Op verkansie zonder scooter....(Column)

Deze rubriek is voor maatschappelijke zaken, verkeersveiligheid, kritieken en columns.
Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Op verkansie zonder scooter....(Column)

Bericht#1 » 21 aug 2018, 17:03

Mijn tweede vaderland is al sinds de jaren '80 Bulgarije. Eerst op vakantie met mijn ouders in het toen nog communistische land. Later via de Stichting Humanitaire hulp Bulgarije SHB, als vrijwilliger en weer later als echtgenoot van een Bulgaarse vrouw. Ons leven staat al ruim 35 jaar in het teken van dit mooie land in de Balkan. Vandaar dat het voor mij vanzelfsprekend is om hier mijn vakantie door te brengen. Eigenlijk gaat het dagelijks leven gewoon door, maar dan in een andere taal en in een andere stad. Ik ben in de loop der jaren aardig wegwijs geraakt in Varna. Vaak weet ik beter de weg dan mijn vrouw.
Het leek me leuk om dit jaar zomaar eens wat onderzoek te verrichten op het gebied van vervoer en verkeer.
Vandaar deze uitgebreide column, waarin ik een beeld tracht te schetsen van het reilen en zeilen in het Den Haag van Bulgarije.
Varna heeft net als Den Haag namelijk een kustlijn en is ook de derde stad van het land, na Sofia en Plovdiv. Het enige wat Varna nog steeds heeft en Den Haag niet meer is een luchthaven. Een zeehaven is het alternatief.
Ook mijn lievelingsclub speelt hier haar wedstrijden. Maar goed... dat is hier niet besteed heb ik inmiddels begrepen.
Dus gaan we het hebben over vervoer.
Hieronder een greep uit de scooters die ik hier in Varna tegenkom. Soms merken die ik in NL niet tegenkom en modellen waar ik nog nooit van heb gehoord, maar ook vaak scooters die bij ons rondknorren.
Varna is een stad welke is gebouwd op heuvels, dus aan een bromscooter heb je hier niet veel. Desalniettemin krijg je hier ook AM gewoon bij je autorijbewijs, wat de meeste chauffeurs op hun beurt weer bij een halfje gesneden wit hebben gekregen. Mocht je ooit op vakantie gaan naar Bulgarije met de auto dan raad ik je aan om afstand te houden van auto's met een kenteken dat begint met PP (Razgrad) en TX (Dobrich). De X staat hier voor de letter H en TX staat hier dan ook spottend bekend als TeHeran.
Er is daar maar 1 rijschool en de instructeur heeft staar.... echt vreselijke chauffeurs.
Wil je hier een beetje meekomen in het verkeer (wat overigens de chaos van Teheran aardig benaderd) dan moet je echt minimaal een 300 cc hebben. Ik heb hier wel 125cc-tjes zien rijden. Ook schakels met uiteraard een imitatie Akrapoviç, waardoor het klinkt alsof er 35Kw onder hangt, maar goed beschouwd is ook dat echt te weinig.
De meeste scooters zijn hier van het grote formaat.
Grappig om te zien is dat veel mensen hier met helmen zonder E-keur rondrijden.
Van die Chinese dingen gelijkend op een Duitsche helm.
Ik kwam zelfs iemand tegen met een bouwhelm op.... zonder kinbandje uiteraard en als er al een kinbandje aanzit dan laat je dat uiteraard los...
Ook beschermende kleding is hier not done.
Degenen die zich aan de voorschriften houden zijn vaak de buitenlandse motorrijders en de schakelboys die met overdreven machtsvertoon tussen de stoplichten sprinten en tijdens de nachtelijke uren illegale races houden op de provinciale weg tussen Varna en Burgas.
Snelheden tot ver over de 250 km/u zijn geen uitzondering.
Het zal dan ook niemand verbazen dat de ongelukken die hier gebeuren vaak ernstig van aard zijn, alhoewel er beduidend minder verkeer is dan bij ons in Nederland. Veelal betreft het een eenzijdig ongeval.
Het zal de politie hier overigens een zorg zijn wat je uitvreet met je bromscooter. Ze hebben wel andere dingen aan hun hoofd.
Je moet het echt bont maken wil de sterke arm je een strobreed in de weg leggen. Eigenlijk is alleen het veroorzaken van een ongeval een reden om je brommer aan een onderzoek te laten onderwerpen door de K.A.T. (de Bulgaarse TUV) en er is altijd wel een oom van een neef van een buurvrouw die daar werkt, dus het loopt vaak met een sisser af.
Zo kan het voorkomen dat je in de dorpen kinderen van 12 jaar wheelies ziet trekken op een opgefokte Zip of op een Balkan schakelbrommer rond ziet karren. Geen mens die zich hierover opwindt.
Voor wat betreft het motorrijbewijs gelden hier dezelfde regels als in NL.
Met dien verstande dat automaat lessen niet tot de mogelijkheden behoren.
Dat wordt hier afgedaan als педераска работа. De vertaling mag u zelf opzoeken... inkoppertje @Gradje
Het is dat ik hier maar 6 weken per jaar woon, anders had ik het papiertje allang hier gehaald en om laten zetten. Daarvoor moet ik echter eerst minimaal een half jaar plus 1 dag hier wonen...
Voor het geld hoef je het hier in elk geval niet te laten. Voor ongeveer 200€ heb je alles.
Zucht.... Ik zal me dus moeten behelpen met af en toe een illegaal ritje op de motorscooter van die of gene.
Aan fietsers hebben ze hier echt een broertje dood. Er bestaan sinds kort, vanuit de verplichtingen die een EU lidmaatschap met zich meebrengt, wel fietspaden, maar die zijn zo krom en dwaas aangelegd dat fietsen hier gewoon ontmoedigd wordt. De voetgangers trekken zich ook niks aan van fietspaden. Het was altijd trottoir en dat blijft het voor hen ook gewoon. Het dak op met je fiets.
Het hele fietsen is hier überhaupt nog niet zo ingeburgerd als bij ons en er zal nog wel wat water door de Donau naar Silistra stromen eer dat zover is.
Fietsen tussen 2 steden of dorpen in staat gelijk aan masochisme of vrijwillige zelfmoord. Je moet namelijk op de rijksweg fietsen, tussen het autoverkeer.
Gek genoeg heb ik hier wel een paar elektrische Ferrari en Porschefietsen gezien. Van die dingen van 10.000 €.
Maar dat is vaak meer een kwestie van zien en gezien worden. Ook hier zitten mensen met "Kinta" (poen). Of het allemaal eerlijk verdiend is blijft de vraag.
Ik ga weer verder met verkansie vieren.
Na de vakantie 1 dag werken en weer lekker met de Bronze een stukje de hort op.
Vakantie zonder scooter sucks !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je moet de ballen maar hebben om dit te durven.
Afbeelding
Hier loopt dus het fietspad.... mensen hebben er schijt aan.
Afbeelding

Wat hiervan te denken?
Afbeelding
4 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Op verkansie zonder scooter....(Column)

Bericht#2 » 21 aug 2018, 17:38

Die laatste foto is wel een gevalletje van : Twijfel

maar klopt wel .. je moet als je de trap op komt met de fiets aan die kant opstappen ..en wegrijden en ( links gezien )
rechts is daar afstappen ,, ze hadden daar wel even een gele lijn mogen neer leggen , maar ik kom ze vaker tegen ook hier in Nederland
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Social Media

   

Terug naar “Vlam in de Pijp”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron

Aanmelden  •  Registreer