na het ongeluk in Oss en de voorlopige onderzoeken van de Stint
zijn ze dus nu tijdelijk van de weg afgehaald en mogen vanaf vannacht niet meer de weg op
Voorlopige onderzoek rapport
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... -bromfiets
• Politie, NFI en ILT hebben verkennende technische testen gedaan met enkele andere (door de politie veiliggestelde) Stints. De politie heeft ook de software daarvan op foutmeldingen uitgelezen. Omdat de meldingen in het Chinees zijn, moeten de resultaten eerst worden vertaald.
Geconstateerd is dat er Stints zijn met een elektromotor DC 800 watt en Stints met een elektromotor AC 1200 watt. De fabrikant van de Stint heeft aangegeven dat hij in mei 2014 is overgegaan van DC 800 watt-motoren naar AC 1200 watt-motoren.
Uit de testen blijkt dat een enkele onderbreking/verstoring in een stroompad (doordat de “0-stroomkabel” in het motorsysteem losraakt, breekt of anderszins contact verliest) kan leiden tot het versnellen van het voertuig tot de hoogst ingestelde snelheid.
In dat geval blijkt dat de bestuurder dan geen mogelijkheid meer heeft om de snelheid met het rechterhandvat (de "gashendel") te regelen dan wel te matigen. De aandrijving blijft dan in de hoogste versnelling (stand 5, max. 17,2 km) staan.
Ook de gasveer kan voor problemen zorgen. Deze kan afbreken waardoor eenzelfde situatie ontstaat.
De bestuurder kan dan nog ingrijpen met de handrem, maar gebleken is dat die niet krachtig genoeg om de Stint dan te laten stoppen.
Ook kan de bestuurder nog ingrijpen via het contactslot. Dit is in een panieksituatie geen natuurlijke handeling. De contactsleutel zit aan de linkerkant van de Stint, waar ook de handrem zit. In een panieksituatie is het onnatuurlijk om de rem los te laten om het contact te verbreken; terwijl het contact (links) verbreken met de rechterhand niet gemakkelijk lijkt.
Uit het onderzoek blijkt verder dat de bekabeling dik is en er komt een grote stroom (16 ampère) door de behuizing waar de kabels inzitten. Dit veroorzaakt hitte, die niet goed weg kan. Dat kan mogelijk tot problemen leiden, wat een oorzaak kan zijn voor het losraken van de bovengenoemde 0- stroomkabel. Die is vast gesoldeerd, maar het smeltpunt van normale soldeer is 72 graden terwijl de elektromotor van de Stint is beveiligd op 82 graden. De fabrikant van de Stint gaf aan dat hij ervan uit gaat dat er soldeer is gebruikt die een hoger smeltpunt heeft. Dat wordt nu uitgezocht en met documenten onderbouwd.
Dus ze zijn nu even verboden om mee de weg op te gaan , was ook wel te verwachten ...
Hier de aankondiging
https://www.nu.nl/binnenland/5490404/mi ... e-weg.html
Jammer voor de mensen die bij de PostNL werken , PostNL heeft namelijk bv 30 van die dingen in gebruik in Amsterdam.
Dus die moeten morgen ook allemaal weer op de normale fiets
Dus er zullen morgen heel wat medewerkers zijn die even balen dat ze die dingen niet meer mogen gebruiken