Wegcode en rij-tips in Duitsland

Deze rubriek is voor maatschappelijke zaken, verkeersveiligheid, kritieken en columns.
Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Wegcode en rij-tips in Duitsland

Bericht#1 » 19 jul 2018, 11:21

Dit is een onderwerp in meerdere onderdelen.
Wegcode en rij-tips in Nederland
Wegcode en Rij-tips in Belgie
Wegcode en rij-tips in Frankrijk
Post hier tips over wegcode, veiligheid, te vermijden plaatsen/wegen enz.
Vermijd discussies die een vlug doornemen/ raadplegen van het topic moeilijk maken.
1 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Wegcode en rij-tips in Duitsland

Bericht#2 » 19 jul 2018, 11:32

- in Duitsland heet een 45 KM/u bromfiets of scooter een Moped, Roller of Kleinkraftrad en hiervoor gelden dezelfde verkeersregels als voor motoren (soms aangegeven door middel van aparte borden voor motoren); een bromfiets mag echter niet op auto(snel)wegen rijden

- in Duitsland heet een snorfiets of snorscooter een Mofa en hiervoor gelden dezelfde verkeersregels als voor een fiets

- de maximum toegestane snelheid voor een standaard bromfiets of scooter is 45 KM/u

- de maximum toegestane snelheid voor een snorfiets of snorscooter is 25 KM/u

- aan een bromfiets mag een aanhangwagen worden gekoppeld (niet aan een snorfiets)

- voor het berijden van zowel een bromfiets als een snorfiets heb je minimaal een AM rijbewijs nodig; een auto- of motorrijbewijs is niet verplicht

- de zogenaamde Groene Zones (Umweltzone) in vele Duitse steden, waar je op bepaalde dagen of tijden met de auto of de motor, of met bepaalde voertuigen helemaal niet naartoe mag of in mag rondrijden, gelden niet voor bromfietsen en snorfietsen : daar mag je gewoon altijd rijden (en heb je dus ook geen ontheffingsvignet voor nodig zoals sommige auto's en motoren dat wel nodig hebben)

- snorfietsen mogen binnen de bebouwde kom alleen op een fietspad rijden als het ronde blauwe bord ‘Fietspad’ is voorzien van een onderbord met de afbeelding van een snorfiets; zij mogen echter ook op de rijbaan rijden.

- buiten de bebouwde kom mag altijd van het fietspad gebruik worden gemaakt; wanneer de snorfiets met de pedalen wordt voortbewogen, is dit zelfs verplicht.

- bromfietsen mogen alleen van de rijbaan gebruikmaken en niet van fietspaden (auto's en vrachtauto's houden heel goed rekening met bromfietsen want daar zijn ze aan gewend)

- bromfietsen mogen geen gebruik maken van de rijbaan (1) op de Autobahn, (2) op de autoweg, aangegeven door middel van een vierkant blauw bord met daarop een witte afbeelding van een auto, (3) indien aangegeven d.m.v. een rond verbodsbord met rode rand met daarop een afbeelding van een bromfiets (bij sommige tunnels en bruggen bijvoorbeeld)

- buiten de bebouwde kom mogen zowel bromfietsen als snorfietsen (en wandelaars) gebruik maken van de 'vluchtstrook' langs de doorgaande wegen, de zogenaamde Mehrzweckstreifen, tenzij anders aangegeven door middel van verbodsborden en in bovengenoemde gevallen

- bromfietsen MOGEN buiten de bebouwde kom gebruik maken van een fietspad (maar is niet verplicht) indien onder het blauwe bord met afbeelding van een fiets of voetganger tevens een wit klein bordje met een afbeelding van een bromfiets of met de woorden Moped Frei aanwezig is; is een dergelijk bord niet aanwezig, dan is het verboden voor bromfietsen om van het fiets- en wandelaarspad gebruik te maken en moet je op de openbare weg rijden

- het is verboden in Duitsland van de vluchtstrook langs een doorgaande weg gebruik te maken indien men stil komt te staan vanwege een lege tank : zorg er dus voor dat de tank gevuld is, anders volgt een boete bij controle door de politie

- het dragen van een helm is verplicht ZOWEL voor bromfietsen als snorfietsen (!)

- het vervoeren van passagiers is alleen toegestaan als er een handgreep en voetsteunen aanwezig zijn en het verkeer niet wordt belemmerd

- kinderen die jonger zijn dan 7 jaar mogen alleen in een kinderzitje worden vervoerd, mits tevens voorzien van steunen voor handen en voeten

- bromfietsen zijn verplicht om ook overdag dimlicht te voeren

- brandstof : in Duitsland is alleen nog ongelode brandstof te verkrijgen (Bleifrei); Euro 95 heet daar Super, Euro 98 heet Super Plus en natuurlijk diesel; Duitsland kent nog een Brandstof, te weten : Super E10 : deze bevat 10 % ethanol alcohol en is in het algemeen niet geschikt voor bromfietsen !

- in Duitsland geldt een alcoholimiet van 0,08 promille waarmee je mag rijden, dat is minder dan in 1 alcoholische consumptie zit; bestuurders die het rijbewijs minder dan 2 jaar in het bezit hebben mogen sinds de zomer van 2007 in het geheel geen alcohol drinken bij deelname aan het verkeer

- snelheidscamera's flitsen in Duitsland vanaf de voorkant : voor tweewielers lijkt dat gunstig want dan registreren ze je nummerbord niet en dus kun je geen boete krijgen maar dit gaat men binnenkort veranderen juist vanwege de enorme hoeveelheid verkeersovertredingen door gemotoriseerde tweewielers : dan word je zowel van voren als van achteren geflitst

Algemene opmerkingen :

- in Duitsland kennen ze ook de ROLLERBANK (of rollenbank) en voornamelijk in en rond de grote steden wordt er regelmatig gecontroleerd; in Duitsland gelden dezelfde regels met betrekking tot opvoeren als in Nederland en eenmaal daar, val je onder de Duitse wetgeving en word je conform gestraft en in Duitsland zijn ze strenger dan in Nederland

- de boetes in Duitsland zijn lager dan hier maar de politie is wel veel strenger, ook met controles : wegrijden van een Duitse politie-controle of proberen te ontkomen is het laatste wat je moet doen, hierop staan strenge straffen

- in tegenstelling tot in Nederland : als je in Duitsland in GROEPSVERBAND rijdt, dan is de VOORRIJDER volledig AANSPRAKELIJK voor alles wat er gebeurt met de overige leden van de groep in zoverre dat verkeersovetredingen met mogelijke ongelukken als gevolg betreft; veroorzaakt een ander in je groep achter je dus een ongeluk, kun jij als voorrijder aansprakelijk gesteld worden en het spreekwoordelijke haasje zijn

- wanneer je in Duitsland met een bromfiets buiten de bebouwde kom op de openbare weg rijdt met een echte vluchtstrook ernaast, is het niet de bedoeling dat je de doorgetrokken witte lijn overschrijdt; dit is strafbaar en krijg je een boete voor. Echter, indien je dit doet om sneller verkeer van achterop voorbij te laten gaan (en daarna weer terug gaat), wordt hier niet zo streng op gelet

- in voormalig Oost Duitsland is het veel rustiger op de doorgaande wegen dan in voormalig West Duitsland (met uitzondering van de regio Berlijn) en de kwaliteit van de wegen is net zo goed als bij ons; ook is mij persoonlijk opgevallen dat in voormalig Oost Duitsland veel minder politie op de doorgaande wegen is

Ook niet onbelangrijk

Mobiele telefoon

Het is bestuurders van voertuigen (ook fietsers) verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden. Let op: ook als een gemotoriseerd voertuig stilstaat in de file of voor een rood verkeerslicht, mag de bestuurder geen mobiele telefoon vasthouden. Het vasthouden van een mobiele telefoon is alleen toegestaan wanneer de motor is uitgezet. Het is ook verboden een tablet, e-reader, ipod, rekenmachine of vergelijkbare apparatuur vast te houden tijdens het rijden.
Handsfree bellen is wel toegestaan.
Het gebruik van een hoofdtelefoon of oortjes is toegestaan, tenzij het geluid te hard staat en het omgevingsgeluid niet meer hoorbaar is. Het gebruik van slechts één oortje wordt aangeraden.
Het is toegestaan een smartphone te gebruiken om te navigeren. De bestuurder mag de smartphone echter niet in de hand houden, maar moet deze bijvoorbeeld in een houder plaatsen. Het lezen van berichten (mail, sms, whatsapp, etc.) op de smartphone tijdens het rijden is verboden.

Inhalen (bussen)

Je mag lijnbussen en schoolbussen die met een waarschuwingsknipperlicht te kennen geven bij een halte te gaan stoppen, niet inhalen. Als de bus bij een halte is gestopt, mag je deze voorzichtig voorbijrijden. Als de bus een waarschuwingsknipperlicht voert terwijl deze stilstaat, mag je de bus slechts stapvoets voorbijrijden. Als hinder kan ontstaan voor de in- en uitstappende passagiers, moet je stoppen en wachten. Deze regel geldt ook voor tegemoetkomende bestuurders op dezelfde rijbaan.
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: Wegcode en rij-tips in Duitsland

Bericht#3 » 19 jul 2018, 18:32

ravw schreef:- aan een bromfiets mag een aanhangwagen worden gekoppeld (niet aan een snorfiets)
Pratically vice versa!
Snor (=Mofa=Motor-Fahrrad) is considerd a motorized bicycle and simplier rules apply than for "powered vehicles" like (small) motorbikes.
- voor het berijden van zowel een bromfiets als een snorfiets heb je minimaal een AM rijbewijs nodig;
No license for snor. It's just called "Prüfbescheinigung", can be aquired in an afternoon.
- in Duitsland geldt een alcoholimiet van 0,08 promille waarmee je mag rijden,
>=0.3 promille with driving error or >=0.8 promille (regardless of any driving error) is an offense. With >=1.1 promille it will take some time, befire you may drive/ride again.
Drivers with >=0.5 promille will get a fine (up to 3000€).
wegrijden van een Duitse politie-controle of proberen te ontkomen is het laatste wat je moet doen, hierop staan strenge straffen
Surprisingly no fine at all (but if you continue to violate traffic rules on your escape. And most probably you have to). But the Police may also use their weapons to stop you, no matter if you get hurt or ...
And of course it's the final argument. No more excuses accepted.
- in tegenstelling tot in Nederland : als je in Duitsland in GROEPSVERBAND rijdt, dan is de VOORRIJDER volledig AANSPRAKELIJK voor alles wat er gebeurt met de overige leden van de groep in zoverre dat verkeersovetredingen met mogelijke ongelukken als gevolg betreft; veroorzaakt een ander in je groep achter je dus een ongeluk, kun jij als voorrijder aansprakelijk gesteld worden en het spreekwoordelijke haasje zijn
Too simplified.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Wegcode en rij-tips in Duitsland

Bericht#4 » 19 jul 2018, 18:49

IK dacht dat ze een groep rijders boven de 19 stuks als groepsverband gaan zien , dus dan maar opsplitsen in groepen van 2 x 10 :-)
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: Wegcode en rij-tips in Duitsland

Bericht#5 » 19 jul 2018, 18:58

Problem is StVO §29
Here some details:
https://www.stvo.de/strassenverkehrsord ... nbenutzung
Some issues:
- no racing (no mandatory route, maximum time, ... no winner)
- 30 or more motor vehicles may abuse the street (and should have a permission)
0 x
Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Vlam in de Pijp”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer