Berouw komt na de zonde (Column)

Deze rubriek is voor maatschappelijke zaken, verkeersveiligheid, kritieken en columns.
Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Berouw komt na de zonde (Column)

Bericht#1 » 13 aug 2018, 12:02

Zo eens in de zoveel tijd word een mens geconfronteerd met de werkelijkheid.
Zaken die zo vanzelfsprekend leken zijn dat ineens niet meer.
Er volgt een terechtwijzing. Soms is dat verbaal, soms schriftelijk. In mijn geval het laatste. Voorzien van een boete.
Wat was namelijk het geval?
Bij ons in Alphen vind de inzameling van huisvuil plaats dmv ondergrondse containers.
U kent ze wel. Met zo’n pasje en zo’n draaibak, waarna de vuilniszak met een doffe plof op de hoop valt.
Keurig netjes; niks op aan te merken. Stankvrij. Meldt automatisch als hij vol is.
Superlatieven schieten tekort…. als het tenminste werkt.
Ik woon met mijn vrouw in 1 van de drukste gedeelten van Alphen, waar bovendien ook nog steeds veel wordt gebouwd. Containers zijn te pas en te onpas onbereikbaar en buiten werking gesteld vanwege afsluitingen.
Mensen die van díe containers gebruik maken doen dat dan ineens van de onze, met als gevolg dat deze sneller vol is of geblokkeerd raakt.
Ik ben eigenlijk al 10 jaar gewend om zonder groene en bruine container te werken, zoals ik dat deed in mijn voormalige dorp.
Daar ging huishoudelijk afval in de groene en gft in de bruine (ja; ik weet het. Omgekeerd) en gooide ik het glas in de glasbak en het oud papier werd ingezameld op zaterdag door Geitenfokvereniging "Ons Genoegen", of de Fanfare of door wie er behoefte aan had.
Na onze verhuizing ben ik dit eigenlijk ongemerkt afgeleerd.
Alle afval verdween bij ons de afgelopen jaren in een grijze vuilniszak en dan, HUP!…. met een welgemikte worp in de grijze bovengrondse containers die er altijd stonden.
Scheiden? Ja dag!
Papier ging in een doos mee naar de zaak en verdween daar in de papierbak.
Tot zover mijn bijdrage aan ons milieu.
Echter sinds de invoering van de ondergrondse containers is er niet alleen een regime in werking getreden; ook de naleving wordt zeer strikt gecontroleerd.
De brigaede Toesicht ende Handhaeving loert als haviken op eventuele overtreders. De Bruine Struikrovers worden ze ook wel spottend genoemd.
Je moet tenslotte wat om je Melkertbaan in stand te houden. Vergeeft u mij het sarcasme.
Afijn. Gewoontedier als ik nu eenmaal geworden ben had ik in een kwade bui een vuilniszak, tot de nok toe gevuld met niet gescheiden afval, vóór de container gemieterd, omdat deze voor de derde keer die week geblokkeerd was.
Op het tonen van mijn nieuwe pasje hoorde ik wel “KLIK”, maar openen ho maar.
Dat werd mijn Waterloo.
Den schout en seyn schepenen hebben met chirurgische precisie de vuilniszak ondersteboven gehaald en wat kwam daar uit??!!
Nota bene de envelop waarin de nieuwe afvalpas had gezeten… oh ironie.
Deze afvalpas kostte me ook nog eens 13,50 eyro, waarmee de totale schadepost incl. boete uitkwam op het lieve sommetje van 128,50 eyro. Auw. Dat is toch weer een tourscherm of topkoffer.
Uiteraard heb ik bezwaar aangetekend en uiteraard ben ik een aantal dagen op sjouw geweest om bewijslast te verzamelen. En geloof me; die heb ik. Wettelijk gezien ben ik fout, maar moreel gezien ben ik zo onschuldig als een lammetje.
Neemt niet weg natuurlijk dat ik zo fout ben als maar zijn kan.... en ik wéét het!
Die hele boete en het gezeik eromheen hebben me echter wel aan het denken gezet.
Ik ben dientengevolge eens een aantal weken heel strikt ons afval gaan scheiden. Zowel van ons tuinhuis, waar wij ’s zomers resideren, als van thuis in het centrum.
En dan komt een mensch tot opzienbarende conclusies!
Had ik voor de boete soms wel 3 vuilniszakken vol om weg te mikken.
Na de boete is dat gereduceerd tot welgeteld 1 broodzak vol. En eigenlijk is die broodzak ook nog te recyclen, want hij is immers van plastic.
Mmmmhhh…. volgende keer gebruik ik een papieren zak, want die verteert... of wacht... papier is ook te recyclen.
Meer dan 90% van het huisvuil bestaat uit recycleerbare materialen!
Ik schrijf alsof ik het wiel zojuist heb uitgevonden, maar ik wist het werkelijk niet.
De techniek heeft niet stil gestaan. Ik kennelijk wel. En ik geef toe dat het een kleine moeite is.
Helpt het beboeten van recalcitrante burgers? Ik kan inmiddels volmondig “JA” antwoorden.
Laatst gewijzigd door stoyanov op 14 aug 2018, 01:05, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1151

Re: Berouw komt na de zonde (Column)

Bericht#2 » 13 aug 2018, 12:09

Tipje , gebruik hun systeem tegen hun zelf.
Sterkte en succes met het verlies van de €128,50.
Moge uwe in over bepaalde tijd toch weer van uwe zuur verdiende centen moge genieten.
1 x

Gebruikersavatar
Jo&Marian
Berichten: 1112

Re: Berouw komt na de zonde (Column)

Bericht#3 » 13 aug 2018, 13:55

stoyanov schreef:Mmmmhhh…. volgende keer gebruik ik een papieren zak, want die verteerd... of wacht... papier is ook te recyclen.


Neeeeee niet doen! :nono2:
Want daar moeten dan weer heel veel bomen in de regenwouden en de Poolse oerbossen voor gekapt worden!

Hoe het wel moet? :roll:
Wie het weet mag het zeggen!

;) Jo
1 x
Als het niet gaat zoals het moet....dan moet het maar zoals het gaat!

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: Berouw komt na de zonde (Column)

Bericht#4 » 13 aug 2018, 14:17

eh tja..
er was eens iemand die tegen een systeem vocht .. nou tegen elke systeem waarbij de burger zich als lam of onderdaan dient te gedragen..
en doet de burger dat is hij vrij van angst..gevaar,,geld (belastingdienst)
en als de goede burger dan een uitsapje doet in het verkeerde.. kost dat 128 euro.
we zouden elke politiek figuur die het ene zegt en oh jee per ongeluk het andere doet.. moeten beboeten kunnen we allemaal schat rijk worden
roelf
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Berouw komt na de zonde (Column)

Bericht#5 » 13 aug 2018, 14:32

Jo&Marian schreef:Hoe het wel moet? :roll:
Wie het weet mag het zeggen!

;) Jo

Elke jongen moet een knoop in zijn dinges laten leggen. Er zijn veel te veel mensen op aarde. Pas als we wereldwijd met nog maar 20.000 mensen zijn is het weer geoorloofd om met mate (MET MATE!!!!) de 10.000 vrouwelijken te bedienen.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Berouw komt na de zonde (Column)

Bericht#6 » 13 aug 2018, 14:33

Mea Culpa Roelf.
Ik weet het.
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
martin66
Voormalig STN Lid
Berichten: 860

Re: Berouw komt na de zonde (Column)

Bericht#7 » 13 aug 2018, 16:40

Ik zal hier ook nog eens een voorbeeld geven hoe het systeem werkt
Stel je hebt een tijdelijk contract dan weet je al moet niet teveel dingen kopen je weet maar nooit zo denken veel Nederlanders
Het tegendeel kan ook gebeuren je koopt en koopt caravan andere auto hup alles kan
dan komt de dag van het ontslag contract word niet verlengd
Niet leuk maar deze burger denkt niet van ik verkoop het maar leeft vrolijk verder
na een paar jaar is de ww afgelopen en hup de bijstand in
De berg schulden is zo hoog geworden dus de schuldsanering in
Je huis mag je in blijven wonen omdat de bank als je erin blijft wonen nog wat hypotheek krijgt
Na 3 jaar hup schuldenvrij de kleine ondernemer is gedupeerd zelfde als een aantal prive personen
Ondertussen klus je wat bij dus zo slecht s het allemaal niet
Maar je wilt aan het werk dus je klopt maar eens aan bij de soos ik wil nu weer werken hoe zit het met studie
En tot mijn verbazing word je dan ook nog geholpen op weg naar een baan je opleiding kun je doen met behoud van de uitkering
En daar betaal je dan als eerzame werkende burger je belasting voor
Zo dit moest ik effe kwijt
Groet Martin
2 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Berouw komt na de zonde (Column)

Bericht#8 » 13 aug 2018, 17:28

Da's altijd al zo geweest.
De goede lijden onder de kwaden.
Wat mijn bewijsmateriaal betreft.... Hele poppenhuizen en bbq's staan er naast de containers.
Zonder adres welteverstaan.
Worden die ook beboet?
Not!
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
axisissi_NL
Berichten: 293

Re: Berouw komt na de zonde (Column)

Bericht#9 » 13 aug 2018, 18:34

@stoyanov bij deze heb ik je column even gemaild naar de handhaving/gemeente Alphen :schater:
2 x

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Berouw komt na de zonde (Column)

Bericht#10 » 13 aug 2018, 18:38

axisissi_NL schreef:@stoyanov bij deze heb ik je column even gemaild naar de handhaving/gemeente Alphen :schater:


ach of hij kan een jaar of 20 wachten op antwoord , of zijn buren zijn boos omdat iedereen in eens eenmalig een bedrag van 130 euro moet betalen ivm het geen uitzondering maken op de regel omdat sommige mensen geen boetes krijgen en andere wel , dus dan maar iedereen in die buurt een pret , want volgens je Buurman op nummer XX leer je er alleen van :schater:

OEPS kan wel merken dat ik te veel met dat soort lui te maken heb .. ik ga nog denken zo als hun :nono2:
1 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Social Media

   

Terug naar “Vlam in de Pijp”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer