De barre winter van 2017

Deze rubriek is voor maatschappelijke zaken, verkeersveiligheid, kritieken en columns.
Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

De barre winter van 2017

Bericht#1 » 11 dec 2017, 19:49

NS verwacht dinsdag normale dienstregeling.
Nederland zucht onder sneeuw.
Ring A10 nauwelijks begaanbaar.
Bussen van de weg in A’dam.
Met deze trucks bestrijdt Rijkswaterstaat het Horrorweer.
Werk maandag thuis als het kan.


Zomaar een greep uit de krantenkoppen van vandaag.
Ik geef toe; het is best winterweer, maar wordt er niet een klein beetje overdreven?
En hoe kan het toch dat hier elk jaar rond december weer de pleuris uitbreekt als er een paar vlokken sneeuw zijn gevallen?
In landen als Noorwegen en sommige plekken in Canada en Rusland ligt er meerdere maanden per jaar een dik pak sneeuw.
Niemand die er over zeurt, niemand die eronder zucht.
Zeker geen stress… je zou wel gek zijn om je druk te maken over iets wat onvermijdelijk is.

Dan te bedenken dat we in ons land nog geen eens bergen hebben…. of je moet de Utrechtse heuvelrug daaronder scharen.
Louter vlak land met vrijwel overal perfect onderhouden wegen.
Paradijs zou je denken. Schuiven en klaar. Niets is minder waar.
Bij de minste of geringste sneeuwval is Nederland massaal van de leg.
Treinen rijden met aangepast dienstrooster, scholen roepen in de groeps-app op om thuis te blijven, bestellingen en post worden te laat of zelfs helemaal niet afgeleverd, er staat file van ’s ochtends vroeg tot tegen tienen en ’s middags van 4 tot ’s avonds 9 uur.
Vanmorgen om 7 uur bij Geldermalsen 21 km ! Da’s van Alphen naar Katwijk !

Tegenover de mensen die klagen en ultra-voorzichtig zijn staat ook een groep die zich nergens iets van aantrekt en gewoon door buffelt of er niks aan de hand is.
‘K heb toch EPS, ABD, ABS, CBS, 4 wheel drive en winterbanden?
En maar klagen dat de verzekeringspremies zo hoog zijn….
Ook fietsers die net doen of ze vandaag voor het eerst sneeuw zien. Ik heb er vandaag meerderen op hun plaat zien gaan.
Terwijl duidelijk zichtbaar was dat de sneeuw aangevroren op de weg lag.

Ik heb zelf een makkie.
Half 6 de deur uit en 25 minuten lopen.
Niet iedereen heeft die luxe en is verplicht zich in de hysterie van het verkeer te storten.
Ik moet er even niet aan denken.

Hoe anders is dit als ik op vakantie ben straks. Met een beetje mazzel weer een pak sneeuw van een meter en plaatselijk meer.
Dorp ingesneeuwd… soit.
Niemand maakt zich druk, niemand heeft stress.
Mooi de tijd om nog een varkentje te slachten.
Gezellig naar de kroeg een kaartje leggen en wijn drinken; huisgemaakte worst erbij uiteraard.
Wat nou winter?! Nou en !
Ja maar het werk dan??!
Nou, dat werk ligt er volgende week ook nog wel. Dat kan best even wachten.
Het openbare leven schakelt even terug van zijn 5 naar zijn 2 en gaat op een sukkeldrafje verder.

Strooien? Ben jij belazerd?
Alleen de hoofdwegen en dan nog alleen met zout water.
Het meeste wordt weggeschoven en geborsteld…. als er tijd is.
Je merkt vanzelf wanneer je aan de beurt bent.
En zo kan het voorkomen dat een dorp als het onze gewoon 4 dagen van de buitenwereld is afgesneden.
De enige verbinding is het internet.

Superrelaxed bij de houtkachel.
Biertje erbij… zolang de voorraad strekt.
Gelukkig zijn de dorpsbewoners ’s winters geen bierdrinkers, dus er is genoeg voor mij.

Winter; het is maar net hoe je het beleeft.
4 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
ROADHOGG
Voormalig STN Lid
Berichten: 1070

Re: De barre winter van 2017

Bericht#2 » 11 dec 2017, 19:57

Ach, het is Nederland zullen we maar zeggen, gelijk een overdreven reactie op een beetje sneeuw, maar ja het is ook wat als je op de snelweg zit en minstens iedere 5 sec. Op moet kijken van je joeptoep en geen 2 handen kunt gebruiken om te appen omdat de anderen gaan remmen of schuiven... :rlol:
1 x
"I apologize in case I did not offend you"

DAGRECORD : 465 Km.

https://www.scootertourclubnederland.com/forum/viewtopic.php?f=97&t=9947

Gebruikersavatar
Ruud_B
Berichten: 561

Re: De barre winter van 2017

Bericht#3 » 11 dec 2017, 19:59

Mooi verhaal Peter! Nederland was vandaag in ....



Afbeelding


Dat dan weer wel!

Vrgr Ruud
4 x
" IK ACCEPTEER U, ZOALS IK BEN "

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: De barre winter van 2017

Bericht#4 » 11 dec 2017, 20:01

Jup. Ik heb een jaar geleden geleerd dat je je niet druk moet maken om dingen waar je toch niets aan kunt doen. Sneeuw is zoiets, ik ben vanochtend dus gewoon op de scoot naar school gegaan en jeutje meutje. Van mijn klas van 24 waren we met zijn 6en, de leraar was 20min. te laat en om 12 uur MOESTEN we naar huis vanwege het voorspelde weer. Een andere leraar die op een motor rijd (en ik nog nooit voor weer of wind heb zien wegkwijnen) had zelfs respect voor mij dat ik op 2 wielen aankwam.

Maar ik vond het heerlijk, lekker rustig op de fietspaden en het pont. Allas, een beetje koud en soms een beetje geglibber. Maar tenminste niet de stress die het ov met zich meebrengt.
4 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: De barre winter van 2017

Bericht#5 » 11 dec 2017, 20:02

Daar ken je beter naar kijken als naar een dood paard....
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: De barre winter van 2017

Bericht#6 » 11 dec 2017, 20:10

Waar ik van baal is dat mijn vizier volsneeuwt, het rijden an sich is wel te doen, maar om dat op de tast te moeten doen gaat me net ff te ver. Kan natuurlijk mijn vizier open zetten, maar ja brildragend dus probleem blijft....
Vandaag dan maar de auto gepakt en op mijn gemak naar het werk gekacheld, nou ja op mijn gemak met een of andere geestelijk minder valide op ongeveer een meter van mijn achterbumper, mijnheer vond het kennelijk niet grappig dat ik 50 reed waar normaal 60 is toegestaan....
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: De barre winter van 2017

Bericht#7 » 11 dec 2017, 20:30

Nou, en ik heb het vandaag beleeft...

30 km heen en 30 km terug, net zoals altijd, maar dan anders.
Vanmorgen:
Amersfoort: waardeloos strooibeleid, alleen hoofdwegen en enkele secundaire wegen. Er was bijna geen doorkomen aan.
Hoevelaken: eveneens een waardeloos strooibeleid, maar stukken beter dan Amersfoort en redelijk door te komen
Nijkerk: subliem strooibeleid, op hoofdrijbaan en fietspaden. Lekker gangetje kunnen rijden.
Rijkswaterstaat: hier vind ik als scooteraars en belastingbetaler geen tegenprestatie terug in het strooibeleid aangaande (brom)fietspaden en dus een worsteling met de elementen.
Zeewolde: al wat beter, beter dan Amersfoort en Hoevelaken, maar kan niet tippen aan Nijkerk qua fietspaden, maar wel qua hoofdrijbaan.
Geen uur, maar een half uur eerder vertrokken van huis en op tijd op de zaak... Zonder schade en angstige momenten!

Vanmiddag 1 uur eerder naar huis vanwege de weersverwachting en hetgeen wat er inmiddels bij was gevallen...
In omgekeerde volgorde is er niets gewijzigd aan strooibeleid bij genoemde gemeenten en Rijkswaterstaat, maar gelukkig verse sneeuw met weinig tot geen sporen, gelukkig zijn er meer mensen die niet sporen, en dan heb je het meer zelf voor het zeggen en dat komt tot uiting in de wegligging met voor en achter SAVA MC32. Ik ben tevreden,.maar nooit ander merk gereden.
Heelhuids thuisgekomen, zonder schade of angstige momenten!

Ligt momenteel bij ons achter het huis

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
2 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: De barre winter van 2017

Bericht#8 » 11 dec 2017, 21:52

Gister voorspelde men al een 'monsterspits' door de 'horrorwinter'.
Bij zulke voorspellingen wordt ik een beetje akelig in mijn hoofd.

Afbeelding

Ik zag het al voor mij. Het hele dorp vast doordat er ergens een bus of BMW/Mercedes op zomerbanden geen grip kan krijgen en alsnog glibberen over de fietspaden. Dus ik besloten de 2x6km op de fiets af te leggen.

Ging vanochtend best ok. Deels op de rijbaan, er reed toch niemand. Maar vanmiddag was even andere koek. Er was een flinke laag bijgevallen en dat, samen met een straffe tegenwind, zorgde voor een flinke workout. Ook de kinderen op de fiets uit de opvang gehaald.

Afbeelding

Ik twijfel om morgen toch op de Neo's met gladde zomerbanden te gaan. In de middag moet het gaan dooien en dan 's ochtends maar rustig rijden denk ik...

p.s. Een beetje motorhandschoen heeft een vizierwisser. Bij regen en mist onmisbaar. Zal ook prima werken met sneeuw dunkt mij.
0 x

Gebruikersavatar
Miglow
Berichten: 952

Re: De barre winter van 2017

Bericht#9 » 11 dec 2017, 22:13

Ik neem aan dat je nu koppen van de Telegraaf aanhaalt?

Hier vandaag eerste dag van het weekend, dus heb rustig aan gedaan en morgen doe ik dat nogmaals. Wel moet de motor morgenmiddag naar de monteur, al ligt er waarschijnlijk nog meer sneeuw dan vandaag ::)
2 x
Afbeelding

Life without a me is like a broken pencil, pointless. :lol:

Zelfs met een dikke plaat voor je kop, moet je ooit een helm op.

Als ik scooter wil rijden, word ik wel pizzakoerier.

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: De barre winter van 2017

Bericht#10 » 11 dec 2017, 22:28

Miglow schreef:Ik neem aan dat je nu koppen van de Telegraaf aanhaalt?


Uiteraard!
We willen wel een beetje sensatie in de hut...
:cheers:
2 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Social Media

   

Terug naar “Vlam in de Pijp”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron

Aanmelden  •  Registreer