Verslag: Gorges du Verdon.

Gebruikersavatar
Jo&Marian
Berichten: 1112

Verslag: Gorges du Verdon.

Bericht#1 » 12 aug 2017, 14:05

Het is zondagochtend 23 juli 08.00 uur met de Burgman op de trailer achter de Corsa als we van start gaan voor het avontuur dat al sinds vorig jaar november in mijn hoofd zit.

We hebben een hotel in Grenoble (850 km.) geregeld omdat dit 200 m. van de autobaan-route af ligt en een alleen voor gasten afgesloten parkeerplaats heeft waar we de Corsa/trailer mogen achterlaten, verder is het van daaruit nog maar 'n kwartiertje autoweg alvorens de pret begint.

We hebben ons erop ingesteld dat het erg druk gaat worden onderweg maar dat we al in Luxemburg in de file staan was wel even schrikken en dat beloofde niet veel goeds voor de komende 750 km. die we nog te gaan hadden.
Bij de tankstations en parkeerplaatsen langs de route soleil was het overal belachelijk druk maar verder was het op de tolwegen met de cruisecontrol op 110 km/h gewoon lekker doorrijden.
Om c.a. 20.00 uur arriveerden we na dus 12 uurtjes onderweg te zijn geweest bij het hotel in Grenoble en terwijl Marian zich onder het genot van de airco op de kamer even ter rustte ging liggen aan mij de taak om de Corsa/trailer netjes in 'n hoekje te parkeren en de Burgman reisklaar te maken voor de komende 6 dagen.

Afbeelding

Maandag na het ontbijt was het 10.00 uur toen we vertrokken voor eerst 15 minuten autoweg om vervolgens via de prachtige Route Napoleon naar het 225 km. zuidelijker gelegen Castellane te rijden.
Een weg met fantastisch asfalt van soms 3 á 4 km. pijlrechte stukken met links en rechts mooie panorama's van zonnebloemvelden en dan weer met 20 hairpins op 2 km.

Om c.a. 17.00 uur arriveerden wij in Castellane, een super toeristisch plaatsje met een typische Franse sfeer en ja...waar het mooi is kom je ze tegen dus ook hier...de vele Nederlanders.

Nadat we ons van onze motorkleiding ontdaan hadden zijn we een rondje door het dorp gelopen totdat het tijd was voor onze warme hap die bij 27 graden om 20.00 uur in de gezellige tuin van ons hotel geserveerd werd.

Afbeelding

Dinsdag tegen 10.00 uur ging het via prachtige binnendoor weggetjes die ik thuis al met Tyre in mijn TomTom gezet had naar het middeleeuwse bergdorp Trigance dat in een prachtige streek ligt.

Afbeelding

Daarna richting Gorges du Verdon.
Ik had al diverse YouTube video's gezien van deze streek maar de overweldigende indruk die deze streek geeft is niet in een foto of video te vangen, het is ook moeilijk te beschrijven je moet het zelf beleven.
Op verschillende plekken hebben ze daar zogenaamde balcons waar je echt op de richel van de kloof kunt staan.

Afbeelding

Afbeelding

De slingerwegen dwingen je om geconcentreerd op de weg te letten waardoor je moet stoppen om naar de omgeving te kijken en dat kan door de smalle weg helaas niet overal op een veilige manier, maarja...waar het kan staan we stil.
Een bezoek aan het mooie plaatsje Moustiers sainte-Marie met z'n typische Franse terrasjes is een absolute aanrader.

Afbeelding

Via een steil pad kun je daar een prachtig kerkje bezoeken, maar daar hebben wij ons maar niet toe laten verleiden bij 30 graden in onze motorkleiding.

Afbeelding

Maar we willen verder...nog meer zien.
In de verte is het Lac de Sainte Croix te zien, daar willen we naartoe.
De vlakte achter het meer waar we de lavendelvelden verwachten gaan we ook bezoeken.

Afbeelding

Weer 'n stapje dichter bij het meer.

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk...ja...daar sta je dan je ogen uit te kijken.

Afbeelding

Vervolgens verder naar de vlakte achter het meer.
Helaas waren de Franse boeren ons 'n paar dagen voor geweest en was de lavendel reeds geoogst maar de geur hing er nog heel duidelijk.
Vanaf deze vlakte konden we aan de horizon grote rookwolken zien en even later scheerden er drie blusvliegtuigen over het meer om water te happen hetgeen een spannend tafereel was om te zien.
Die avond zagen we op het journaal dat zo'n 100 km. zuidelijker hevige bosbranden waren.

Woensdag...vandaag zouden we de Burgman laten staan om in en rond Castellane de toerist uit te gaan hangen.
Vanaf het marktpleintje tegenover ons hotel had je zicht op de kapel de Notre Dame du Roc.

Afbeelding

Het ondeugend pubertje in mij dat zich doorgaans gedeisd houdt laat zich dan uitdagen, ik wil hier graag omhoog... en nadat ik Marian met 'n boek en 'n glaasje fris in de tuin van het hotel geparkeerd had mocht ik na de plechtige belofte om via het pad aan de zij-achterkant omhoog te gaan en niet via de wand aan de voorkant de uitdaging aangaan.
Onderweg zou ik erachter komen dat het het stom was om zonder drinken het idioot steile rotspad omhoog te klauteren terwijl de zon met 30 graden op m'n grijze kuif brandde.
Na 45 minuten zwoegen stond ik boven met 'n hartslag van 150 en een vuurrood hoofd maar had ik toch nog wel oog voor het mooie uitzicht op Castellane.

Afbeelding

Afbeelding

Het was 2 uren later toen ik weer de hoteltuin in strompelde.
Nadat ik na 'n uurtje weer 'n beetje bijgekomen was had Marian wel zin in 'n wandelingetje...ok...maar wel geen berg op!

Afbeelding

Afbeelding

Donderdag...weer 'n rondje Gorges du Verdon maar nu in omgekeerde richting.

Afbeelding

Afbeelding

Vrijdag..tijd om afscheid te nemen van Castellane en de Gorges du Verdon om via prachtige slingerweggetjes noord/oostwaartste koersen in de richting van de Col de la Bonette.
Op 2715 m. hoogte.

Afbeelding

Van daaruit kan het nog zo'n 55 m. hoger naar de Cime de la Bonette.

Afbeelding

Boven heb je 'n platform met een schitterende 360 graden view.

Afbeelding

Terwijl de Burgman in goed gezelschap van 'n BMW-GS even bij kon komen van de heftige klim.

Afbeelding

Via de afdaling aan de noord-kant van de Col de la Bonette verder richting Col de Vars.

Afbeelding

In het dorpje Vars op de pashoogte van 2108 m. hadden we een hotel geboekt met wellness faciliteiten omdat ik vond dat we na 'n weekje van "inspanningen" wel 'n beetje verwennerij hadden verdiend.

Afbeelding

Zaterdag... de Col de Vars aan de noord-zijde naar beneden richting de 2360 m. hoge Col d'Izoard met zijn markante kale en spitse rotsen lijkt het wel of je op een andere planeet rond rijdt.

Afbeelding

Dan wijst de TomTom ons richting Grenoble en is onze vakantie bijna voorbij, maar niet voordat we nog even een ommetje over de Alpe d'Huez hebben gemaakt en omdat het toen begon te regenen is er van foto's maken niets meer gekomen.
Maar je hoort ons niet klagen want wat hebben we tot nog toe prachtig weer gehad en wat hebben we genoten van de geweldige natuur in deze mooie streek.

Zondag...tja...in omgekeerde volgorde van de zondag tevoren.
Op de thuisreis een gratis poetsbeurt voor de Burgman gekregen in de vorm van een heftig uurtje regen dus alle Alpen-stof eraf en verder geen last van de naweeën van de zwarte zaterdag gehad.
Na c.a. 10 uurtjes cruisecontrol op 110 km/h waren we weer in heerlen.

Veel leesplezier, en de video volgt.

Groetjes, Jo en Marian.
6 x
Als het niet gaat zoals het moet....dan moet het maar zoals het gaat!

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Verslag: Gorges du Verdon.

Bericht#2 » 12 aug 2017, 16:26

Wat een prachtverslag en een prachtomgeving zeg. Het zou zo maar kunnen dat er over een aantal jaar een verslag komt van iemand die het op een g-dink doet. *hint hint*
0 x

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: Verslag: Gorges du Verdon.

Bericht#3 » 12 aug 2017, 16:48

Wat is dit een mooi verslag, aangevuld met prachtige foto's.
Jo en Marian, jullie hebben ons een beetje mee laten genieten van jullie geweldige reis.

Natuurlijk willen we graag de video zien.

Bedankt,

Gr, Henk
0 x

Gebruikersavatar
hanskleij
Voormalig STN Lid
Berichten: 550

Re: Verslag: Gorges du Verdon.

Bericht#4 » 13 aug 2017, 17:53

Jo en Marian, ik heb weer genoten van jullie reis, echt top.
Heel hartelijk dank voor het delen.
Groet Hans
0 x

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Verslag: Gorges du Verdon.

Bericht#5 » 13 aug 2017, 18:22

Prachtig om te zien en te lezen!
0 x

Gebruikersavatar
Kymcopeoples
Voormalig STN Lid
Berichten: 2699

Re: Verslag: Gorges du Verdon.

Bericht#6 » 13 aug 2017, 20:28

Mooi avontuur Jo en Marianne, dank voor het delen.
0 x
Groet uit Soesterberg, Eric

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Verslag: Gorges du Verdon.

Bericht#7 » 16 aug 2017, 14:34

Kanonnen, wat weer een verschrikkelijk mooie reis en ditto verslag ! Dat is genieten, voor zowel jullie als de lezer. Prachtige omgeving !

En ja ik ben alweer stinkend jaloers :-D
0 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Verslag: Gorges du Verdon.

Bericht#8 » 16 aug 2017, 14:35

Jo&Marian schreef:Afbeelding


Beter een vuurrood hoofd dan...

... je kop verliezen :-)
1 x

Gebruikersavatar
Jo&Marian
Berichten: 1112

Re: Verslag: Gorges du Verdon.

Bericht#9 » 20 aug 2017, 20:43

De video.



;) Jo
0 x
Als het niet gaat zoals het moet....dan moet het maar zoals het gaat!

Gebruikersavatar
henkhouet
Voormalig STN Lid
Berichten: 1252

Re: Verslag: Gorges du Verdon.

Bericht#10 » 20 aug 2017, 21:39

Helemaal top, deze video.
Wat is dit een schitterende reis geweest.
Zoveel dank dat jullie dit met ons delen.

Ik heb enorm genoten van het verslag, de foto's en natuurlijk de video.

Gr. Henk
0 x

Social Media

   

Terug naar “Verslagen van 2017”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer