Het was een goede dag. Het was een historische dag. Het was magnifiek.
De weersvoorspellingen beloofden niet veel goeds: regen, storm, kou... maar na een week dansen en offers brengen aan de goden zag het er al veel beter uit de dag voor vertrek En toen brak de dag zelf aan... met hoop en hoge verwachtingen.
Dus toen wij naar Den Bosch vertrokken, vertrokken wij naar Den Bosch (zoete lieve @Jan-H). Jur @MonsterlijkKPS was om half 10 al bij mij aangekomen en net na 10 uur vertrokken we volgens de route zoals ik die al vaker had gereden en zoals aangegeven op het forum. Gure wind en natheid maakten het nou niet echt een prettig begin van de dag maar als echte bikkels laten we ons daardoor natuurlijk niet tegenhouden ! Daags ervoor had ik daar nog contact over gehad met @Patrick en hadden we besloten om ons niet tegen te laten houden door een beetje typisch Nederlands zomerweer.
Maar... er was (en is) een nog veel belangrijker reden om het door te laten gaan. In het verleden, zoals sommigen van jullie misschien wel weten, is er (flinke) onenigheid geweest tussen de KTN en de STN. Effectief is de STN een afsplitsing van de KTN. Dat vond plaats eind 2012. Intussen echter is daar zoveel tijd overheen gegaan en zouden de "wonden" wel geheeld moeten zijn, voornamelijk ook omdat bij beide clubs er intussen best veel veranderingen hebben plaatsgevonden qua bestuur en leden. En aangezien zowel Patrick als ondergetekende bouwers van bruggen zijn en geen muren, hebben wij elkaar de hand gereikt én aangenomen van elkaar. Tenslotte, we zijn geen kleine kinderen en nog belangrijker, zijn wij, de beide clubs, de twee grootste vertegenwoordigers van onze belangengroep. Samen staan we sterker, dus waarom niet ? Uiteraard waren er een aantal bedenkingen. Zo was een aanbod tot een (vriendelijke) samenwerking op bepaalde gebieden in het verleden (vóór mijn tijd) al eerder aan de KTN gedaan maar daar was nooit iets positiefs uitgekomen. Bovendien was de insteek van bepaalde mensen toentertijd toch een beetje anders, namelijk meer gericht op overname. Maar zoals gezegd, de meeste, zo niet alle, van die mensen zijn weg bij beide clubs. Dus is het tijd voor verbroedering? Wij vonden van wel, en een nieuwe start, waarbij zowel de KTN als de STN als onafhankelijke clubs met wederzijds respect naast elkaar kunnen en blijven bestaan.
Dus toen de Bossche Bollenmeeting bij de STN werd afgelast maar nog wel bestond op de agenda van de KTN, was dat hét moment voor toenadering. Aangezien ondergetekende en Patrick nooit problemen met elkaar hebben gehad (ik ben nog steeds lid van de KTN, waar ik ook ooit ben begonnen), zagen we er gelukkig allebei wel wat in om samen iets leuks te organiseren. Sommigen bij beide clubs hadden dat wel door maar om de gemoederen niet bij voorbaat al veel te hoog, en vooral onnódig op te laten laaien, besloten we dat nog even onder de pet te houden. Na al die jaren en een rugzak bij sommigen is dat even wennen en dan kan dat maar beter langzaam gaan.
Iets vertraagd door het slechte weer kwamen we dan bijna conform planning kwart over 11 aan bij de achterzijde van centraal station Gouda. Het hield op met miezeren en diverse droge plekken begonnen zich al te vertonen op het natte asfalt. Dat was dus veelbelovend. We parkeerden midden op het plein en drie stuks spoorwegpolitie sloeg ons argwanend gade. Maar mijn GGGRRrand-Dink-dink-dink wilde graag een slok olie en bovendien stond de GPS, zo kwam ik achter, nog op Auto-modus (want ze wilde me de A12 op hebben) in plaats van Scooter dus dat was een mooie gelegenheid om beide meteen aan te pakken.
Verder stond er niemand op ons te wachten en kwam er ook niemand bij dus na een peukie en een berichtje aan Jan-H dat we onderweg waren, meteen weer door. Langs de binnenstad van Gouda over de singels sloegen we dan linksaf richting Haastrecht en aldaar op de rotonde rechtsaf voor een tocht langs de mooie Vlist met haar vele bochten. Het weer werd steeds beter en droger, dus steeds minder kans op uitglijders, en niet veel later kwamen we dan ook aan bij de pont te Schoonhoven waar de Jantjes (vanaf nu noemen we iedereen gewoon Jan, da's veel makkelijker ) al op ons stonden te wachten. Oh ja, en @Remco1979 .
Zoals altijd was het een vriendelijk weerzien en na uitwisseling van begroetingen en enige plichtplegingen (en een olieverversing voor @Jan-H) gingen we met z'n allen de pont op voor de Grote Oversteek. Groot zijn onze scooters wel en het fietsgedeelte erg krap dus het was meteen vol. Viel me mee dat we geen extra vaseline nodig hadden. Meestal parkeer ik daarom gewoon op het autodek maar dan heb je altijd weer dat gezeur of het nou een bromfiets is of een motor dus... laat ik deze keer eens "sociaal" zijn. Al waren sommige ook aanwezige fietsers het daar weer eens niet mee eens (uiteraard). Whatever.
Het rechte stuk naar Gorinchem is altijd een beetje een saai gebeuren. Dat wil zeggen : het landschap is zeker heel mooi zo tussen de Lek en de Merwede in, maar het is een tikje eentoning. Bovendien was het vroegâh één lange rechte weg, en idem zo het fietspad, maar tegenwoordig hebben de lokale gemeenten er een (sadistisch) genoegen in om doorgaande rechte wegen voor (brom-) fietsers op te luisteren met zoveel mogelijk bochtjes en omwegen. Op de een of andere manier is dat "veiliger" of "beter" of zo. Twee jaar geleden had ik dat al gezien toen ze ermee begonnen en inderdaad, nu het af is, is de logica soms ver te zoeken. Maar toch schiet het daar redelijk op en er is veel te zien. Helaas was de achterband van Jan @Oldy een beetje zacht dus vroeg hij om onderweg even te stoppen bij een benzinepomp zodat hij dat kon verhelpen. Dat deden we dus op een punt waar het fietspad helemaal werd omgelegd over een hoog bruggetje half door een weiland (toeristische route?) waar die vroeger gewoon rechtdoor ging en de aanduiding was ook meteen een beetje pretentieus...
Voorwaarts Broeders ! Over de brug bij Gorinchem waar ik de eerste keer toen ik hier was, enorm verdwaald ben. Gelukkig ken ik na een paar jaar deze route geheel uit mijn hoofd. De GPS is eigenlijk alleen maar voor de sier en indien er wegwerkzaamheden zijn met omleidingen. Wat zou je eigenlijk anders verwachten in Nederland ? Maar over de brug schieten we linksaf onder het viaduct de lange dijk langs de Merwede op en we zoeven vrolijk verder ! Het is droog, de banden zingen op het asfalt, de omgeving is prachtig, net zoals de dorpjes. Bij Woudrichem duik je dan even van de dijk af steil omlaag om zo om Slot Loevestein heen te gaan, maar daarna meteen weer omhoog om via Rijswijk (ja, daar hebben ze er ook 1) en Giessen (waar de weg ruim boven de huizen loopt) uiteindelijk bij Andel uit tekomen voor het mooie stuk langs de Afgedamde Maas. Na een korte sanitaire en nicotinaire stop, en een berichtje naar Patrick waar wij waren op dat moment, namen we de prachtige slingerdijkweg helemaal naar Aalburg alwaar de Afgedamde Maas aansluiting heeft met de Bergsche Maas. Intussen werd het weer steeds guurder en de regen, die intussen weer was gaan vallen, veranderde in waterstriemen, aangespoord door de plotseling flink opstekende wind. Ik begon me al zorgen te maken of wij de laatsten zouden zijn die zouden aankomen vandaag tot.... op het kruispunt richting Hedel... er precies op dat moment een hele stoet scooters van rechts voorbij kwam gevolgd door een motor ! DAT kan alleen maar de KTN zijn
De meesten zagen ons niet maar wij er achteraan ! Nabij Hedel ging hun groep het fietspad op maar ik ken die weg, even later moet je weer de openbare weg op dus met een paar STNers nog achter mij aan (sommigen waren zwaan-kleef-aan achter de KTN aangereden ) nam ik de snelle weg rechtdoor zodat ik hen inhaalde en kon begroeten op het volgende kruispunt . De verrassing was groot voor beide groepen en, omdat het nog steeds regende, na een korte begroeting reden wij allen gezamelijk verder richting Hedel en Den Bosch, onder de bevlogen leiding van Patrick voorop. Eenmaal aangekomen bij Treurenburg was het voor iedereen even tijd om te stoppen en konden we elkaar even goed begroeten . Uiteraard was dat meteen even een goede gelegenheid om een gezamelijke groepsfoto te maken. Kijk, zo kan het dus ook. Gewoon leuk en gezellig !
Nog slechts 7 kilometer van target begonnen de maagjes van sommigen wel te knorren. Sommige anderen van onze beide clubs waren ook al aanwezig bij 't Pumpke en die zaten te wachten terwijl wij iets achterliepen op schema dus vooruit, terug op de stalen rossen en gaan met die Ba.... eh, Bossche Bol Maar ondanks het feit dat het nu zo goed als droog was, waren de scootergoden één van ons niet gunstig gestemd. We waren nog niet weg of het bericht bereikte de koprijders dat één was blijven staan. Helaas was dat lot Gerard van de KTN beschoren: zijn scoot deed niets meer, was electrisch geheel dood en wilde helemaal niet eens meer starten. Patrick vertelde dat dat al eerder was gebeurd vandaag en dat ze zich lam hadden gezocht naar een zekering.... die ze wel gevonden hadden maar die het dus slechts even had gedaan blijkbaar en nu was het alweer einde verhaal. Road Warriors en Scooter Broeders (en -Zusters) die wij zijn, draaide uiteraard de hele groep van bijna 20 man spontaan om om te gaan helpen. Samen uit, samen thuis tenslotte !
Als echte Tourder heb je natuurlijk een halve werkplaats aan gereedschap en onderdelen bij je. Ik wel tenminste. Maar ja, ik ben dan ook een beetje "vreemd" Na met vereende krachten en gedeelde technische kennis de Grand Dink van Gerard onderzocht te hebben, en 4 zekeringen verder (yep, ik heb altijd een doos vol bij me ) was het duidelijk dat het niet 1-2-3 verholpen zou zijn. Patrick had intussen telefonisch contact gezocht met 't Pumpke om te laten weten dat we wat later zouden zijn vanwege motorpech en daarna werd besloten dat het geen zin had dat de hele ploeg bleef staan. Jur @MonsterlijkKPS, ikzelf en @Victor-San bleven achter bij Gerard om te kijken wat we verder nog konden doen terwijl de rest van het gemengde KTN en STN gezelschap onder leiding van Patrick de rit vervolgde. Na enig stoeien met de electriciteit, weer 2 zekeringen verder en diverse dingen geprobeerd te hebben, moesten we tot de conclusie komen dat het zeer waarschijnlijk in de 12-volts aansluiting zat. Nadat we die hadden afgekoppeld, net zoals de buddyverlichting, startte de Grand Dink meteen weer en liep als een zonnetje (al was het nog steeds zwaar bewolkt). Gerard blij dat hij niet de ANWB hoefde te bellen en wij blij dat we elkaar hadden kunnen helpen! Nogmaals: zo kan het dus ook. Een KTN-er die gered werd door twee STN-ers... hihihih (Sorry ).
Gentlemen Riders, start your engines ! En zo konden we dan de laatste kilometers naar de Bollen gezamelijk afleggen. Prompt belde @Alwin waar we waren en wat er aan de hand was. Dat was lief. Maar gelukkig waren we dus op weg. En na niet al te lange tijd kwamen we aan op het centrale plein bij de kerk waar we onze bolides tussen die van onze clubgenoten konden parkeren, al was het een uur later dan gepland.
Mooi hè, die Kymco Kaféracers
Iedereen blij dat iedereen er veilig was en het weerzien met oude bekenden en nieuwe vrienden was grandioos. Alles zat door elkaar aan de tafels en het was gewoon gezellig ! Toevallig was dat dan in Brabant maar het lag niet alleen daaraan De Bossche Bollen en koppen koffie, zoals speciaal geregeld voor ons allemaal door @Patrick (ere wie ere toekomt) gingen er goed in en het was gewoon leuk! Intussen was het droog en warm dus de rokers, waaronder ik, verhuisden al snel naar buiten op het terras, waar alles gezellig doorging. Gradje @ROADHOGG was erbij met zijn "nieuwe" gele caferacer en ik maakte ook kennis met @Eagleseye en @Angelstar waarvan bleek dat die bij elkaar hoorden ! Ik had niets meer vernomen van Angela dus ik dacht dat die niet zou komen maar nu was het duidelijk Het summum was wel hun pittbull. Dat wordt onze nieuwe mascotte.
Zo'n beetje iedereen was er die zich had opgegeven, zo ook @gerard lift en zijn vrouw @Rolinda welke ik voor het eerst in het echt mocht begroeten. De Bossche Bol ging er goed in maar het was zo leuk en gezellig met sociale contacten dat er van verdere versnaperingen weinig tot niets is gekomen.
Daar vloog een dode vogel voorbij. Dat viel op.
Uiteraard was een groot gedeelte ook gereserveerd voor "brommers kiek'n" en verhalen en technische adviezen werden onderling uitgewisseld en beargumenteerd. Super super was ook de aanwezigheid van @Alwin en @Ilse die ook beiden aangenaam verrast waren door deze samen door beide clubs georganiseerde meeting Nog leuker was echter dat Ilse op een New Dink rijdt en Alwin nu op een roze-witte Sento... . Als je een Grand Dink gewend bent, of in ieder geval een échte (ahum ) scoot, dan moet je die natuurlijk even proberen Maar klein als die is (de scoot, niet Alwin), dat ding trekt als een beer ! Al waren de sentimenten van sommigen wel heel duidelijk
En ik weet het niet zeker maar ik begin over sommige mensen ernstige twijfels te krijgen...
My finger. Sniff it.
Gezelligheid kent geen tijd maar helaas was het alweer snel tegen 6 uur en sommigen van ons gezamelijk gezelschap hadden nog andere dingen te doen of moesten nog een heel eind naar huis. Langzaam maar zeker werd de groep dus steeds kleiner waarbij we hartelijk afscheid namen van elkaar. Een kleine groep bleef buiten nog even hangen met een consumptie en een bitterbal (dankjewel Gerard!) maar daarna was het toch echt tijd om te gaan. Uit een onderling gesprekje tussen uw beide Grote Proletarische Leiders kwam naar voren dat zowel wij beiden als iedereen het heel erg naar zijn en haar zin had gehad, dat er totaal geen sprake meer was van onderlinge verbittering en dat dit zeker voor herhaling vatbaar was. En dat gaan we ook zeker doen !
Nogmaals: zo kan het dus ook.
Intussen bleef het warm en droog en de groep naar het noorden toe reed achter mij aan. Nabij Genderen namen wij afscheid van Gerard wiens Grand Dink perfect was blijven lopen sinds de laatste zekeringtransplantatie.
En na een vriendschappelijk afscheid en beloften om elkaar vaker te gaan zien, vertrokken Jur, Remco, Victor-san en ondergetekende als laatste der Mohicanen richting Gorinchem, al zij het dan via een andere route dan op de heenweg. Bij Sleeuwijk dan weer de brug over over de Merwede maar al enige tijd hoorde ik een heel vreemd geluid. Ik dacht eerst dat het mijn achterwiel was, de lagers of zo, maar het kon ook de uitlaat zijn. Dus toch maar even gestopt net aan de Gorinchemse kant en wat bleek : 1 van mijn twee uitlaatmoeren was ik verloren en de andere hing er nog net los bij! Da's niet goed. Jur draaide de ene overgebleven zo goed als het kon aan maar die zou opnieuw los kunnen trillen, met alle gevolgen van dien. En met slechts één moer klonk ze nog steeds niet goed. Tot Remco de briljante vraag stelde: waar zit op een GD nog zo'n moer die je (tijdelijk) kunt missen? Onder het zadel aan het scharnier! Die er dus ook opgeschroefd en ja hoor, probleem verholpen Met enorme dank aan beide heren !
Eenmaal aangekomen bij Schoonhoven sloeg Jur linksaf richting Kinderdijk want die moest naar Brielle toe. Dan heeft het geen zin om eerst met de pont over te steken dus aldaar namen wij gebroederlijk afscheid. Met Remco in tweede positie ging het langs de Vlist weer terug, via Gouda, en na een tankstop in Boskoop kwamen we aan bij het middelpunt tussen Leiden en Alphen in waar we besloten om Remco nog even een slinger richting Schiphol en Amsterdam te geven want die moest helemaal nog naar Bergen. Da's wel dé Buffel van deze dag geweest dus, met die afstanden rijden! Bij Leimuiderbrug namen wij dan ook afscheid en gingen we ieder ons weegs, hij linksaf en wij rechtsaf naar Leiden waar we dan uiteindelijk rond kwart over 11 moe maar voldaan thuis kwamen.
Het was een goede dag. Het was een historische dag. Het was magnifiek.
Alle Menschen werden Brüder.
Naast aan alle aanwezigen uiteraard, nog een speciaal bedankje mijnerzijds aan @Patrick, zowel vanwege het regelen van de lokatie en de speciale Bollenprijs voor ons allemaal, als nog meer voor zijn bereidheid om beide clubs gezamelijk en in harmonie een fantastische dag te laten beleven !
PS : precies ditzelfde verslag publiceer ik zowel bij de KTN als de STN.