolgens
zuidwolde balkbrug ommen hellendoorn lochem Doetinchem emmerik kleef Boxmeer,,helmond weert.. oh ja dit is even uit mijn hooft dus kan een grote plaats vergeten zijn.
roelf
1 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
MelvinLX150
Berichten: 1733

Re: 125 CC veilig voor snelweg of niet?

Bericht#20 » 30 okt 2017, 19:46

uit eigen ervaring, met 125cc ben je het beste thuis in en om de stad, maar niet op A-wegen. Als je toch over A-wegen gaat, blijven dan lekker rechts, maar dat voelt niet prettig tussen de vrachtwagens...
0 x
:sct1:

Social Media

   

Terug naar “Vlam in de Pijp”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer