Nou, goedenmorgen allen.
Bij deze mijn verslag van de 'Lange dorpen lege polders' tour.
Na een paar maanden geleden impulsief aangemeld te hebben, want ja, leuk toch zo'n lange tocht, moest ik er een paar dagen geleden toch aan geloven om er serieus over na te denken. Na wat interne strijd en veel adviezen van velen naast me neer gelegd te hebben toch maar besloten om de tocht te gaan rijden naar het noorden en weer terug.
Na gelukkig een goede nachtrust ging om 4:00 de wekker en moest ik eraan geloven. Na even snel wat kleren aangetrokken te hebben en wat proviand en gereedschap in mn tast gegooid te hebben snel op pad gegaan. Laatste check aan brommer en nog wat olie/vet erop/erin vertrokken. Ik had de route al meerdere malen bekeken en veel kwam dus ook bekend voor, met name rare ' omweggetjes' welke je als brommer moest weten om bij het bromfiets over een brug oid te komen zijn erg handig om vooraf alvast te bekijken zodat je niet een halfuur aan het hannesen bent voordat je gewoon die N-weg opknalt
Route begon in bekend gebied. Maar na een klein halfuur moest ik toch op de navigatie gaan vertrouwen. Eerste echte stop was in Nijmegen. Rond een uur of 6:40 om precies te zijn. Even pauzetje gepakt op de brug en even mooi laten inzinken wat een k*tidee het was om dit stuk helemaal te moeten rijden.
Ga jullie niet vermoeien met de gehele route maar zal wat losse eventueel interessante dingen vertellen.
Nijmegen gehad, next, recht omhoog naar Arnhem, rechtseromheen en verder knallen. Dit stuk weinig pauzes gepakt tot Emmen, heel minimaal maar. Laatste stukje bij Emmen omhoog naar Stadskanaal.
En ik overdrijf niet, ik kwam letterlijk om 11:28 Stadskanaal binnenrijden , wist ik het adres was ik exact om 11:30 aangekomen, maar helaas, niet alles kan perfect lopen.
Na even snel verwend te zijn met 2 bakken koffie (welke hard nodig waren, bedankt daarvoor nog) met z'n 7'en op pad gegaan.
Prachtig uitgestippelde route met als hoogte punten natuurlijk Nieuw Statenzijl en de borden met vis en friet.
Voor het eerst in Groningen geweest dit, en was aangenaam verrast. Onverstaanbare taal, mooie uitgestrekte polders, toch ook mooie bebouwing en heerlijk geasfalteerde wegen met bochten langs het water en een hemels strand
Werkelijk een vakantie in eigen land.
Bedankt voor het organiseren van deze mooie toer.
Na de toer de eerste mensen afgezwaaid (toer was iets ingekort) nog met een groepje van 4 verder gereden welke snel weer van 4 naar 3 en toen 2 ging.
Na een goede tip recht omlaag gereden richting Meppel, die kilometers schoten wel lekker op.
Als laatste contact met mede toerder goedbedoeld advies (nogmaals) naast we neergelegd en de tocht naar Brabant weer voortgezet. Zwolle was ik zo doorheen, daarna richting Veluwe. Zon begon te zakken en het werd koud. Zeker op de veluwe zelf kwamen koude windvlagen met flarden mist de weg op gewaaid. De koude route door de Veluwe overleefd kwam Apeldoorn binnen gereden, en wat een traktatie.Warm(!), heerlijke 50/60 wegen van 4-6 baans, rustig op de weg. Dus heerlijk klep vd helm omhoog, mouwen opgestroopt en heerlijk door Apeldoorn heen getourd. Wel heel erg zitten kl*ten met een of andere rotonde in Apeldoorn. Kreeg t bromfietspad maar niet gevonden, dus gewoon die 3 baans rotonde opgeknalt en dwars door de berm t bromfietspad op, ik reken em goed. Maar aan alle leuke dingen komt een eind, en het werd weer wat frisjes in de polder, dus klep weer dicht en mouwen weer waar ze horen.
Na weer een stuk polder Arnhem weer bereikt (grootste meilpaal van de dag, dat stuk ervoor viel zwaar). Want eenmaal in Arnhem is Nijmegen niet ver meer en vanaf daar zit ik zo weer ten hoogte van ' s-Hertogenbosch. Na een ellendige tocht door Arnhem vol met langzaamrijdend verkeer, omleidingen, gebrek aan bromfietspaden, 20 rondjes om het Gelredome, nog meer omleidingen, uiteindelijk erdoor heengekomen. Na weer een wat relaxter stukje door Elst naar beneden eindelijk weer in Nijmegen aangekomen.
Nu was het weer wat bekender, behalve dat ik zo rond Hedel het bromfietspad kwijt was ik na veel getob de N-weg opgeknald ben. Lekker rustig, dat scheelde. Wel even slikken toen ik net de rotonde van N-weg op wilde om weer op n normale weg te komen er een Volvo me tegemoet kwam rijden van onze favoriete overheidsinstantie. Gelukkig niet opgemerkt.
Laatste stukje vanaf daar was nog maar 45min op de teller. Dus die kilometers zaten er zo op.
Moe maar voldaan mn bed ingedoken met toch wel wat last van mn nek en mezelf beloofd dit nooit meer toen doen
Nogmaals bedankt voor het organiseren van deze mooie toer.
De getallen:
Vertrek: 4:30
Aankomst: 0:30
Kilometers GPS: 660KM (gister pakte hij het stuk van 'vandaag' dubbel)
Gemiddeld gereden snelheid tijdens het rijden zelf: 660/16,167= 40,8 km/u
Gemiddeld met stops en alles: 660/20=33 km/u (heel mooie gemiddeld van wat was verteld op t forum (30 a 35))
Benzineverbruik (zelfde niveau als vertrek vanmorgen) : €28,03 met gemiddeld €1,58/L= 17,74 liter= 1 op 37,2
Brommer heeft het uitzonderlijk goed gehouden, echt 0,0 problemen. Heeft zichzelf toch weer bewezen, Een iets zachter,beter zadel en tis helemaal perfect.
Bij deze mn verslag, mensen, bedankt!
Bijzonderheden:
Vanmorgen rond 5:00 een of andere fazant op de weg. Geen idee, enorm beest, zag hem te laat dus dat ding vloog zo tegen mn helm aan schat hem op 25 kilo ofzo
Bijna frontale botsing met scooter op n smal bromfietspad waar we beide iets van 55 reden en hij aan de verkeerde kant reed
En in het donker, had even geen groot licht door tegenliggers, moest ik in een keer terug de weg op wat ik telaat zag. Dus ik stuur hem zsm richting-weg. Totdat er een scheiding verscheen tussen fietspad en weg. Mag van geluk spreken dat er een schuin randjes op het blok zat, anders waren al mn spaken dwars door mn band geramd
Wel blikje drinken verloren welke ik zojuist van mn tank heb moeten af poetsen.