Minister verbiedt gebruik stint op openbare weg

Deze rubriek is voor maatschappelijke zaken, verkeersveiligheid, kritieken en columns.
Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Minister verbiedt gebruik stint op openbare weg

Bericht#1 » 01 okt 2018, 18:36

Omdat het hier gaat om een bijzondere bromfiets hier ook maar even vermelden

na het ongeluk in Oss en de voorlopige onderzoeken van de Stint
zijn ze dus nu tijdelijk van de weg afgehaald en mogen vanaf vannacht niet meer de weg op :-) :worshippy:
Voorlopige onderzoek rapport

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... -bromfiets

• Politie, NFI en ILT hebben verkennende technische testen gedaan met enkele andere (door de politie veiliggestelde) Stints. De politie heeft ook de software daarvan op foutmeldingen uitgelezen. Omdat de meldingen in het Chinees zijn, moeten de resultaten eerst worden vertaald.

Geconstateerd is dat er Stints zijn met een elektromotor DC 800 watt en Stints met een elektromotor AC 1200 watt. De fabrikant van de Stint heeft aangegeven dat hij in mei 2014 is overgegaan van DC 800 watt-motoren naar AC 1200 watt-motoren.

Uit de testen blijkt dat een enkele onderbreking/verstoring in een stroompad (doordat de “0-stroomkabel” in het motorsysteem losraakt, breekt of anderszins contact verliest) kan leiden tot het versnellen van het voertuig tot de hoogst ingestelde snelheid.

In dat geval blijkt dat de bestuurder dan geen mogelijkheid meer heeft om de snelheid met het rechterhandvat (de "gashendel") te regelen dan wel te matigen. De aandrijving blijft dan in de hoogste versnelling (stand 5, max. 17,2 km) staan.

Ook de gasveer kan voor problemen zorgen. Deze kan afbreken waardoor eenzelfde situatie ontstaat.

De bestuurder kan dan nog ingrijpen met de handrem, maar gebleken is dat die niet krachtig genoeg om de Stint dan te laten stoppen.

Ook kan de bestuurder nog ingrijpen via het contactslot. Dit is in een panieksituatie geen natuurlijke handeling. De contactsleutel zit aan de linkerkant van de Stint, waar ook de handrem zit. In een panieksituatie is het onnatuurlijk om de rem los te laten om het contact te verbreken; terwijl het contact (links) verbreken met de rechterhand niet gemakkelijk lijkt.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de bekabeling dik is en er komt een grote stroom (16 ampère) door de behuizing waar de kabels inzitten. Dit veroorzaakt hitte, die niet goed weg kan. Dat kan mogelijk tot problemen leiden, wat een oorzaak kan zijn voor het losraken van de bovengenoemde 0- stroomkabel. Die is vast gesoldeerd, maar het smeltpunt van normale soldeer is 72 graden terwijl de elektromotor van de Stint is beveiligd op 82 graden. De fabrikant van de Stint gaf aan dat hij ervan uit gaat dat er soldeer is gebruikt die een hoger smeltpunt heeft. Dat wordt nu uitgezocht en met documenten onderbouwd.


Dus ze zijn nu even verboden om mee de weg op te gaan , was ook wel te verwachten ...

Hier de aankondiging

https://www.nu.nl/binnenland/5490404/mi ... e-weg.html

Jammer voor de mensen die bij de PostNL werken , PostNL heeft namelijk bv 30 van die dingen in gebruik in Amsterdam.
Dus die moeten morgen ook allemaal weer op de normale fiets
Dus er zullen morgen heel wat medewerkers zijn die even balen dat ze die dingen niet meer mogen gebruiken
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1151

Re: Minister verbiedt gebruik stint op openbare weg

Bericht#2 » 01 okt 2018, 18:47

Das duidelijk, zullen de dames van de opvang op mijn werk leuk vinden :rlol: :schater: Not, but still amusing . :rlol:
1 x

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Minister verbiedt gebruik stint op openbare weg

Bericht#3 » 01 okt 2018, 19:02

Een goed besluit van de regering want ik miste ook de rode dodemans knop op de latere type Stints.
Maar na een zéér ernstig ongeluk weinig reden tot lachen.
0 x

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1151

Re: Minister verbiedt gebruik stint op openbare weg

Bericht#4 » 01 okt 2018, 19:13

Ik zal die rijdende badkuipen niet missen , ik weet welk gat ze opvullen maar ik vind het een beetje raar product en er is als ex-beroepchauffeur wel meer niet correct aan die dingen. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren en met welke aanpassingen gedaan moet worden om ze weer toe te laten op de openbare weg.
0 x

Gebruikersavatar
ROADHOGG
Voormalig STN Lid
Berichten: 1070

Re: Minister verbiedt gebruik stint op openbare weg

Bericht#5 » 01 okt 2018, 19:20

@Micha
Gewoon heulemaol nie mèr. ! ! ! ! :evil:
0 x
"I apologize in case I did not offend you"

DAGRECORD : 465 Km.

https://www.scootertourclubnederland.com/forum/viewtopic.php?f=97&t=9947

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Minister verbiedt gebruik stint op openbare weg

Bericht#6 » 01 okt 2018, 19:29

Als ik het rapport zo lees, kan er geen andere conclusie getrokken worden.

Ik vraag mij wel af waarom een voertuig, met deze gevaren, überhaupt de weg op mocht.
Laten we hopen dat de geleerde lessen door dit drama zorgen voor een veiliger vervoermiddel en dat het ons leert om anders te kijken naar veiligheid. En dat zoiets hopelijk nooit meer voor hoeft te komen...
0 x

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Minister verbiedt gebruik stint op openbare weg

Bericht#7 » 01 okt 2018, 20:57

Dus nu gaan alle Tesla’s ook van de weg af?
Die dingen blijken ook niet te werken zoals het hoort, met reeds meerdere ongevallen tot gevolg.

Het lijkt mij met de stint inderdaad goed om ze na te kijken en aan te passen, maar daarna gewoon weer normaal gebruiken!
1 x

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Minister verbiedt gebruik stint op openbare weg

Bericht#8 » 01 okt 2018, 21:06

René K schreef:Een goed besluit van de regering want ik miste ook de rode dodemans knop op de latere type Stints.
Maar na een zéér ernstig ongeluk weinig reden tot lachen.


dit was dus wel de eerste dodelijke ongeluk met de Stint maar zeker niet het eerste probleem er zijn al veel meer problemen geweest met die dingen ... alleen "het door de vingers zien " is gebeurd , vaak loop het goed af nu een keer niet en nu gaan ze er pas echt goed naar kijken
maar wat ik ook zo vreemd is dat het wel als "bromfiets" word aangemeld maar geen rijbewijs verplicht is voor die dingen.

eigen;lijk alles wat je wil besturen en je wil de openbare weg op moet je gewoon eerst lessen hebben gevolgd

en zo als zo vaak gezegd en geschreven is bij de meeste producten Het werkt perfect in de showroom, maar eventuele problemen komen pas naar voren met gebruik . :schater: dus "Binnenblijven is veiliger" :rlol:

Dus alles thuis laten bezorgen en dus lekker geen deur meer uitgaan :yahoo: :yahoo: , oeps .....
mompelt iets over de Bijlmer en ELAL :nono1:
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Minister verbiedt gebruik stint op openbare weg

Bericht#9 » 01 okt 2018, 21:10

Delight schreef:Dus nu gaan alle Tesla’s ook van de weg af?
Die dingen blijken ook niet te werken zoals het hoort, met reeds meerdere ongevallen tot gevolg.

Het lijkt mij met de stint inderdaad goed om ze na te kijken en aan te passen, maar daarna gewoon weer normaal gebruiken!


De fouten zitten niet bij de producten maar bij de mensen die ze maken , net zo als de gebruikers er van daar zitten de meeste errors in .... mensen maar verbieden ... :schater:

zelf mensen zijn niet 100% goed gebouwd ......
waarom is het dan zo moeilijk om eens normaal op je rug te krabben dit zonder deurpost of ruggen krabber

dus zo zie je maar zelf wij zitten nog vol met fouten ......... maar goed bij de meeste mensen zit er een hoofd op het lichaam alleen maar om hun nek droog te houden tijdens de regen :schater: :schater: :rock!:
1 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Social Media

   

Terug naar “Vlam in de Pijp”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer